Apua, tsempatkaa mua. Huomenna lapsivesipunktio edessä!

• Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
seen that,
been there. ei se oo niin hirveää, kuin kuulostaa. ota rennosti. vähän samalta tuntuu, kuin rokotus tai veren luovutus, tosin, kun sitä nestettä imetään, tuntuu mahassa sellainen jännä imu, niinkuin tyhjiö tulii mahaan, mutta kokonaisuudessaan, aika iisi homma.
riskitkin kai on aika pienet kumminkin.

äimä
olen ollut. ultrasta näkyy kuinka piikki mahassa ei vahingoita sikiötä. loppupäivä käskettiin ottaa leväten ettei ala supistelemaan (keskenmenoriski) joten älä tee suunnitelmia loppupäiväksi. meillä tutkimuksessa ei löydetty mitään. terve tyttö syntyi (lukuunottamatta allergioita).

Oli hetkessä ohi, pieni nipistys eikä muuta. Pelkääminen oli pahinta koko jutussa, sen tajusin jälkikäteen..Tsemppiä repullinen mukaan, ja yritä pysyy rauhallisena, panikointi vaan huonontaa sun omaa oloa..

kamala kokemus
Mulla on vähän erilainen kokemus. Jännitin hirveästi ja eka pistoyritys ei tästä johtuen onnistunut. Lihas meni siitä kohtaa ihan kramppiin ja oli viikon tosi kipeä. Sattui kovin. Uusi yritys onnistui ja se pisto ei sitten niin paljon sattunutkaan, eikä jälkikäteenkään tuntunut kipeältä. Ultrassa tosiaan näkee sikiön, mut mulla yritettiin kääntää sikiötä eri asentoon ja tyhmänä katsoin näytölle samalla kun lääkäri ryskytti mun mahaa. Näin kuinka sikiö heilui holtittomasti sinne tänne. Se vielä lisäsi mun kauhua. Olisi kannattanut olla katsomatta ja olisi kannattanut olla jännittämättä niin paljon, et tuli lihaskramppi. Oma vika siis se kipu jälkikäteen. Kokemus oli kaikenkaikkiaan niin kamala, että eiköhän meidän lapsiluku jäänyt nyt tähän. Toistamiseen en ko tutkimukseen menisi. Tulos tuli ihan viime hetkellä. Viikkoja oli 23+ jotakin, kun selvisi, että vauva on sittenkin terve, enkä joutunut keskeytykseen.

Toivottavasti sulla ap menee kaikki hyvin! Kun muistat vaan olla jännittämättä hysteerisesti, niin ei se satu.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaikki menee varmasti ihan hyvin ja koko homma on ohitse ennenkuin huomaatkaan. Pelkäätkö enemmän toimenpidettä, jälkiseuraamuksia vai tulosta?
Toimenpidettä en usko pelkääväni kovinkaan, sillä multa on otettu aikoinaan luuydinnäyte myös eikä se oikeestaan tuntunut missään vaikkakin siinähän puudutetaan ensin, lv-punktiossa ei.
Eri asia tietty, jos joutuvat monta kertaa tuikkimaan, niin sitten menen kyllä paniikkiin ja sitten sattuu!!!

Jälkiseuraamukset tietenkin mietityttää. Miten osaan ollakaan tarpeeksi "oikealla lailla", etten vain itse aiheuta sitä keskenmenoa:(

Tulos on varmaan sitten se suurin mitä pelkään. Sen pitäisi olla valmis ensiviikon alussa.

tuplaonni
Mulla oli just viime tiistaina punktio ja varmaan edessä muutamia tarpeen mukaan, itselläni kaksosraskaus, toisella enemmän lapsivettä joka vaikuttaa omaan olooni. Pyörryttää. Pelkäsin ihan hirveesti, mutta aika nopeesti se menee ja kun kertoo että pelottaa niin lääkäri osaa olla puhumatta minkälainen piikki sinne on menossa.. Aika epämiellyttävää toki se on mutta kun kyseessä on lapsen ja oma hyvinvointi niin ihan mielellään menee sinne.. En voi kyllä sanoo etteikö jännitä seuraavaa kertaa mennä sinne. Seuraava käynti on huomenna joten voi olla että huomenna tehdään uusi punktiokin, jos tilanne näyttää siltä. Tsemppiä sulle!

