APUA!! Onko kellään niskan jumiutuminen mennyt itsekseen ohi????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Tilanne on nyt se että mulla on niska niin jumissa et hyvä kun pää kääntyy!! Näin on ollut viimeisen reilu 3 vuoden aikana kaksi kertaa aiemminkin, mut ehkä vähän pahemmin. Kummallakin kerralla olen joutunut syömään tulehduskipulääke ja kolmiolääke kuurin. Mut..mut.. se ei ole nyt mahdollista koska imetän. Enkä millään haluaisi sitä lopettaa :( Joten nyt kysyn onko kenelläkään mennyt tälläinen itsekseen ohi? Ja millä kotikonsteilla vois itseään auttaa? Jos tää ei nyt parissa päivässä osoita helpottamisen merkkejä niin pakko se on kait sitten lääkäriin lampsia.

No ensinnäkin... jos niska jummittui yllättäen, ei se todennäköisesti ole ehtinyt tulehtua ja menee ilman tulehduskipulääkkeitä ohi. Venyttelyä edellisen ohjeiden mukaan varoen sivullepäin ja leukaa kohti rintakehää (ei taaksepäin~siis leuan nostoa ylöspäin). Kylmägeeliä tai linimenttiä hartia-niskaalueelle ja paksu kauluksellinen fleecetakki siihen vielä... nämä ohjeet sain aikoinani ORTON-kuntoutuslaitoksesta :) Toivon näistä olevan edes hieman apua... NIIN ja keskity muutaman kerran kunnolla rentouttamaan hartiat pikkuisesi kanssa touhutessasi (jännitysniska). Ja jos nämä eivät pikimmiten auta niin painu lääkäriin ajoissa, ettet tarvitse kolmiolääkkeitä (ilmeisesti olleet lihasrentouttavia ??).

Kiitos =) Oli ohjeita tullutkin. Nyt aamulla on jo vähän parempi kuin eilen. Pitää siis yrittää vaan venytellä. En vaan nyt oikein tiedä kumpi olis parempi.. kylmä vai kuuma? Kävin illalla saunassa, mutta pidin niskassa kylmää käärettä.

hei, eipä kannata venytellä, jos ei oo konsultoinu lääkäriä tai fysioterapeuttia. itelläni on nimittäin yli-liikkuva niska ja sitä ei saa venytellä, ei ollenkaan. lämmmin vehnätyyny, infrapunalaite ja zon-geeli mulla auttaa.

Airiin oikeassa yli-liikkuvien nivelien hoidossa :) Mutta, jos vaivaa on ollut pari kertaa 3vuoden aikana ei kyse ole yliliikkuvasta nivelestä eikä kulumamuutoksesta (eikä todennäköisesti traumastakaan). Venytykset lienevät ko. vaivassa kohdallaan ILMAN taaksepäin taivutuksia... niin ja hartiat alas (muista myös autolla ajaessa).

Yhteistyössä