apua tarvitseva

onko kellään ollut samanlaista ongelmaa kuin meillä. kohta 2 kuukautinen neitimme ei ole 2 viikkoon nukkunut kuin 15min-30min päiväunia..yöllä nukkuu onneksi pidempiä jaksoja. Tyytyväinen on ainoastaan sylissä täysin istuvassa asennossa. ja pieniä hetkiä viihtyy sitterissä tai "touhumatolla" makoillen ja ihmetellen.. Automatkat nukkuu mutta heti kun auto sammuu herää myös neiti.. Kalliiksi käy jos joutuu autolla ajamaan kaiket päivät että saa neiti nukuttua päiväuniakin :D
 
Meillä 3kk vanha poika, joka on torkkuja eli päivällä nukkuu muutamat n. 30 min päiväunet. Yöunet sitten meneekin kahdella syötöllä ja n. 12 tuntia saa yössä unta. Joskus harvoin saattaa nukkua parin tunnin päiväunet. Neuvolassakin todettiin, että meidän poika vaan on torkkujatyyppinen. Tosin en koe sitä ongelmaksi, koska on hereillä ollessaan tyytyväinen ja nauravainen ja viihtyy hyvin itsekseenkin esimerkiksi leikkimatolla, joka mahdollistaa mm. oman syömiseni päivällä yms. Toki välillä olisi kiva, että useamminkin nukkuisi noita useamman tunnin päiväunia, niin voisi itse vaikka siivota sillä aikaa :) Ja varmaan kehitykseen kuuluu, että vauvat alkaa viihtyä sylissä paremmin istuvammassa asennossa (meidänkin poika mieluiten istuisi sylissä tai lattialla), koska siitä jo yksinkertaisesti näkee ympärilleen paremmin.
 
Meijän 4 kuinen oli 2 kuisena juuri tuollainen. Tällä hetkellä nukkuu 3-4 kertaa päivässä 45 min kerrallaan. Yöt menee 2 syötöllä. Eli rytmiä on jo tullut verrattuna 2 kuiseen, mikä helpottaa minun elämääni. Itse olen todennut, että menen vauvan ehdoilla sopeutuen hänen rytmiinsä, siten meillä kaikilla on helpompaa. 45 min aikana ehtii aika paljon kaikenlaista :). Koen että juuri 2 kuukauden tultua täyteen alkoi vauvan kanssa helpottamaan huomattavasti.
 
Meillä syy lyhyisiin päiväuniin oli/on ilmavaivat jotka herättävät. Tiheä kakkaamisväli oli myös normpana ongelma: heti kun sai unen päästä kiinni, tulikin kakka...

Aika auttoi, mutta myös vauvahieronta ja pierujumppa. 2 kk kohdalla alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Alkoi viihtymään lattialla ja sitterissäkin vähitellen.
 
Täytyy kommentoida tähän, että meillä ollut aina tuollainen päivänukkuja poikamme. Öisin heräili pienenä parin tunnin välein. Mutta siis nytkin kun on tullut pitemmät pätkät yöuniin, niin päiväunia nukkuu kahdet 30min unet. Eikä auta, näin on nukkunut ja näin nukkuu. Siskoni ollut samanlainen, joten kaipa se on vauvasta kiinni. Tiedän, ei lohduta kun kaveri soittaa ja sanoo, että hänen vauva vetää neljättä tuntia unta. Mutta meillä ainakin parani yöunet sitten 6kk tienoilla kiinteiden myötä. Ja nyt tuohon on tottunut. Kuitenkin mielummin nukkuu yöt hyvin ja päivät huonommin, kuin toisin päin.

Toivottavasti taustalla ei mitään refluksia tmv. Meillä oli vähän silent refluksivaivaa (oma diagnoosi :LOL:), mutta saatiin oireet helpottamaan pidentämällä syöttövälejä, lisäämällä kiinteitä silloin 5kk iässä ja nostamalla nukkuma-asento pinnasängyssäkin vähän pystymmäksi.
 

Yhteistyössä