Apua! Viikonlopuksi tulossa vieraita, jotka karppaavat..

Tehkääs mulle esimerkki menu koko viikonlopulle. Mitä ihmettä heille tarjoan?? :headwall:

Yksi iltapalaidea mulla on, teen pizzaa rahka-kananmunapohjaan. Ja yksi ruoka voisi olla broileria ja kasviksia, mutta mitä muuta..?? Kahvipöytään??

Olisin ihan oikeasti avun tarpeessa :flower:

no jaa
Hmmm. Mä oisin sit kai törkeä emäntä, mutta karppamista jokainen harrastaa omasta halustaan. Sama asia, kuin jos ei syö kirsikoita vain siksi, ettei tykkää niistä. Jos ei kahvipöydässä mikään kelpaa olkoot ilman.

Allergiat ja muut sellaiset asia erikseen ja ne toki tulee huomioida tarjoilua mietittäessä. Kysyisin heiltä itseltään, mitä voisin tehdä mutta en ottaisin paineita. No jaan kanssa samoilla linjoilla, jokainen karppaa omasta halustaan ja ottaa varmaan omat eväät tarvittaessa mukaan. Mä ise olen nyt Nutrilet kuurilla ja jos menisin kyläileen, en todellakaan olettaisi et olisi Nutripatukkoja tarjolla...

Täytyy tunnustaa, etten pidä tuota itse minään terveellisen ruokavalion ihannekuvana eikä mulla olisi aikaa eikä energiaa tutustua aiheeseen, mutta kyseessä on hyvät ystävät ja haluaisin tarjota heille sitä mitä haluavat syödä. En haluaisi pakottaa pois dieetistä viikonlopun ajaksi.

Ehkäpä saavat itse laittaa ruuan tai ainakin käydä kaupassa.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Leipäjuustoa, rahkaa
Kasviksia, salaattia,
No juu.. voin varata jotain tuollaisia mut eipä ne niillä viikonloppua elä. Pitäisi olla aamupalat, lounaat, välipalat, ruokaisat iltapalat.. vai annanko porkkanan aamulla, kananmunan lounaaksi, rahkaa välipalaksi (ja siihenkään ei sokeria?) ja salaattia iltapalaksi.

Plääh. En jaksa. Taidan soittaa ja sanoa suoraan miltä musta tuntuu. Onneksi on kyseessä niin läheiset ihmiset, että voin sen tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja hiirimatto:
Me tehdään karppaavan kaverin kanssa yhdessä ruokaa. Kiva oppia uusia juttuja. Jauheliha-kukkakaalilaatikko on parasta, myös lasten herkkua.
=) kiitos. Taidan kysellä heiltä vinkkiä, mitä perusjuttuja pitäisi olla jääkaapissa ja laitetaan sitten yhdessä ruokaa.

Aamupalaksi pekonia ja munia. Kahvia/teetä.
Lounaaksi ruokaisaa salaattia koko porukalle. Jäävuori, kurkku, tomaatti, paprika, esim. punasipulia, tonnikalaa, fetaa, broiskua tms. - sovella makusi mukaan. Lisukkeena voi tarjota ei-karppaaville vaikka patonkia tai sämpylöitä.
Kahvin kanssa mutakakkua, ohjeen laitan kohta.
Illallinen esim. sisäfilepötköstä n. sentin paksuisia pihvejä, nuijitaan ohuiksi, paistetaan voissa. Kun pihvit on paistettu, lillutetaan reilussa kermassa. Tämän kanssa vaikka gratinoituja kasviksia, keitettyjä vihanneksia (kukkakaali, parsakaali, porkkana) ja ei-karppaaville perunaa/riisiä keitettynä.
Iltapalaksi vaikka just tuota suunnittelemaasi pizzaa, mutta ihan A-luokan nakit, lihapullat (itsetehtynä ilman korppujauhoja) ja kurkkua, porkkanaa ja kukkakaalia ja kermaviilidippi voisi toimia semmoisena naposteltavana.

