Apua ruskean kastikkeen tekoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotikokki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotikokki"

Vieras
Miten ne jauhot saa ruskistumaan? En ymmärrä, siinä pannulla niitä pyörittelen, mutta ei niiden väri muutu miksikään? Kun lisään veden, lopputulos on vaalean beige kastike. :(

Isotätini neuvoi muinoin, että sulata voi, lisää jauhoja sen verran, että näyttää "taikinalta" ja ruskista. Lisää vesi pienissä erissä, kun riittävästi ruskistunut. Pienissä erissä siksi, että ehtii saostua eikä tule klimppejä.

Mua aina jännittää, että ehtikö jauhot kärventyä lopullisesti ja silloin tulee paras kastike, joka on oikeasti ruskeaa.:) Paista siis kuumalla pannulla ja tarpeeksi pitkään.

[QUOTE="kotikokki";28168080]Miten ne jauhot saa ruskistumaan? En ymmärrä, siinä pannulla niitä pyörittelen, mutta ei niiden väri muutu miksikään? Kun lisään veden, lopputulos on vaalean beige kastike. :([/QUOTE]
Anteeksi, mutta onko sulla levy päällä?

Vehnäjauhoilla kestää n. 10 min ruskistua. Itse ruskistan jauhoja pitkään ja hartaasti, en pidä levyä täydellä teholla, koska ne jauhot kärventyvät hyvin nopeasti ja maistuu sit pahalta :/ Siis tietenkin eka sulatetaan voi ja siihen sit se jauho. Vettä lisätään sitten vähän kerrassaan, kokoajan sekoittaen.

kannattaa myös jättää se rasva-jauhoseos aika löysäksi, niin ruskistuu paremmin ja lisätä sit ihan lopuks vähän jauhoja jos tarvii. Ja oikeesti käyttä voita =) kaikki margariinit ei ruskistu kunnolla, vaikka kuinka yrittäis.

Minä teen kastikkeen rypsiöljyyn ja tosiaan semmonen vetelä massa, joka kiehuu kunnolla aika kuumalla levyllä. Sitä pitää myös sekotella koko ajan, ettei kärähdä ja sitten kylmää vettä ja sekotusta huolella.

Riittävästi rasvaa(voita), kunnon paistinpannu. Ja malttia siihen, että ne jauhot alkaa kypsyä ja ruskistua. Minä olin ennen liian hätäinen ja jäi soossi liian vaaleaksi. Ja kun kunnolla ruskistuvat niin ei tuu paakkujakaan kastikkeeseen.

[QUOTE="vieras";28168168]Isotätini neuvoi muinoin, että sulata voi, lisää jauhoja sen verran, että näyttää "taikinalta" ja ruskista. Lisää vesi pienissä erissä, kun riittävästi ruskistunut. Pienissä erissä siksi, että ehtii saostua eikä tule klimppejä.[/QUOTE]

Kunnon vispilää käytettäessä ei tarvitse olla turhan tarkka veden annostelussa.

Juu, tosiaan, pitää antaa ihan ruskistua kunnolla ja just oikeeseen aikaan sitten laittaa sen veden. Opinpahan minäkin ihan vasta vastikään että kylmä vesi tekee ne paakut.. Onnistuin paljon paremmin kun hoksasin laittaa haaleampaa vettä :D

Taitolaji tuo ruskean kastikkeen teko. Enpä sanoisi uusavuttomuudeksi jos ei sitä täydellisesti hallitse.

Itse olen saanut parhaat yritelmät aikaan niin, että käytän reilusti rasvaa ja kuumennan sitä niin kauan että käry täyttää keittiön ja mieleen hiipii epäilys, että näinköhän koko kastikeprojekti kosahti jo alkuvaiheeseen. Sitten lisään jauhot ja vielä kuumennan hetken, mutta aika lyhyesti vaan. Sitten vedet pannulle. Ensimmäinen kupillinen sihahtaa höyrynä taivaalle, joten heti perään kannattaa lykätä toinen mokoma, ja siitä sitten sekotellen vähin erin lisää sen verran, että kastike jää halutun paksuiseksi.

Rutkasti rasvaa ja pannu kunnolla kuumana, niillä pääsee pitkälle.

Joskus olen yrittänyt sellaistakin ohjetta, että aluksi kärytetään kuivia jauhoja (ilman rasvaa) pannulla, mutta siitä ei seurannut kuin paha mieli.

Hyvä vinkki toi kuuman veden käyttö, täytyypä seuraavan kerran koittaa sitä. Josko tässä mummoikään mennessä oppisi tekemään sen Täydellisen ruskean kastikkeen ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä