Apua, rv 13 ja verta. Mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa.

Vieras
Verta ei tule vielä mitenkään hirmuisesti. Mutta kirkasta ja punaista on. Eli hyvinkin tuoretta verta.

Sekstailtu ei olla. Eikä ole se ajankohta milloin menkkojen pitäisi alkaa.

Neuvola ei enää vastaa puhelimeen. Päivystykseen voisi periaatteessa lähteä mutta pieni paikkakunta ja ei ne voi siellä muuta tehdä kuin kuunnella sydänäänet. Ei siis edes ultraa... kallista maksaa päivystysmaksu lyhyestä sydäntenkuuntelusta.

Mikä tässä olisi siis oikea osoite hakea apua? Vai onko ainut vaihtoehto odottaa huomiseen että neuvola taas aukeaa?

mulla oli sama. aamull aoli pikkarit veressä, verentulo loppui siihen ja ei kipuja. Kävin neuvolassa ja sanoi et luultavasti istukka kohdun suulla ja vuotaa siksi. Jos jatkuu tai tulee kipuja niin äippäpolille näytille

Täällä ei kannata lähteä lääkäriin, jos ei tule kuin häränpyllystä ja sitten menee suoraan äippäpolille.

Lepää, et voi tehdä mitään. Mutta ei tuo vielä tarkoita yhtään mitään. ...siis ei ole vielä mikään varma km. Soita huomenna neuvolaan, mutta eipä sille voida muuta tehdä kuin just kattoa ultralla/kuunnella sydänäänet, mikä on tilanne. Muuten vain lepoa.

T. punaista ja hyytymiä (ja jonkin verran kipujakin) 11+ ja 12+ viikoilla. Nyt 19+5

asialle ei voi tehdä mitään. Jos tulee pois niin tulee, ei yritetä estellä. Voit vain odottaa ja katsoa. Eli ei mitään syytä mennä päivystykseen, mutta myöhemmin sitten (esim huomenna) voit käydä neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet.

Jos ei kuulu niin saanet lähetteen naistentautien polille (äitipoli vasta rvk 22 jälk.) jossa katsotaan onko poistunut kokonaan, onko tarvetta cytoteceilla tyhjentää kohtuonteloa tai kaapia.

Tsemppiä, alkuraskauden vuoto on kuitenkin aika yleistä ja ei välttämättä tarkoita mitään kamalaa!!!

Mutta ottaako ne muka äippäpolille vielä näillä viikoilla? Voinko mie soittaa sinne itse? On tässä pieniä kipuja ollut. Mutta olen ajatellut niitten johtuvan vain kohdun kasvamisesta.
Toisaalta mie olen jo tavallaan äippäpolin asiakas. Edellisen raskauden komplikaatioiden takia sieltä on varattu mulle aika rv 20....

Äippäpolillekkin yli tunnin ajomatka. Mutta mielellään sen ajaa jos vain pääsisi tietämään mikä tilanne tuolla on.

Kamala huoli ja pelko.

Voit soittaa sinne ja kysyä, mutta epäilen, että eivät ota. Siis meillä ainakaan sinne ei pääse ennen kuin sitä vuotoa on paljon (ja sittenkään ne ei voi tehdä mitään, ne voi vaan tarkistaa tilanteen). Jos tulee vain semmoisia hulvahduksia kuin mulla, käskevät levätä kotona. :hug:

Ootko käynyt ollenkaan ultrassa? Kätilöopistolle ainakin ottavat päivystykseen jos on käynyt jo siellä np-ultrassa, eivät ennen. Luulisin että sama käytäntö olisi muuallakin.

Eikö sun paikkakunnalla ole naistentautien päivystystä? Tai voitko mennä yksityiselle ultraan? Se tietenkin tulee vielä kalliimmaksi kuin tuo päivystykäynti, mutta luulisin tiedoista kuitenkin jotain ihan mielellään maksavankin. Ja jos menet sinne päivystykseen niin lähettäisivätkö ne eteenpäin jos eivät itse saa asiaan selvyyttä?

Mulla tuli meneillään olevassa raskaudessa myös ihan kirkasta verta vessareissulla rv 14 ja kaikki oli oikein hyvin, eikä vuotoa ole onneksi sittemmin näkynyt. Syy sille ei selvinnyt ultrassakaan. Nyt meneillään rv 23, eli aina tuo vuoto ei tarkoita pahinta!

mulla tuli rv11 verta ihan älyttömästi, side kastui läpi hetkessä ja monta meni. terkkarissa ultrattiin ja nyt tyttö pian 11v. lukee hissan kokeisiin keittiössä.

