Apua! Viikonlopuksi tulossa vieraita, jotka karppaavat..

shihtzu
Mä tekisin tasan sitä ruokaa mitä itse haluaisin, sillä karppaus ei ole sairaus, joka tulisi huomioida ruokia ajatellen. Jos ei ruoat kelpaa, niin sitten vieraiden on parasta tuoda omat mukana. Ruoka-allergiat ovat sitten asia erikseen, ne tulee huomioida.

vieras
Tee sellaisia ruokia, että kaikille löytyy jotakin. Karppi on tosiaan helppo ruokkia kun tarjolla jokin liha (nauta, broiler, kala tms.)+lämmin kasvislisäke+salaatti ja sitten jokin hiilaripitoinen lisäke, jota muut ottavat. Jälkiruokana hedelmäsalaatti, jotain makeutusaineella makeutettua vanukasta/hyytelöä/moussea. Kahvin kanssa tummaa suklaata. Kuvittele lautasmalli, josta se hiilariosuus puuttuu. Suunnittele ateriat sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Myrkytystietokeskus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
2 levyä (200g) Maraboun 86% suklaata
200 g margariinia

suklaat paloiksi ja voin kanssa kuppiin ja mikroon. Sulata miedolla lämmöllä kunnes suklaa ja voi on täysin sulaa. Anna jäähtyä niin että seos on n. huoneenlämpöistä. Lisää joukkoon yksitellen

5 munaa

koko ajan vatkaten (sähkövatkaimella about täysillä ). Lisää joukkoon makeutusainetta tarpeen ja maun mukaan, esim.

15 kpl Lidlin Cologran-tabletteja murskattuna

ja viimeisenä vielä

2 ruokalusikallista mantelijauhoja

Kaada mousse irtopohjavuokaan, uunissa 200 asteessa n. 10 minuuttia.

Tarjoile esim. kermavaahtonokareen ja kahvin kera.
Maraboutahan ei syö sikakaan. Vaihto Fazerin siniseen. Margariini sisältää taas keinotekoisesti kovetettuja transrasvahappoja, joten vaihto Oivariiniin tai voi-kasviöljyseokseen. Noista corega-tableteista ei ole tietoa, mutta Lidlin tuotteita on syytä terveyssyistä varoa. Ehkä ne voi jättää pois maun siitä kärsimättä ?
Mullon tullu muuten moka tuohon ohjeeseen, siinä pitäisi lukea VOITA eikä missään nimessä siis margariinia. Fazerin sinisessä on ihan liikaa hiilareita - ei siis sitä!!! Corega on käsittääkseni kaikkea muuta kuin syötävää, COLOGRAN sen sijaan on makeutusaine, jota tulee koko annokseen alle puoli teelusikallista, ei siis varmaan tapa ketään... Ja todellakin makeutusta laitetaan maun mukaan, moni pitää tuota 86% suklaata liian suklaisena, mä tykkään itsekin pikkuisen makeuttaa, tuo määrä makeutusta on semmoinen "taviskansalaisen" suuhun sopiva.

Wilppu
Kiva kun yrität ottaa karppaavat ystävät huomioon :)

Jos välttämättä haluat tehdä pastaa, osta tummaa pastaa (se on muutenkin vaaleaa parempaa). Leiväksi täysjyväruisleipää. Tarjoa lihaa ja lisukkeeksi salaattia ja kypsennettyä kukkakaalia/parsakaalia/valkokaalia. Kaalilaatikko on hyvä karppiruoka.

Kahvileiväksi voi riittää ihan Maraboun 86% suklaa (siinä on todella vähän hiilihydraatteja). Tosin, itse karppaavana en ikinä odota keltään, että leipoo mua varten jotain karppaajalle sopivaa kahvileipää! Ja kohteliaana syön sitä mitä tarjotaan, enkä nirsoile. Dieetti ei siitä kaadu, jos silloin tällöin syö hiilaripitoisempiakin ruokia.

Se mitä voit tarjota muuten riippuu niin paljon siitä, että miten ne karppaa. Siis että onko ne esim. alakarppeja vai hyväkarppeja...
Mun mielestä kaikista järkevintä tässä tapauksessa (kun sä et ite oo hirveesti perehtynyt karppaukseen) olis sanoo niille suoraan et sä et osaa. Ja sit vaikka yhdessä käytte kaupassa.
Tai pelaat varman päälle ja tarjoot lihaa/kalaa/kanaa ja höyrytettyjä, mieluiten vihreitä, vihanneksia.
Kyl mä vähän luulen että sä saat sit niiltä semmosia ruokaohjeita, jotka varmasti sopii. :)

Yhteistyössä