APUA vauvan nuhaan!??!?!

kauhea flunssa tuli nyt mieheltä ja esikolta vauvalle ja mulle, miten tuota tukkoisuutta vois auttaa!? sängyn päätyä nostin ja vähän sipulia yöks viereen. on niin kauhea katella kun pieni on ihan räkänen eikä saa juotua hyvin eikä nukuttua! :(
 
Juu keittosuolatippoja nenuun ja kannattaa ehdottomasti hankkia apteekista nenäfriida, sillä saa kunnolla imettyä nenän tyhjäksi. Kaupasta saatavat pikkuniistäjät ainakin meillä on ollut ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
niitä tippoja meil onkin, räkä on kyl vielä ihan vetistä. apteekkiin pääsee vasta huomenna, se friida täytyy kyllä hakea, meillä on kans se niistäjä eikä oo ollut apua,ehkä en osaa käyttää tm mut en o siihen mitään saanut tuleen. on tää niin inhottavaa!!!!
 
Piti vain laittaa, että nenäfriidoja saa myös kaupasta, ei tartte välttämättä apteekista hakea (luulis olevan halvempikin?). En kyllä tiedä löytyykö pikkukaupoista, kun isothan ei tänään oo auki.
 
SIPULISUKAT
Ne on pelastaneet meidän yöunet nuhan aikana. Auttaa pitämään nenää auki ja rauhoittaa unia. Meillä on tehty niin että pilkotaan sipulia (tavallista ja/tai valkosipulia, välillä on molempia) ja laitetaan niitä sukkien kärkiin, sukat jalkaan. Potkupuvun sukkaosat on alla niin ei sipulin palat pyöri varpaissa. Lisäksi ehkä vielä erillinen nökkönen sipulia sängyn laitaan.
On myös laitettu frantsilan yrttitilan Nuhanenä tippoja tuoksulyhtyyn illalla että helpottaisi tukkoisuutta.
 
Mä ostin apteekista sellasen sähköllä toimivan "nuhakoneen" johon laitetaan sellainen mentholia ja eukalyptusta sisältävä aromaattinen tuoksutyyny tuoksuja tuottamaan. Johto seinään ja ilmoille alkaa tulla aikas kovasti nenää aukaisevia tuoksuja. Meidän nuhanenä on nukkunut sen avulla nyt muutaman yön jo tosi hyvin vaikka räkää tuleekin kovasti.
 
Tuo sipuli OIKEESTI toimii! Mä tosin pilkon vaan sipulin ja laitan ne sukkahousuihin/villasukkaan ja sen roikkumaan sängynpäätyyn. Ihan pikkuvauvana nukutin sitterissä ja sitterin alle lautaselle sipulipaloja.
 
Niin juu, ja sängynpäätä ylemmäs, itse virittelin esikolle aikanaan legopalikoita sinne sängynjalkojen alle 2 duplon korkeuden verran. Ja vesihöyryä eli huoneeseen pyykit kuivumaan ja sitten keitin kattilassa vettä ja ne vein pojan huoneeseen. Aamulla oli kuin olisi sademetsään mennyt mutta poika nukkui hyvin kun ilma oli kosteampaa.
 
juu mä tein näin et koitin imee räkää, höyrykattilaa vein muutaman kerran huoneeseen ja pyykkejä, sipulia harsoon ja sängyn kulmaan ja annoin suponkin kun kuume alkoi vähän nousta. saa nähdä miten nukutaan. päikkäritkin oli niin olemattomia. toivottavasti menee pian ohi!!! kiitti vinkeistä!!! toi sipulisukka täytyy viä joskus koittaa, nyt nukutaan jo niin myöhäistä :) .
 
Päiväunet meillä on onnistunu kantoliinassa kun vauva on pystyasennossa. Nuhaisenakin nukkui jopa 5 tuntia =) Suosittelen kokeilemaan.

Vastaisuuden varalle: valkosipuli auttaa korvatulehduksiin. Mä meidän neidiltä (8kk) paransin kuukausi sitten melko varman korvatulehduksen ihan sillä että 3 yötä se nukkui valkosipulit korvilla: valkosipulin kynsi siivuiksi ja sukkaan, sukat korville niin että ne sipulit jää korvan sisään, päälle kypärämyssy että pysyvät paikallaan ja suppo kivunlievitykseen. Hyvin nukutti! =)
 

Yhteistyössä