Joo, kyllähän mä nyt sen tiedän ettei tälle mitään voi jos kesken menee. Mutta olisi niin helpottavaa saada tietää edes mikä se tilanne on. Mistä tämä johtuu. Miten pieni voi tuolla. Onko vielä hengissä vai kuollut.

Täällä käskevät mennä Hatanpäälle eka päivystykseen, jos on kipuja JA punaista vuotoa, mutta sielläkään ei ole ultraa eikä doppleria eli ne vaan kattoo alapäähän, että joo sä vuodat ja kirjoittaa lähetteen Taysiin, jonka saa käyttää JOS vuoto yltyy kovaksi tai kivut lähtee käsistä.

...sillä opin itse tuosta tämän raskauden vuotelusta, että en maksa turhaan sitä 30 e Hatanpäälle (joka ilta-aikaan meni), vaan odotan niin kauan, että vuoto joko yltyy (tai kivut) ja menen suoraan Taysiin tai sitten menen yksityiselle/neuvolaan heti, kun pääsee. Yksityisellä kävin ultrassa tälläkin kertaa, neuvolasta totesivat vain, että no noi on normaaleja.

Eli siis niin... mun ehdotus on, että odota huomiseen ja soita neuvolaan, josko voisivat kuunnella dopplerilla (kattoa ultralla, jos niillä on). :) Tietty, jos kivut yltyy tai vuoto, lähde päivystykseen (sinne, mikä sulla on lähin).

Joo, siis meidän paikkakunnalla ei ole edes päivystystä. Pieni maalaiskylä. Lähin päivystävä lääkäri on tällähetkellä 20km päässä. Mutta ei siellä tosiaan voi tehdä muuta kuin kuunnella sydänäänet. Se laittaako eteenpäin vai ei onkin sitten tuuripeliä.

Lähin äippäpoli ja naistentautien osasto on siellä 60km päässä. Mielellään sinne kyllä ajaa jos ne vain suostuvat tarkastamaan tilanteen. Mutta suostuuko ne vielä näillä viikoilla.
pitäisköhän mun soittaa sinne ja kysyä niiden mielipidettä?

Aina voi soittaa, ei se niin paljon maksa. :) ...mut mulle sanottiin kyllä, että vuotojen aikaan ei ole niin hyvä paljon sörkkiäkään, koska se yllyttää supistelua ja vuotoa. Eli siis jos dopplerilla kuuluu äänet ja doppler on sulla lähempänä...

mulla meni kesken rv 10+ ja alko pienellä selkäsäryllä ja alavatsakivulla. alko vuotaa kunnolla n.vrk kuluttua. Sulle parempaa onnea. Menin tarkistukseen sairaalan päivystykseen, eivät tietenkään ultranneet mutta tehtiin sisätutkimus jossa todettiin km:n alkaneen vaikka en vuotanut just mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, siis meidän paikkakunnalla ei ole edes päivystystä. Pieni maalaiskylä. Lähin päivystävä lääkäri on tällähetkellä 20km päässä. Mutta ei siellä tosiaan voi tehdä muuta kuin kuunnella sydänäänet. Se laittaako eteenpäin vai ei onkin sitten tuuripeliä.

Lähin äippäpoli ja naistentautien osasto on siellä 60km päässä. Mielellään sinne kyllä ajaa jos ne vain suostuvat tarkastamaan tilanteen. Mutta suostuuko ne vielä näillä viikoilla.
pitäisköhän mun soittaa sinne ja kysyä niiden mielipidettä?

Mitä sä sieltä naistentautien päivystyksestä siis saisit apua? Korkeintaan tiedon onko sikiö hengissä vai ei. Fyysisistä syistä sun ei TARVITSE mennä sinne, mut tietenkin epätietoisuus on kamalaa.

Sinuna ehkä kävisin siellä maalaiskylän päivystyksessä, jossa kuunnellaan äänet. Jos ei kuulu niin tod. näk. saat huomiseksi lähetteen naistentautien polille (ei äitipolille) jossa katsotaan ultralla tarkemmin. Jos asiat on ok (todennäköisempi vaihtoehto) niin oikein hyvä, ja jos ei niin harkitaan km:n hoito.

Odota huomista päivää ja soita huomenna neuvolaan. Alkuraskauden keskenmenoille ei voi tehdä mitään. Toisaalta tiputtelu alkuraskaudessa on normaalia ja hieman runsaampikin vuoto. Esim. istukka voi vuotaa, mistä ei ole mitään haittaa. Pyydä aika neuvolaan, että kuuntelevat sydänäänet tai ultraavat neuvolassa, jos neuvolassanne on ultra ja ultraamisen osaavaan henkilökuntaa. Ja kaikkein tärkein, yritä olla rauhallinen ja saada nukuttua!

Yhteistyössä