Apua, nyt on mennyt kyllä rahat tiukille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no sitten jos ei edes ole joka kuukautinen tilanne niin älä vaan kiellä sitä harrastusta. kyllä sä jostakin ne rahat löydät.

minä esim lopetin lapsen harrastuksen takia meikkaamisen kokonaan, koska meikit on kalliita ja jos meikkaan joka päivä, niitä joutuu useammin ostamaankin. oon säästänyt pitkän pennin. en tarkoita että kaikkien pitäis tehdä näin, mutta on esimerkki mitä voi tehdä jotta lapsi saa harrastaa.

Sentin venytys on niin tuttua mulle..työmarkkinatuen ja lapsilisien varassa elän kolmen lapsen kanssa - koska isukki ei maksa elareita kuin joka toinen/kolmas kk..Ja ennenkun joku kerkee kiljumaan että vie kelalle hakemus,niin on tehty!Ja kelan kuulemiskirjeen jälkeen alkaa soittelu,huutelu ja haukkuminen.Isä ei osallistu mitenkään lasten kuluihin..hups,sori..on se kolmen vuoden aikana ostanut niille kynät..
Nyt on taas se tilanne,että minä olen kysynyt isukilta että jos edes osan vois maksaa,niin rääkyminen alkaa "ei mulla oo..en oo saanut palkkoja tehdyistä töistä..ja varokkin lumppu laittamasta kelalle ruinaamiskirjettä!!" Laitin kuitenkin,pakkohan nuiden on syödä!Sossusta en saa toimeentulotukea,koska en ottanut lapselta pois kesätyöstä saamaansa rahaa..tosin laitin nyt sinnekkin hakemuksen.Odotamma vaan päätöksiä.

Lasten isä maksaa alennettua elatusmaksua,koska myötäilin eron aikaan,perusteena tilan velat ja kulutusluotot..

Pääsetkö käymään marjassa? Saisitte nyt pahimpaan hätään helposti muutaman kympin edestä kerättyä ja sitten seuraavat rahat käyttäisitte tasaisemmin ja järkevämmin.

• Tykkää
Reactions: Ninuski
[QUOTE="alkup.";24546330]Ai niin tuliko teille mieleen, ettei aina ole näin tiukkaa? Pari kertaa vuodessa voi tulla tälläinen tilanne. Ei joka kuukausi. Joskus on vaan enemmän menoja.[/QUOTE]
Noin olin ymmärtänyt jo heti aloituksestasi. Tosiasia kuitenkin on, että elatussopimukseen kirjataan kustannukset, joista elatusvelvollinen vastaa tai joihin osallistuu. Jos siinä ei ole muuta kuin kuukausittainen elatusmaksu, niin sitten ei elatusvelvollisen tarvitse muuta maksaa, jos ei halua. Kurjaa tietysti lapsen kannalta, jos isä ei halua avittaa vaikeassa tilanteessa. Mutta jos yhteydenpito lapseen on muutenkin vähäistä, niin ehkä isä vaan hoitaa lakisääteiset velvollisuutensa eikä muuta.

[QUOTE="alkup.";24546330]Ai niin tuliko teille mieleen, ettei aina ole näin tiukkaa? Pari kertaa vuodessa voi tulla tälläinen tilanne. Ei joka kuukausi. Joskus on vaan enemmän menoja.[/QUOTE]

Joo tuli sekin mieleen. Kyllä sitä tosiaan välillä pärjää pienemmälläkin summalla, ja sitten kun on talous taas tasapainossa, niin sitä osaa arvostaa enemmän.
Silti en sinuna laittelis rahaa hyväntekeväisyyteen, kun sitä ylimääräistä ei selvästikään liikoja ole. Ainakaan tässä elämän tilanteessasi siis.

mistä muusta voi säästää on esim. kampaaja (ei tarvii käydä montaa kertaa vuodessa), kaikenlaiset hömppä kauneudenhoidot (niitä ei tarvita), ei osta paljon lihaa (sitäkään et tarvitse), ennen kaikkea älä sorry heräteostoihin monesti, vältä karkkia ja alkoholia.

mistä muusta voi säästää on esim. kampaaja (ei tarvii käydä montaa kertaa vuodessa), kaikenlaiset hömppä kauneudenhoidot (niitä ei tarvita), ei osta paljon lihaa (sitäkään et tarvitse), ennen kaikkea älä sorry heräteostoihin monesti, vältä karkkia ja alkoholia.

Varmasti ihan o.k vinkkejä säästämiseen, mutta ei kai sitä nyt lapsensa kustannuksella sentään itse pidä lakata elämästä. Että joku raja tossakin.

[QUOTE="tööt";24546359]Meilläkin on lopetettu syöminen ja minä kävelen paljain jaloin töihin, että saa lapsi harrastaa rakasta harrastustaan, jossa todella viihtyy.[/QUOTE]

kurjaa teidän kannalta ja lapsenkin jos ei saa ruokaa. meillä syödään halvemmin ja vähän vanhemmilla kengillä. meillä nyt vaan on päätetty että harrastukseen (vaikka vähän kalliimpaankin) on oltava varaa.

