Voinko jättää 2 vuotiaan päiväunet pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eveliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="www";24792638]Niin, että oletko perehtynyt tutkimuksiin? Jo työni puolesta olen tavannut satoja vanhempia, jotka jättävät ihan pientenkin lasten päiväunet pois tai herättävät n. puolen tunnin jälkeen siksi, koska eivät saa lasta illalla nukkumaan tai lapsi kiukuttelee... syitä heillä on monia. Kun alkaa jutella vanhempien kanssa siitä, miten päivärytmi menee ja miten aktiivista lapsen päivä on, paljastuu yleensä: vanhemmat eivät ole olleet lapselle johdonmukaisia ja rajat ovat löysät, lapsen unirytmi on mitä sattuu, muu lapsen elämä ei ole rytmitetty oikein(ruoka-ajat), ulkoilu, selkeä lepoaika vauvasta asti jne.) ... Olen vakaasti sitä mieltä, että kouluikään asti lapsi tarvitsee päivään selvän lepohetken. Jos hän silloin nukahtaa, hän tarvitsee päiväunet, mutta jos ei (huom. lepo tarkoittaa lepoa, ei leikkimistä sängyssä) nukahda esim. puoleen tuntiin, hän pärjää päivän iltaan asti. Kuitenkin niin, että vuorokautinen unemäärä on riittävä...[/QUOTE]

Miksi vedät tutkimukset mukaan, jos kerran kirjoitan, että lapsilähtöisti on nuo päiväunet jäänyt pois ja lapsi on tyytyväinen ja nukkuu yöllä kellon ympäri. Järjen käyttö on sallittu. Ei pidä nukuttaa väkisin päiväunille vain siksi, että neuvolasta niin sanotaan. Riittää kun lapsi nukkuu vuorokaudessa riittävästi ja on tyytyväinen.

[QUOTE="hilma";24792591]Kyllä sillä on paljonkin merkitystä :) Mutta mä en lähde tuohon tappeluun nyt vaan kerron vain miten meillä!

Anyway, minä pidän päiväunia tärkeänä. Olen itse nykyään aika puhki kun saan nukkua niitä korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Alan siinä neljän kieppeillä olemaan todella heikossa hapessa. En ihmettele, että lapset kiukuttelevat väsyneinä jos heidän väsymyksensä on edes lähellä sitä, mitä itse koen.

Niin ja joskus kun lapsi on isovanhemmillaan tms niin nämä väittävät, ettei lapsi ole suostunut päiväunille. Mystistä, sillä haettaessa hän nukahtaa yleensä heti ja mielellään. Uskoisin, että jos he oikeasti menisivät vierelle pötköttelemään niin saisivat lapsen rauhoitettua helpostikin päiväunille (kotona ei ikinä protestoi, päinvastoin nauttii päikkäreistä) mutta kun he nyt vaan eivät pidä päiväunia tärkeänä niin eivät oikeastaan edes yritä.[/QUOTE]

Juu, teillä ne voi olla tärkeitä mutta ei kannata yleistää.
Meillä kun jättivät unet, ja kyllä, koetettiin nukkua vieressä yms. mutta kun ei niin ei, oli ensipäivät illasta aika kiukkua mutta pian tasoittuivat.
Lapset kun ei ole samasta muotista kuten ei aikuisetkaan.

Itse en tykkää päiväunista, menee vain pää sekaisin ja tulee huono olo.
Kokeile vähentää hiilareita jos iltapäivästä noin väsyttää, ei normaalisti aikuisilla ole tarvetta päiväunille. ;)

[QUOTE="eveliina";24792696]...niin ja tuolla se lapsi edelleen viuhtoo menemään vaikka ei ole päiväunia nukkunut. Ei ole kiukkuinen, ehkä hieman vallaton kyllä.[/QUOTE]
Varmaan viuhtookin, jos et laita nukkumaan.

Varmaan viuhtookin, jos et laita nukkumaan.

Nämäkin on niin lapsikohtaisia.
Meillä poika aloitti alle 3-vuotiaana sanomaan menevänsä nukkumaan kun nukutti, jätti päikyt tasan 2 -vuotiaana.
Annettiin viuhtoa jos halusi kun kotihoidossa oli ja sai nukkua yöunia riittävästi. Oli enemmänkin poikkeus kuin sääntö että kukkui ylhäällä. :)
Esikoisen ollessa saman ikäinen, tuli oltua paljon ankarampi ja pidettyä noista rytmeistä turhankin tarkkaan kiinni, jälkikäteen vain harmitti esikoisen ja itsensäkin puolesta turhat taistelut.

Hah. Mies tuolla nukuttaa lasta, silittää ja yrittää pitää sängyssään. Lapsi senkun höpisee ja ei tule uni silmään.

Meidän lapsi ei ole ikinäkoskaan itse nukahtanut eli turha odotella että se itse menisi nukkumaan.

