apua viisaammilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaudia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klaudia

Vieras
meillä tyttö täyttää tällä viikolla 7 kk. ja on nyt ruvennut heräilemään öisin syömään viimeistään viideltä usein jo aikaisemmin.
saa maidoksi rintaa. aamulla 8-9 aikaan syödään puuro ja jonkun ajan kuluttua tissiä ja nukkumaan. nukkuu yleensä noin tunnin.
siinä 12 aikaan syödään välipala esim. pieni banaani ja pari lusikallista hedelmää ja tissiä, nukkumaan ja nukkuu 1,5-2h. noin 15 aikaan (riippuu mitennukkunut) ruoka kasvis-lihasose omatekoinen jonkin ajan kuluttua tissiä ja nukkumaan ottaa todella vaihtelevat unet 0,5-1,5 h.
sitten saa ilta puuroon asti tissiä ja nukutaan riippuen miten on nukuttu yö/päiväunet.
iltapuuron saa nykyään noin 20 (ennen 19) sitten noin tunninpäästä tissiä ja nukkumaan.
olen siis miettinyt miten tämän ruokailun muuttaisi kun ei näytä kovin toimivalta ja neuvolasta en kovin ole apua saanut.
ajattelin eiitä jos antaisin pääruuan vasta esim viideltä???
vai kuuluko tämän ikäisen saada jo kaksi pääruokaa???
kiinteiden maistelu aloitettiin tossa 4 kk ikäisenä.
kiitos jos joku ehtii paneutua asiaan ja kertomaan miten itse on toiminut:)

Minä antaisin lounasaikaan toisen kunnon ruoan esim. kasvis-lihasose silloin ja päivällisaikaan pelkkä kasvissose. Tuohon väliin sitten tuo välipala.

Meillä syötiin tuonne 9-10kk ikään asti aamutissiä klo.4-5 välillä useimpina aamuina, mutta sitten se vaan jäi yhtäkkiä pois.

Viimeistään 8k iästä alkaen olisi hyvä saada kaksi ""suolaista"" ateriaa ja välipala. Jos näyttää, että lapsesi ei pärjää noilla eväillä, niin lisää se toinen pääruoka jo nyt. Tosiaan vaikka toinen liha ateria ja toinen pelkkä kasvis. Tuon pääruoan ja iltapuuron välinen 5h on aika pitkä aika pelkällä maidolla elettäväksi tuossa iässä. Meillä ainakin 5,5kk ikäinen vauva vaatii vielä siinä välissä hedelmäsosetta ennen puuroa. Tietenkin riippuu paljon siitä miten hyvin lapsi on tottunut syömään kiinteitä ja kuinka nopeaa on kasvanut. Pienikokoiset vauvat eivät välttämättä tarvitse niin pajon apetta kuin tuo meidän jössikkä.

kiitoksia vastanneille.
täytynee kokeilla kahdella ruualla.
sen vuoksi olen vähän ""hätäillyt"" tuon aamu yö syömisen kanssa kun olen lähdössä elokuun puolessa välissä töihin ja kun olen ravintolassa töissä niin mietityttää vaan lähinnä tuo oma jaksaminen.
meillä siis tyttö hoidetaan kuitenkin itse eli ei mene päiväkotiin. isällä on 7-15 työ ja minulla pääsääntöisesti muuna aikana ja kun vuorot menee ristiin niin vien aamulla töihin mennessäni mummolle joka asuu työpaikkani naapurissa josta isi sitten töiden jälkeen hakee. mutta täytyy sitten opetella tuo päivällä nukkuminen samaan aikaan tytön kassa ja ""luopua"" liiemmistä kotitöistä ja jakaa niitä vähän enemmän isän kanssa:)

Yhteistyössä