Apua! Riittääköhän mulla maito? Alkaa mennä usko tähän imettämiseen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Vauva on kuukauden vanha ja ollut vain mun maidolla tämän ajan. Syntymäpainoa vähän vajaa 4kg ja tänään oman puntarin mukaan painoa n. 5kg eli hyvin ois paino lisääntynyt. Maito siis riittää?

Mutta miksi vauva olisi rinnalla koko ajan? Rinnat tuntuu ihan pehmeiltä kuin niissä ei olisi mitään. Melkein joka kerta n. 10 min imetettyäni vauva alkaa raivota ja äristä rinnalla kuin ei saisi mitään vaikka ois nälkä :( Syö siis tiheään (1-1,5 h välein) ympäri vuorokauden. Alkaa jo itselläkin olla sellaiset univelat, että tuo rinnalla raivoaminen tuntuu tosi raskaalta varsinkin öisin... Pitäisikö antaa korviketta? Se vain tuntuisi pahalta, sillä niin kovin haluaisin imettää! Mutta en halua pitää pientä nälässäkään :(

Tiheästä imusta olen lukenut, että voi kestää joitain päiviä. Joku päivä olisi ok, mutta tämä on tätä koko ajan! Mitä ehdottaisitte? Olisin tosi kiitollinen jos kertoisitte omia kokemuksianne ja antaisitte neuvoja!

suosittelisin tuossa vaiheesa korviketta, ja eihän sun pakko ole imetystä lopettaa, annat osittain korviketta ja imetät. täytyy tuossa jo omaa jaksamista ajatella jos lapsi noin tiehään syö. minä tekisin niin että päivisin imettäisin ja yöllä korviketta, voisit pyytää lapsen isää vaikka hoitamaan osan yösyötöistä niin saisit itsekkin levätä!

Ihan normaalia tuo on kuukauden ikäiselle vauvalle, että imee noin usein. Sinuna en antaisi korviketta, vaan jatkaisin ja odottaisin että maitomäärää vastaa kysyntää. Jos nyt annat korviketta ei maitomäärä taatusti tule riittämään myöhemminkään.

Kokeile viela sinnitella kerran vauva kasvaa noin hyvin ja jos vaipat kastuu/ kakkaantuu tasaiseen tahtiin, varmista vain etta itse syot ja juot tarpeeksi, silla joskus ne omat syomiset meinaa unohtua, ja kuitenkin sita energiaa palaa imettamiseen aikalailla. Uskon etta vauva vain tilailee itselleen enempi maitoa, ja jonkun paivan paasta taas tyytyy harvempaan imemiseen. On varmaan rankkaa, mutta yrita itsekin levata imetys ajat, varsinkin jos yot ovat todella katkonaisia.

mun mielestäni ei kans kannata antaa ihan heppoisista (en väitä, että noi nyt oliskaan) syistä antaa korviketta. Muista tosiaan ite syödä ja juoda tarpeeks. Ja levätä. Ja ajatella, että sä oot nyt sitä vauvaa varten... Mä oon ite 10-kuisen äiti ja laihtunut parissa kuukaudessa 5 kg. Välillä olin aika huonolla ruualla, enkä oikein muistanu juodakaan ja silloin tuntui, että ei sitä maitoa tulekaan. Toki toi nyt syö jo viidesti päivässä muutakin.

Miten nukutte? Nukkuuko vauva omassa sängyssä? Mä oon ainakin tykännyt, kun vauva nukkuu vieressä, on helppo laitta tissi suuhun puoliunessa ja imettäessä vaipunut taas molemmat autuaaseen uneen. Imettäminen muistaakseni nopeuttaa sitä (erittyy jotain hormonia), että saavuttaa taas sen tärkeän syvän unen tilan. On paremmin levännyt, kun ei herää kunnolla imetystä aloittaessa ja vaipuu pian takaisin syvään uneen.

Rintojen pehmeältä tuntuminen on ihan normaalia, johtuu siitä että alun turvotus kudoksissa laskee. Itsekin muistan pähkäilleeni samaa asiaa vauvan ollessa tuon ikäinen, kun rinnat muuttuivat rantapalloista lötteröiksi. Jos vain kokeilet vaihtaa tissiä, ja sitten taas uudestaan toiseen jne, rinta ehtii täyttyä sillä aikaa kun imetät toisesta. Tsemppiä!

ekat 3kk on yhtä imettämistä. jos vauva kasvaa, niin maitosi riittää. se on hyvä mittari. mutta jos imetys tökkii, niin ei se itsetarkoitus ole eikä sillä kannata itseään stressata.

Kiitos vastauksista. Kait tätä jatkuvaa syöttämistä jaksais paremmin jos pystyisi nukkumaan päivälläkin. Mutta kun on tuo esikoinen, joka ei nuku päiväunia...

