Apua tuoreelle äidille!!! Pumppauksesta

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Pitääkö rintapumppu pestä ja desinfioida myös tässä tilanteessa: pumppasin ja kaaduin maidon pussiin, 30 min pumppasin uudelleen. Pitääkö tässä välissä pestä vaikka mikään osista ei ole ollut kosketuksessa kuin serlaan?..kiitos jos joku jaksaa auttaa

"vieras"
mä en varmaan jaksaisi vaivautua. Korkeintaan huuhtelisin, vaikka varmuuden vuoksi keitetyllä vedellä (jos löytyy vedenkeitin ja onnistuu helposti). En kovin pitkään steriloinut pumppua eikä siihen ymmärtääkseni kai niin kovasti nykyään enää ole tarvettakaan (kun talousvesi on niin puhdasta).

Juuri 15 min sitten juttelin ko. asiasa kätilön kanssa. Olen siis TYKS:issä vielä vauvan kanssa, eli tämä on nyt ihan viimekäden tietoa :)

Täällä käytetään VUOROKAUSI samoja rintapumppuvehkeitä putkeen siten, että ne huuhdellaan KYLMÄLLÄ vedellä ja kuivataan käytön jälkeen. Sterilointi tapahtuu vain kerran vuorokaudessa.

Kysyin, jatkanko kotonakin samalla tapaa ja vastaus oli, että kyllä.

Täällä on myös se tuttupullon kierreosa käytössä vuorokauden ja kysyin, että jatkanko senkin kanssa kotona samoin. Ja jälleen vastaus oli, että kyllä.

Tuttipullo ja tuttiosa sen sijaan tulisi PESTÄ PESUAINEELLA käytön jälkeen, mutta samaa pulloa voi käyttää koko päivän ilman, että sitä steriloi välissä. Kerta vuorokaudessa sterilointi riittää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28994758]mä en varmaan jaksaisi vaivautua. Korkeintaan huuhtelisin, vaikka varmuuden vuoksi keitetyllä vedellä (jos löytyy vedenkeitin ja onnistuu helposti). En kovin pitkään steriloinut pumppua eikä siihen ymmärtääkseni kai niin kovasti nykyään enää ole tarvettakaan (kun talousvesi on niin puhdasta).[/QUOTE]
Toki käytin pumppua pesukoneessa lähes päivittäin, mutten joka pumppauksen välissä.

Wautsi
No onhan uutta tietoa! Mun 3kk vanha lapsi ei suostu tissille ja on siis pelkällä pumppumaidolla. En ole kyllä pumpannut koskaan noin tiheästi, mutta sama pumppumaito saattaa seistä pullossa 6h yöllä ja vauva juo se ilolla herätessään. Pumpun pestävät osat olen pessyt tiskiainevedessä ja heittänyt sterilaattoriin (joka on muuten I H A N MAHTAVA).

Mutta tosiaan nuo pumpun osat olen steriloinut siksikin, että maito saattaa meillä seistä tuntikausia pullossa, mutta ehkä tässä voisi löysätä pipoa, vaikka mulla onkin kolmet osat tuohon pumppuun + matkapumppu ettei tarvitse olla jatkuvasti pesemässä.

"vieras"
Mä huuhtelin kylmällä vedellä hyvin ja kuivasin, kaadoin maidot heti toiseen astiaan tai pussiin, ettei ne seisseet pullossa pitkään. Mulla herui pumpulla niin huonosti ja vähän aikaa, että jouduin pumppaamaan todella tiheään jos halusin saada riittävän satsin esim. yhtä syöttökertaa varten, niin luin imetystukilistalta tai jostain (jonkun sairaanhoitopiirin ohjeet?), että ei tarvitse joka käytön jälkeen keittää, mikä oli melkoinen helpotus :D Olikohan se raja et vuorokauden saisi käyttää ilman sterilointia.

Yhteistyössä