No kyllä sitä nyt voi yhden viikonlopun aikana kyläillessä vähäsen joustaa, ja jos ei voi niin sitten ei jousta.
Pihvit ja hyvä ja ruokaisa salaatti on varma valinta. Pottuja/makruja/riisiä voit tehdä myös, eihän niitä ole pakko ottaa, mutta omalle porukalle on sitten niitäkin jos haluavat.

Välipalaksi vaikka rahkaa ja marjoja. Ja edelleen ruokaisat salaatit on kova juttu myös esim. lounaalle.. Juustoa, kanaa, munaa, lihaa... Tonnikalaa, raejuustoa.
Tuoreita kasviksia.

Ei se niin vaikeeta ole :)

Laitat vaan potut/makrut/riisit erikseen jos niitä teet, helpompi jättää ottamatta kun et tee jotain risottoa, yms.

no jaa
Mutta sehän kuulostaa hyvältä :) nimittäin se, että voit suoraan sanoa. Sinuna tosiaan kertoisin, mitä ruokia olet ajatellut laittaa ja pyydät, että käyvät itse täydentämässä omalta osaltaan tarjottavia.

x
aamulla: keitetty kananmuna / juustomunakas / kinkkumunakas / kahvia /teetä
lounas/illallinen: uunilohi, kana, pihvit / kasviksia / salaattia
kahvin kanssa: leipäjuusto / muita herkku juustoja / netistä löytyy myös leivonnaisia jos viitsii tehdä/etsiä.

ideoita
Kahvipöytään juustokakku karppioppien mukaan

Pippuripihvit tms ja ratatouille.

Kreikkalainen salaatti voisi olla myös ok.

Aamupalaksi vaikkapa munakasta.

Välipalaksi/kahvin sijaan marjarahkaa

Iltapalaksi/naposteltavaksi kasvisstikkuja ja avokadodippiä.

2 levyä (200g) Maraboun 86% suklaata
200 g voita

suklaat paloiksi ja voin kanssa kuppiin ja mikroon. Sulata miedolla lämmöllä kunnes suklaa ja voi on täysin sulaa. Anna jäähtyä niin että seos on n. huoneenlämpöistä. Lisää joukkoon yksitellen

5 munaa

koko ajan vatkaten (sähkövatkaimella about täysillä ). Lisää joukkoon makeutusainetta tarpeen ja maun mukaan, esim.

15 kpl Lidlin Cologran-tabletteja murskattuna

ja viimeisenä vielä

2 ruokalusikallista mantelijauhoja

Kaada mousse irtopohjavuokaan, uunissa 200 asteessa n. 10 minuuttia.

Tarjoile esim. kermavaahtonokareen ja kahvin kera.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Allergiat ja muut sellaiset asia erikseen ja ne toki tulee huomioida tarjoilua mietittäessä. Kysyisin heiltä itseltään, mitä voisin tehdä mutta en ottaisin paineita. No jaan kanssa samoilla linjoilla, jokainen karppaa omasta halustaan ja ottaa varmaan omat eväät tarvittaessa mukaan. Mä ise olen nyt Nutrilet kuurilla ja jos menisin kyläileen, en todellakaan olettaisi et olisi Nutripatukkoja tarjolla...
Musta tuo on TOSI törkeä ajattelutapa, siis että ei edes YRITÄ huomioida eri ruokavalioita noudattavia. Mun ystävissä on monta mm. vegaania ja kyllä mä yritän aina vääntää niillekin jotain tarjottavaa kun tulevat syömään vaikka itse noudatan liki päinvastaista dieettiä eli just karppaan. Ei tulis mieleenkään halveksua ystävieni elämänkatsomusta/ruokavaliovalintaa niin että en huomioisi heitä jos tosiaan vierailevat vielä pidempään.

