APUA, SOKERIRASITUSTESTI! JÄNNITTÄÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kertokaa mulle millainen on? Tässä olis minulla viikon päästä sellainen.

Miltä se litku maistuu? Kuinka paljon sitä pitää aina kerralla juoda? Tuleeko sen jälkeen huono olo?

Entäs otetaanko kaikki näytteet kyynärtaipeesta? Itsellä ei näy toisessa melkein ollenkaan (niin on sanottu), joten onko sama käsi sitten reikiä täynnä? Vai otetaanko sitten paastoveren jälkeen vain sormesta?

Pyörryttääkö? Itsellä molemmilla kerroilla kun on otettu ihan pelkkä verikoe, niin on lähtenyt taju. Pitääkö siitä sanoa?

Hei help!!?? Paniikissa itken kotona, vaikka viikon päästä onkin. Auttakaa minua, kiitos.

Ei siinä oo mitään ihmeellistä. Juoma on makeaa, ehkä kolmasosa litraa. Ei mulla tullut mitään huonoa oloa ennen eikä jälkeen.
Ei siinä mitään pelättävää ole.
Minä kävin siinä kokeessa täällä ulkomaalla. En Suomessa.

Kädestä otetaan verikoe.
Sitten juot reilun kokoisen mukillisen sitruunan makuista makeaa mehua, vastaa sokerimäärältään noin kolmea riisipiirakkaa.

Sitten istut tai makaat rauhassa tunnin.
Sitten uusi verikoe.
Sitten taas odottelua.
Sitten uusi verikoe, ja kotia.

Jos sua on pyörryttänyt verikokeen yhteydessä, niin tottakai sanot asiasta!!
Ei kukaan halua että loukkaannut.
Voit pötkötellä vaikka koko 2 tuntia.

Huono-olo tulee, tai ei tule. Itsellä ei ole tullut millään kerralla, ekassa raskaudessa olin jo valmiiksi pahoinvoiva 24/7, enkä tämän vuoksi edes mennyt alkuraskauden testiin. Ekassa raskaudessa ei ollut radia, tokassa oli.

Kyynärtaipeesta otetaan kaikki näytteet. Toivo, että sattuu hyvä näytteenottaja kohdalle. Minulla vaihtui kerran ottaja, kun tumpelo ei enää kolmatta saanut, toisella ei ollut mitään ongelmaa.

Lasillinen sitä nestettä juodaan, joskus oli kamala sokeriliemi, toinen kerta oli väljähtyneen colan makuinen, mikä ei edes maistunut makealta.

Voi tulla huono olo tai voi olla tulematta, kysy mihin voi mennä pitkäkseen, jos tarve tulee. Ota lukemista tai kuuntelemista mukaan, testin ajan pitää olla "paikoillaan" eli istuskella odotushuoneessa.

Ja ehdottomasti varoitat tuosta tajun lähtemisestä.

Litku on kirkasta, tosi imelää ja inhottava. Makuista, josta jää inhottava jälkimaku ja saattaa tulla huono olo. Määrä oli muistaakseni noin puoli litraa. Itse saa määrätä haluaako kylmänä vai huoneen lämpöisenä. Kokeet otetaan suo esta, eli kyynertaipeesta.

Mulla tuli todella huono olo ja meinas lähteä taju odotellessa, hoitaja joutui taluttaan toiseen kokeeseen kun en pysynyt pystyssä mut veikkasivat et se johtui siitä syömättömyydestä. Olin onneks ottanut töistä koko päivän vapaaksi.

Illalla syöt ennen paaston alkamista proteiinipitoisen ruuan(lihaa, kananmunia, rahkaa tms.) , pitää nälän kurissa aamuun asti eikä siten heikota verikokeissa.

Ota pilli mukaan, on huomattavasti helpompi imaista litkut alas maistelematta.
Maku on kamala :D

Verikoe otetaan kyynärtaipeesta. Voit kokeilla emla-puudutusvoidetta/laastaria.
Suonien ollessa kateissa, voidaan ottaa myös kämmenselästä.

Kerro ennen näytteen ottoa pelosta ja tajun lähtemisestä. Voit myös pyytää esim. perhoskanyyliä, jolloin näytteenotto on hieman miellyttävämpää. Nämä asiat voit jo etukäteen soittamalla kertoa, jolloin ei tarvitse näytteen otto päivänä stressata. Vaikka silloinkin on hyvä muistuttaa näistä hyvin tavallisista ongelmista. Et ole ainut pelokas asiakas. On ne raavaatkin miehet tippunut tuolilta :whistle:

Yhteistyössä