Vieressäkin annan vauvan nukkua. Mutta ongelma on se, että vauva ei tosiaan nukahda rauhallisesti syötön jälkeen. Vaan raivoaa. Saan hyssytellä ja kävellä. Siinä itekin herää täydellisesti. Monesti kun saan vauvan uneen ja lasken sänkyyn niin nukkuu pari minuuttia ja alkaa vaatia rintaa ja ärisee taas rinnalla huoohh..

No olen kyllä etukäteen tiennyt, että tällaistahan se vauvojen kanssa on. Ei auta valittaa ;)

Mä luulen että sä olet nyt niin väsähtänyt että stressaat turhasta. älä ainakaan vielä luovuta ja anna korviketta. Ei sillä että kasvaa ne lapset korvikkeellakin, mutta nähtävästi sulla kuitenkin imetys onnistuu. Kyllä se tahti siintä tasaantuu. vauvalla voi olla kasvupyrähdys, ja siksi tankkaa usein. Se on rankkaa tiedän, mutta se menee ohi :hug:

Hyvinhän tuo on kuulunut riittävän ku vauveli kasvaa. En antas turhaan korviketta. Juot vain itse runsaasti vettä ja pidät huolen että lepäät kans. Nuku ku vauva nukkuu, mies voi pitää talon ja muut mahdolliset lapset pystössä sillä aikaa. Ekat kuukaudet menee tosiaankin imettämiseen ja jos alat stressaan niin homma menee mönkään.

Alkuperäinen kirjoittaja riittääääää!:
Mene: http://maitolaituri.imetys.fi/

Tuolta luin ketjun, jossa oli melkein identtinen ongelma. Voisikohan tässä olla kyse suihkutisseistä? Kun meidänkin vauva tuntuu nielevän ilmaa imiessään -> ilma varmasti aiheuttaa masuvaivoja (Disflatyl on käytössä). Mikä suihkutisseihin avuksi?

hyviä vinkkejä olet jo saanut. En osaa kyllä yhtään auttaa, valitettavasti, mutta entäs jos vauvalle antaisi tutin? Laitoksella sanottiin, etä toisilla vauvoilla on kova tarve imeä ja eivät aina tarvitsisi tähän tissiä. Tämä sama väite on kyllä kumottu imetystukilistalla tai maitolaiturilla, en enää muista. Mutta meillä vauvalla tutti käytössä ja se helpottanut nukahtamista paljon! tsemppiä!

Mulla pian 3kk ikäinen vauva ja ihan tyhjiltä lussukoiltahan ne tissit tuntuu, mutta kyllä vauva niistä maitoa saa silti. Tuohon kuukauden ikään ajoittuu suunnilleen se eka tiheänimunkausi. Ole sitkeä vaan. Kuuletko nielemisääntä tai näkyykö vauvalle suussa/suupielissä maitoa? Jos paino kerran nousee, tulee pissa- ja kakkavaippoja niin kaikki hyvin.

Ja jos tuntuu, että vauva pitää sinua huvituttinaan niin koita antaa tuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
hyviä vinkkejä olet jo saanut. En osaa kyllä yhtään auttaa, valitettavasti, mutta entäs jos vauvalle antaisi tutin? Laitoksella sanottiin, etä toisilla vauvoilla on kova tarve imeä ja eivät aina tarvitsisi tähän tissiä. Tämä sama väite on kyllä kumottu imetystukilistalla tai maitolaiturilla, en enää muista. Mutta meillä vauvalla tutti käytössä ja se helpottanut nukahtamista paljon! tsemppiä!

mulle tuli tämä sama mieleen. meidän pieni sai tutin imutarpeen vuoksi jo laitoksella.

Tutti meillä on käytössä, joskus huolii, joskus ei. Nielee kyllä syödessään ja maitoa näkyy suupielessä. Tuli juuri mieleeni, että vauva pulauttelee usein aamuyöstä. Kakkavaippoja todellakin tulee! 5-10 päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tutti meillä on käytössä, joskus huolii, joskus ei. Nielee kyllä syödessään ja maitoa näkyy suupielessä. Tuli juuri mieleeni, että vauva pulauttelee usein aamuyöstä. Kakkavaippoja todellakin tulee! 5-10 päivässä.

Joo ei sitten hätää! :) Usko itseesti.

Meillä yksi vauva sai raivareita tissillä, kun maitoa tuli liian nopeaan. Joten voipi teilläkin olla kyse ns suihkutisseistä! Kaiken kuvailemasi perusteella uskon kyllä että sulta tulee aivan riittävästi maitoa vauvalle. Tsemppiä sulle. Unen puute on jotain ihan kamalaa!!! :(
ps. meillä kotona yksi kuukauden ikainen vauveli joka olisi rinnalla ihan koko aika... onneksi saan edes nukuttua öisin, vauva kainalossa tai rinnalla :)

Yhteistyössä