[QUOTE="tööt";24546359]Meilläkin on lopetettu syöminen ja minä kävelen paljain jaloin töihin, että saa lapsi harrastaa rakasta harrastustaan, jossa todella viihtyy.[/QUOTE]

Hyvä! Ja jos lapsi vielä keksii uusiakin "vähän kalliimpia" harrastuksia, niin talo myyntiin sitten vaan ja johonkin yksiöön vuokralle! Kyllä lapsen täytyy saada harrastaa mitä haluaa!
Ja muutenkin olisi ihan suotavaa et lapsi saa kaiken mitä haluaa!

[QUOTE="vieras";24546322]Paljonko menee tupakkaan/karkkiin/alkoholiin jne.. turhaan rahaa per kuukausi?

Jätät vaikka sen päivittäisen euron suklaapatukan ostamatta, et jää mistään paitsi ja rahaa säästyy 30euroa kuussa[/QUOTE]

En polta, en juo, eli ei yhtään noihin. Ostin tarjouksesta suklaalevyn, oisko ollut 1,7 e ja sitä on vieläkin jäljellä. Viikon kestänyt. Ja lapsen kanssa syöty, sai viimeks myös tikkarin 10 senttiä. Et aika vähän, ei tulis säästöö oikein.

Hyvä! Ja jos lapsi vielä keksii uusiakin "vähän kalliimpia" harrastuksia, niin talo myyntiin sitten vaan ja johonkin yksiöön vuokralle! Kyllä lapsen täytyy saada harrastaa mitä haluaa!
Ja muutenkin olisi ihan suotavaa et lapsi saa kaiken mitä haluaa!

taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin. jos lapsi saa harrastaa jotakin asiaa, se kaiketi suoraan tarkoita että saisi harrastaa lisäksi vielä jotakin muuta kallista harrastusta tai ainakaan että saisi KAIKEN mitä haluaa.

kurjaa teidän kannalta ja lapsenkin jos ei saa ruokaa. meillä syödään halvemmin ja vähän vanhemmilla kengillä. meillä nyt vaan on päätetty että harrastukseen (vaikka vähän kalliimpaankin) on oltava varaa.
Noi on valintakysymyksiä ja jokaisella oikeus tehdä oma valintansa. Mulla on muutama ystävä, jotka kanssa tinkivät kaikesta muusta paitsi lapsensa kalliista harrastuksesta. Välillä mua harmittaa, että näillä ystävilläni ei ole ikinä varaa lähteä yhtään minnekään. Yksi heistä sentään soittelee Skypen kautta ja säästää siten puhelinlaskussa. Mutta eipä me enää yhdessä juuri mitään tehdä, kun heillä ei ole varaa tehdä mitään. Ja kyse ei ole pienituloisista ihmisistä vaan sellaisista, joiden lapsilla harrastus nielee leijonanosan perheen tuloista. Mutta se on heidän valintansa.

Jos näin on, niin laita rahaa jemmaan sellaisina kuukausina, kun ei mene tiukalle. Tai kartuta niitä ruokavarastoja näiden tiukkojen kuukausien varalle, jos jonkun onnettoman roposen säästöön laittaminen ei tunnu mielekkäältä.

taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin. jos lapsi saa harrastaa jotakin asiaa, se kaiketi suoraan tarkoita että saisi harrastaa lisäksi vielä jotakin muuta kallista harrastusta tai ainakaan että saisi KAIKEN mitä haluaa.

No kyllä toi nyt menee vähän liiallisuuksiin, että pitäis asunto myydä lapsen harrastuksen takia, anteeksi vaan :D
Toki tapansa kullakin.

[QUOTE="vieras";24546429]No kyllä toi nyt menee vähän liiallisuuksiin, että pitäis asunto myydä lapsen harrastuksen takia, anteeksi vaan :D
Toki tapansa kullakin.[/QUOTE]

no jos se asunto vie liikaa rahaa ja lapsi joutuis lopettaa harrastuksensa ni kyllä. ei sitä tarvii varmaan kartanosta yksiöön muuttaa.

[QUOTE="tööt";24546432]Sinä taasen et taida oikein ymmärtää, mitä tarkoitetaan termillä SARKASMI?[/QUOTE]

ymmärrän kyllä. tuo ei ollut sitä vaan ihan v*ttuilua.

no jos se asunto vie liikaa rahaa ja lapsi joutuis lopettaa harrastuksensa ni kyllä. ei sitä tarvii varmaan kartanosta yksiöön muuttaa.
Tästä olen samaa mieltä. Jos lapsellani on harrastus ja harkitsen asunnonvaihtoa, niin asunto ei saa aiheuttaa sellaisia kustannuksia, että lapseni joutuisi luopumaan harrastuksestaan. Toisaalta taas sitten, kun olen jo asunnon hankkinut, lapseni eivät voi alkaa harrastamaan sellaista harrastusta, että meillä ei olisi enää varaa kodissamme asua. Luopua ei siis tarvitse, muttei myöskään voi aloittaa uutta harrastusta sen ajatuksen pohjalta, että ainahan mutsi voi muuttaa halvempaan kämppään.

Yhteistyössä