Jokainen on vege tai vegaani omasta halustaan, jos ei mun pihvit ja kermakastikkeet kelpaa niin ottakoon omat eväät. Just joo...
:headwall:

noin
Alkuperäinen kirjoittaja Helmilotta:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Leipäjuustoa, rahkaa
Kasviksia, salaattia,
Plääh. En jaksa. Taidan soittaa ja sanoa suoraan miltä musta tuntuu. Onneksi on kyseessä niin läheiset ihmiset, että voin sen tehdä.
Tee just noin, kyllä ne ymmärtää. Mulla on lapsen synttäreillä oltava jo maidotonta, gluteenitonta ja kananmunatonta tarjolla, sekä kasvisruokaa. Jos siihen uisi joku karppi vielä niin huh.

ei ole vaikeaa
http://karppaus.info/resepti/

Esim mutakakku kahvipöytään, on hyvää ja helppoa..ja nopeaa..kermavaahdon kera toki.

Ei sun tartte mitään erikoista, he luultavasti saattavat ite tuua omat sapuskatki. Sekun vähä riippuu mitä tyylisuuntaakin sieltä on, et syökö esim munakkaita ollenkaan..mut voita ja munia kannattaa kyllä olla. Ihan siis tavallista ruokaa vaan, vaikka jauhelihaa ja sit salaatti. Ite syön kastikkeen kans monesti jauhelihan, vaik siinä nyt vähä jauhoja ois (ei paljon). Ja kaikkee tämmöstä. Voithan kysyä, et tuoko he ite jotain vai miten menetellään. Karppaus on siitä aika helppoo, et voi vaan jättää potut ja muut syömättä. Et esim pihvejä jne voi syödä hyvinkin.

Myrkytystietokeskus
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
2 levyä (200g) Maraboun 86% suklaata
200 g margariinia

suklaat paloiksi ja voin kanssa kuppiin ja mikroon. Sulata miedolla lämmöllä kunnes suklaa ja voi on täysin sulaa. Anna jäähtyä niin että seos on n. huoneenlämpöistä. Lisää joukkoon yksitellen

5 munaa

koko ajan vatkaten (sähkövatkaimella about täysillä ). Lisää joukkoon makeutusainetta tarpeen ja maun mukaan, esim.

15 kpl Lidlin Cologran-tabletteja murskattuna

ja viimeisenä vielä

2 ruokalusikallista mantelijauhoja

Kaada mousse irtopohjavuokaan, uunissa 200 asteessa n. 10 minuuttia.

Tarjoile esim. kermavaahtonokareen ja kahvin kera.
Maraboutahan ei syö sikakaan. Vaihto Fazerin siniseen. Margariini sisältää taas keinotekoisesti kovetettuja transrasvahappoja, joten vaihto Oivariiniin tai voi-kasviöljyseokseen. Noista corega-tableteista ei ole tietoa, mutta Lidlin tuotteita on syytä terveyssyistä varoa. Ehkä ne voi jättää pois maun siitä kärsimättä ?

höpöä
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Musta tuo on TOSI törkeä ajattelutapa, siis että ei edes YRITÄ huomioida eri ruokavalioita noudattavia. Mun ystävissä on monta mm. vegaania ja kyllä mä yritän aina vääntää niillekin jotain tarjottavaa kun tulevat syömään vaikka itse noudatan liki päinvastaista dieettiä eli just karppaan. Ei tulis mieleenkään halveksua ystävieni elämänkatsomusta/ruokavaliovalintaa niin että en huomioisi heitä jos tosiaan vierailevat vielä pidempään.

Jokainen on vege tai vegaani omasta halustaan, jos ei mun pihvit ja kermakastikkeet kelpaa niin ottakoon omat eväät. Just joo...
:headwall:
mä ainakin vien omat safkat mukanani. eikä loukkaa yhtään. diettiläiset oo maailman napoja.

Yhteistyössä