Apuja 2-vuotiaan päiväuniin/-rytmiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mira"

Vieras
Näitä keskusteluja löytyy tuhat, mutta en jaksa selata kaikkia. Miten siis muutan 2-vuotiaan päivärytmiä, kun tämä ei vain toimi?

7:00 herätys (herää yleensä 6:45)
8:00 aamiainen
9:30 ulos (yhtenä päivänä viikossa aamupäiväkerho klo 12 asti)
11:30 lounas
tässä välissä siivotaan keittiö, katsotaan joku rauhallinen töllötinohjelma ja lueskellaan
13:00 sänkyyn, päiväunille nukahtaa hyvällä tuurilla klo 14, monesti menee yli
15:00 ylös
15:30 välipala
16:00-18:00 ulkoilua ja sisäleikkiä
18:30 illallinen
19:00 kylpy
20:00 sänkyyn, ennen sitä iltasadut ynnä muut lööperit

3-vuotiaalla on muuten samanlainen päivärytmi, mutta hän nukahtaa päikyille 13:30 ja pitää aina herättää silloin 15:00, yöunille hän menee 20:30. Aikasta monesti hänet pitää herättää aamuisinkin. Eli mitä muutan, jotta saan tuon 2-vuotiaankin nukkumaan edes sen tunnin päiväunia? Olen muuan kerran jättänyt väliin, kun ei ole puoli kolmeen mennessä nukahtanut, mutta se ei yksinkertaisesti myöskään toimi. Lapsi on kiukkuinen ja iltanukahtaminen melkein toivotonta taistelua. Jos nukahtaa sen tunnin päikkyjä, on tilanne ihan eri. En mielellään antaisi nukkua yli kolmeen päiväunia, koska ilta jää sitten niin kamalan lyhyeksi ulkoilujen ja muiden juttujen kera.

eli meillä kaksivuotiaan kanssa melkein sama rytmi kuin teillä. Meillä vaan käydään heti lounaan jälkeen päikkäreille ja viimeistään klo.14 herää. Illalla käy tappelematta nukkumaan klo.20.
Eli neuvoisin aikaistamaan päiväunia :)

Meillä 2v menee päiväunill yleensä jo kahdentoista aikoihin. Voisko teillä vaikuttaa nukahtamiseen tuo tv? Kyllä meilläkin lapsi teletappeja jne katsoo, mutta joidenkin mukaan nukahtaminen vaikeutuu jos ennen unia katsotaan ohjelmia. Itse oon kyllä vaikutusta huomannut vasta jos oikeen paljon katsotaan mut voihan sitä aina kokeilla vaikuttaako jos jättää pois.:)

Minäpä kokeilen kanssa aikaistaa päikkyjä ja jätän tuon tölsän pois siitä välistä. Vaikkakin valitsen aina jotain todella rauhallista, niin saattaahan sekin innoittavasti vaikuttaa. Oliskin kyllä mukava, jos nukkuisivat vähän aiemmin päikyt, ei olis ilta sitten niin "kiireistä".

oli pojan 2-v rytmi enkä sitä millään voinut mitenkään muuttaa 1-v lähtien pv unet vaihtuivat yksiin uniin ja nukkui ne aikaisintaan klo 13...ja sitten vielä ne menivät myöhemmäksi vaik kuinka paljon ulkoilua olisi ollutkaan aamulla tai hoplopppia tms.:

7:00 heräili tai max 7.20
8:00 aamiainen
9:00 ulos (talvella yhtenä päivänä viikossa aamupäiväkerho klo 11.15 asti)
11:15/30 lounas
13:00 välipala -> 13.30 pvkakka ja sänkyyn nukahtanut norm n 14
16:00 herätys tai heräsi itse 15.45
16:00-18:30 toinen lämmin ruoka ulkoilua n. 1.5 h 90% ja sisäleikkiä
18:30 suihku
19.15 iltapala aloitus
hampaiden pesu
iltasatu
iltakakka "taistelu" ei kakata
petiin n. 20.40
unessa n. 21.15-30

Yhteistyössä