2v 3kk poika on nyt pari kuukautta protestoinut säännöllisen epäsäännöllisesti päiväunia vastaan. Syitä on monia: jos vauva (4kk) jää hereille, jos isä on kotona (viikonloput siis aika hankalia) tai vaikka mummo kylässä. Ennen vauvan syntymää saatiin lapsi luojan kiitos oppi nukahtamaan itsekseen omaan huoneeseensa. Siellä se saattaa remuta sängyssä, mutta pääasiassa on pysynyt siellä. Paitsi ongelmapäivinä. Huonona päivänä tyyppi makaa 1,5h ennen kuin nukahtaa. Yleensä puolituntia riittää.

Nykyinen taktiikka on väsyttää penska aamupäiväulkoilulla. Otin seisomalaudankin nyt veke ja kävelytän lasta. Vähän kiukkuaa kotimatkoilla puistosta, mutta ainakin se energia hurjan villiltä pojalta kuluu edes jossain määrin.

Meillä herätään aamulla yleensä jo 6.30, päiväunille hyytyy n.13.30 ja nukkuu n.15.30 asti. Yöunille on nukahtanut n.21. Jos ei nuku päiväunia alkaa todellinen kiukutteli kuuden ja seitsemän välillä ja sitä ei jaksa pahakaan.

Jos onnistuisikin se "lepo" ilman oikeaa nukkumista niin mikäs siinä, mutta kun poika on todellinen rymy-eetu niin minkä teet. Ja kyllä se ne unensa tarvitsee, sen näkee siitä. Ja meillä ollaan selvästi onnellisempia mitä paremmin rytmi pitää. Aika tiukasti on saanut sanoa, että sinä pysyt nyt sängyssä ja nyt on uniaika, mutta tämän uhman kanssa koko ajan on joku taisto päällä muutenkin. Herättyään poika halaa ja pussaa silti.

Ja kyllä mä vauvankin kanssa tosissaan tarvitsen, että ne nukkuisi edes puoli tuntia yhtä aikaa päivällä.

Meidän poika lopetti myös päiväunet 2vuotiaana. Nukahtaa illalla 20 viimestään ja herää 9-10 aamulla. Ulkoillaan paljon. Poika on iloinen ja pirteä. Neuvolassa oltiin sitä mieltä , että hyvä juttu! Vanhemmat saa omaa aikaa enemmän illasta :) lopettakaa tuo bullshit kehityksestä! Kaikki lapset on erilaisia! Ihan normaaleita ihmisiä niistä tulee. Suuttaa lukee teiän mollaavia komnentteja super matamit :D meidän poika on äärimmäisen älykäs ikäisekseen vaikkei nuku päiväunia! Suck it!

Voit jättää päiväunet pois. Meidän 2 vuotiasta ei saa unille kirveelläkään. On luonteeltaan hyvin vilkas ja ei vain osaa rauhoittua vaikka kuinka yritän. Väsymys lisää vilkkautta entisestään, mutta illalla mennäänkin sitten ajoiss nukkumaan. Tuntuu että meidän 4v. kaipaisi enemmän päiväunia ja hänet jopa joskus saankin unille. Jos jää unet välistä, niin aivan järjetöntä kiukuttelua, toisin kuin tuolla nuoremmalla. Niin vain ovat lapset erilaisia ja unen tarpeet myös. Jos lasketaan yöunet ja mahdolliset satunnaiset päiväunet yhteen, niin neljä vuotiaalla tulee vuorokauden aikana enemmän unta kun tuolla pienemmällä. Mutta minkäs teet, kun ei nuku niin ei nuku.

Tästä aiheesta oli lastenpsykiatri Janna Rantalan vastaus jossain lehdessä/palstalla juuri. Katsopas, jos löydät!

Mutta omina kommentteina: Lapset ovat erilaisia. Ketään ei voi pakottaa nukkumaan. Kotihoidossa olevilta lapsilta päiväunien tarve loppuu aikaisemmin kuin päivähoidossa olevilta lapsilta, koska päivä ei ole yhtä raskas psyykkisesti. Lapset yrittävät lopettaa päiväunet jossain vaiheessa, joten vähän aikaa kannattaa vaan nukuttaa sitkeästi ja katsoa, meneekö vaihe ohi. Päivärytmi kannattaa tehdä selkeäksi, herätys aina samaan aikaan, samoin ruuat, päiväunet jne. Tarpeeksi ulkoilua, iltojen rauhoittaminen.Jos näistä toimista huolimatta tuntuu, että lapselle unet ovat kerta kaikkiaan liikaa, en ymmärrä, miksi väkisin nukutettaisiin.

Voit jättää pois, jos se sinusta on hyvä ratkaisu. Itse tunnet lapsesi parhaiten! Meillä lapsi lopetti päiväunet noin 2v 3kk iässä. Ihan kauheasti ei ole aivojen kehitykseen varmaan vaikuttanut, kun nyt 4-vuotiaana mm. lukee ja kirjoittaa jonkin verran...

Yhteistyössä