Lunatic
En minä vaan menis tommoseen!
:x
Ja ihan turhaahan se on, jos olet jo pitkällä raskaana, tuskin enää aborttia ehdit tekemään jos sikiö on vammanen.
Ihan turhaa siis. :x

punktiossa käynyt
Ne soittavat sulle jo melko pian jos jotain olisi pielessä. Itse jännitin varmaan kolme viikkoa hermorauniona ja kaikki oli hyvi. Tuttavan tytär sai muutaman päivän kuluttua puhelun, kun olikin viallinen kromosomisto. Siksi kun joku sanoi saaneensa tuloksen viime tipassa, ole vaan onnellinen jos kestää, koska ne kyllä soittaisivat jos joku olisi pielessä. Tutkimus on melko kivuton, toki epämiellyttävä jos sitä jää pohtimaan. Minusta oli outoa, että laittoivat vaan laastarin päälle ja sanoivat heippa, mutta hyvin se meni. Tsemppiä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
En minä vaan menis tommoseen!
:x
Ja ihan turhaahan se on, jos olet jo pitkällä raskaana, tuskin enää aborttia ehdit tekemään jos sikiö on vammanen.
Ihan turhaa siis. :x
En ole niin pitkällä.
Huomenna rv14+6 (tai 15+1).
Jos vastaus tulee n. 5pv:ssä ja vastaukset huonoja eli joku trisomia löytyy, niin yleensä ymmärtääkseni tähän luvan hakemiseen menee 1-1½vk, joten pikaisesti päässä laskien olisin tuolloin n. rv 17+, eli ei siis liian myöhään.

Taikatuuli
Tsemppiä kovasti. Lapsivesipunktio ei tunnu missään. Mulle tehtiin ekassa raskaudessa muutaman kerran, ekan kerran pelotti ihan kamalasti, mutta olin yllättyny kuinka kivuton ja nopea toimenpide se oli.

ap
Itse olen ajatellut ottaa pari päivää ihan tyyliin sängynpohjalla filmejä katsellen.
Pitävät kuulemma 1-2h toimenpiteen jälkeen vielä "saapusalla", eli kahvioon yms muissa sairaalan tiloissa voi tuon ajan viettää.
Sitten saa lähteä tarkastuksen jälkeen kotiin ja tuo pv:n saa saikkua, mutta pari pv täyty ottaa kuiten iisisti; ei nostelua, yhdyntää, saunaa jne.
Mitähän voisin tehdä "väärin", että siitä aiheutuisi keskenmeno? Vai voinko itse siihen vaikuttaa muuten kuin välttämällä noita ed. mainitsemiani asioita?

Yksvaan
Mulla oli keskeytys rv 17+4, tulokset tuli 9 päivässä. Ihmettelen jos saat jo ensi viikolla!

Toivottavasti et joudu keskeytykseen, oli mun elämäni karmeimpia kokemuksia, enkä toivu koskaan.

vieras
Mulle on tehty istukkapunktio ja ei sattunut mutta tosi ikävän tuntoinen muuten,miehen kämmenessä oli mun kynnet jäljet kun niin kovasti puristin mutta onneksi oli aika nopeesti ohi :/

höh
no ompas täällä kivoja "tsemppaajia" osa. :eek: Kerrotaan omista keskenmenoista ja kuin kovaa se pelotti ja sattui... hävetkää eräät. Eikös ap pyytänyt tsempitystä eikä näitä kauhukokemuksia???

Onneksi ap noita noitten...hmm en viitti sanoa millasten ihmisten kokemuksia on vain pikkiriikkinen osa näistä. Olen vuorenvarma että kaikki menee kohdallasi hyvin :) Musta tuo suunnitelmasi lepäilystä ja vain filmienkattelusta on hyvä. Et voi tehdä mitään väärin kun toimit noitten lääkärien ohjeiden mukaisesti.

Ja se rentoutuminen ja mahdollisimman vähän jännittäminen...tiedän helppo vaan sanoa. Mutta yritä ees stressata mahd. vähän.

Kyl se hyvin menee :hug: =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse olen ajatellut ottaa pari päivää ihan tyyliin sängynpohjalla filmejä katsellen.
Pitävät kuulemma 1-2h toimenpiteen jälkeen vielä "saapusalla", eli kahvioon yms muissa sairaalan tiloissa voi tuon ajan viettää.
Sitten saa lähteä tarkastuksen jälkeen kotiin ja tuo pv:n saa saikkua, mutta pari pv täyty ottaa kuiten iisisti; ei nostelua, yhdyntää, saunaa jne.
Mitähän voisin tehdä "väärin", että siitä aiheutuisi keskenmeno? Vai voinko itse siihen vaikuttaa muuten kuin välttämällä noita ed. mainitsemiani asioita?
Apua, kun luin tuon oman tekstini niin saa melkeimpä käsityksen että toivoisin keskenmenoa. EN MISSÄÄN NIMESSÄ HALUA!!!
Esitin taas asian huonosti ja kirjoitin turhaan miettimättä :(
Eli mitä kaikkea minun pitäisi vältellä noiden nostelujen yms lisäksi, ettei tuota keskenmenoa tulisi? Vai voinko estää suuremmin?

Yhteistyössä