Apua tarvitsen: ongelma suhtautumisessa rahaan/kulutukseen....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Niin, mistä aloittaisin.
Olen lian tarkkaa rahojen suhteen. Aina mietin mistä saisi halvemmalla, ja jos ostan jotain niin sitten tulen melkein masentuneksi että miten se ja se voinut maksaa ton verran. Vertailen tuotteita jatkuvasti, esim. ostin eilen pojalle jätsikn (3e) heti tuli mieleen, että kaupasta olisi saanut tuutin 50snt:llä ja että kolmella eurolla saisi jo melkein aterian kotona valmistettua.

Vaatteita ostan max muutamalla eurolla. Ja eilen kun käytiin multaostoksilla niin heitettiin taivan tuuleen 20e.....Mietin usein myös siltä näkökulmalta että saan n. 10e/h nettona, eli montako työtuntia siinä ruokakassissa on....Ärsyttää, mutta en voi sille mitään.
Rahasta ei ole tiukkaa(siis normi tulo/meno suhde), oma asunto (lainaa toki on ihan helvetisti jäljellä).
Ihan ku maailmassa ei oli mitään muuta ku rahaa, se on melkein jatkuvasti mielessä, joko mä mietin mitä muuta keikkaa voisi tehdä (ja paljonko siitä saa) tai sitä miten "paljon" sitä rahaa jäi taas kauppaan...
Mutta en siis kuluta liika, vaan se säästäväisyys ärsyttää, ja että raha on jatkuvasti mielessä...Siis oikeasti, miten tästä pääse eroon?

tee kunnon budjetti, jossa kaikelle "hömpälle" on myös oma osuutensa, esim. 3 euroa maksaville jätskeille. Ja jos rahaa jää siitä "hömppäosasta" kuukauden lopussa yli, et käytä sitä muuhun kuin uuteen hömppään, eli et säästä sitä. Samoin budjetti puutarhakuluille, vaatteille, jne.

Mä aina ajattelen niin (sillä itselläni tunnistan tuota samaa kireyttä raha-asioissa), että jos tuo lapsi kuolisi nyt, surisinko sitä 3 euron jätskiä vai sitä, etten ostanut niitä sille enemmän. Samoin surisinko kuollessani sitä, et olis pitänyt tehdä enemmän töitä ja säästää enemmän, vai sitä, et en käyttänytkään rahoja perheen onnellisuuteen ja hyvinvointiin silloin kun oli mahdollisuus. Kärjistettyä, mutta auttaa mulla.

sellaista ajattelua olen joskus kokeillu, mutta kun jätskinhän voi saada vaikka eurolla (ja hyvän sellaisen)...ja kolmevuotiaalle ei siinä varmaan mitään eroa on. Siis tiedustan tän kaiken, että "teen väärin" mutta en mahda sille mitään. Mistä saisi tähän apua, koska elämä nyt ei oo miään muuta ku rahan laskemista...

No sä sitten kuitenkin ostit sen jäätelön. Mä kävelin sen kiskan ohi ja hain kaupasta. Laskin että viimeks makso 4€ jäätelö ja jos olisin sen siitä ostanut ni se ois tehny 12€ ja kaupasta se sama setti alle 3 €.

Tää on varmasti pienempi paha ongelmana kun se toiseen suuntaan oleva.

Oletko miettiny mistä tuo sun käytös on lähtenyt? Itse tiedän sen johtuvan siitä, kun aina mulle on hoettu ettei ole rahaa mihinkään. Nyt yritän pitää kiinni kynsin hampain, että on varaa.

[QUOTE="vihreä";29924228]No sä sitten kuitenkin ostit sen jäätelön. Mä kävelin sen kiskan ohi ja hain kaupasta. Laskin että viimeks makso 4€ jäätelö ja jos olisin sen siitä ostanut ni se ois tehny 12€ ja kaupasta se sama setti alle 3 €.

Tää on varmasti pienempi paha ongelmana kun se toiseen suuntaan oleva.[/QUOTE]

Oli pakko kun mukana oli tuttavaperhe =kaikki ostivat jätskit + että kaupat oli jo kii, eli vaihtoehtona olisi r-kioski jossa ei varmaan kovin monta jäätelöä olis saanut alle 3e...Mutta se ei tarkoita sitä etten olisi silti ajattellu sitä asiaa koko loppuillan..prkl....Haluan eroon täsät!

Miksi et sitten köyhäile ihan hyvällä omalla tunnolla? Kuulostaa siltä että yrität "pakolla" kuluttaa vaikka et haluaisi. Osta se kaupan jätski ja tule hyvälle mielelle säästöstä, jos siis koet että saat ihan saman pienemmällä rahalla. Tuhlaa vain niihin asioihin, joissa oikeasti koet saavasi lisäarvoa käytetyllä lisärahalla. Minusta on ihan ymmärrettävää, että turhaan tuhlaamisesta tuleekin huono mieli.

[QUOTE="vihreä";29924237]Oletko miettiny mistä tuo sun käytös on lähtenyt? Itse tiedän sen johtuvan siitä, kun aina mulle on hoettu ettei ole rahaa mihinkään. Nyt yritän pitää kiinni kynsin hampain, että on varaa.[/QUOTE]

Sitä just ihmettelenkin, koska rahaa ei olluut koskaan liikaa, mutta sitä oli kuitenkin riittävästi. MUTTA mummoni ja äitini ovat todella säästäväiset, eivät ostaa mitään turhaa tai kallista. Olen tullut heihin, ja säästäväisyys on hyvä piire, mutta nyt se häiritse jo mun elämää, meidän perheelämää(kun raivoan miehelle että hän "tuhlaa" rahaa) ja mun henkistä hyvinvointia....

Alkuperäinen kirjoittaja Älä sure turhaan;29924288:
Miksi et sitten köyhäile ihan hyvällä omalla tunnolla? Kuulostaa siltä että yrität "pakolla" kuluttaa vaikka et haluaisi. Osta se kaupan jätski ja tule hyvälle mielelle säästöstä, jos siis koet että saat ihan saman pienemmällä rahalla. Tuhlaa vain niihin asioihin, joissa oikeasti koet saavasi lisäarvoa käytetyllä lisärahalla. Minusta on ihan ymmärrettävää, että turhaan tuhlaamisesta tuleekin huono mieli.

Siis silloin kun pääsen "köyhäilemään" niin olen tyytyväinen/onnellinen, mutta kun se ei aina onnistuu tai muuten mene rahaa jonnekin niin silloin koen huonoa omatuntoa ja tulee pahamieli jne...Eli vaikka katson kaupassa kaikki hinnat läpi, mutta silti jätän sinne 60e niin mietin "oho, siinä on melkein päivän palkka" tai just kun välillä joutuu ostamaan jonkun "turhan " tavaran niin se tuottaa tuskaa....

Yhteistyössä