Apua, nukahdan vasta klo 3-5 aikaan..ja silloinkin lääkkeillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="uneton";28819086]Sondersson: ihmeellisiä vastauksesi. tökeröjä. Minä en ole mikään saamarin viihdekäyttäjä. En vedä niitä saadakseni mitään oloja vaan nukahtaakseni. Mythago.. kiva et ymmärrät. Oletko syönyt mitä lääkettä?[/QUOTE]

Mulla on kokeiltu vaikka mitä, mulla on huono vaste. Nyt ollut pitkään käytössä Oxamin+Zopiclon (Imovane). Ne toimii enimmäkseen hyvin, mutta ei siis aina. Mulla ei myöskään oo ikinä tullut niistä mitään erityisiä oloja, että viihdekäyttökin olis aika turhaa :D

[QUOTE="sondersson";28819084]Tarkoitin tällä vaan ap:tä joka ei edes yritä nukkua.[/QUOTE]

Olet kyllä törkeyden huippu!! Et kirjoita edes auttaaksesi. Onko itselläsi niin paha olla, että saat jotain tyydytystä toisten arvostelemisesta/arvioimiseta. Mitä luulet tekeväsi? Yritätkö edes auttaa? Jos et, niin miksi edes vaivaudut vastaamaan. Jos etsit tyydytystä olemalla joku totuuden torvi, joka laukoo "omia totuuksiaan", niin onnistuit tehtävässäsi. MInä hain apua, mutta en todella saanut sitä sinulta :(

uskallanko siis ajatella että voin nyt hyvillä mielin käyttää pari viikkoa vaikka tuota samaa yhdistelmää kuin sinä ilman että jään niihin koukkuun tai tulee jotain vierotusoireita jotka vie sairaalaan

Aapee, sondersson on siinä oikeassa että on mahdollista että tietokoneella olo valvottaa vaikka se ei ennen valvottanut. Että sen puoleen voisi kannattaa yritttää olla ilman.

Ymmärrän kyllä senkin, että jos tietokoneella selailu on olllut yks sun nukahtamisrutiineista niin voi olla tosi vaikea yrittää olla ilman. Unihäiriöiselle nukahtamisesta tulee semmoinen miltei taikauskoinen projekti, jossa yrittää aina tehdä kaiken samalla tavalla, semmoisella jolla joskus nukahti. Tai niin ainakin mulla on.

Mutta joskus on hyvä kokeilla uusia juttuja :) Ja kannattaa yrittää useita kertoja, vaikka ensin/välillä tuntuu ettei toimikaan. Koska semmoista keinoa nukahtaa ei olekaan joka toimii takuuvarmasti joka yö maailman tappiin asti. Itse olen tyytynyt siihen, että nukun useimpina öinä melko hyvin. En siis odotakaan 100% onnistumista.

Joo ja tällä hetkellä valvon koska olen töissä ;)

[QUOTE="uneton";28819093]Olet kyllä törkeyden huippu!! Et kirjoita edes auttaaksesi. Onko itselläsi niin paha olla, että saat jotain tyydytystä toisten arvostelemisesta/arvioimiseta. Mitä luulet tekeväsi? Yritätkö edes auttaa? Jos et, niin miksi edes vaivaudut vastaamaan. Jos etsit tyydytystä olemalla joku totuuden torvi, joka laukoo "omia totuuksiaan", niin onnistuit tehtävässäsi. MInä hain apua, mutta en todella saanut sitä sinulta :([/QUOTE]

En tarkoita noin todellakaan, itselläni sinänsä sama tilanne kun sulla, ollut jo vuosikausia. Alkuun en tajunnut että en edes yrittänyt nukkua, nykyisin tajuan. Siksi kirjoitin niinkun kirjoitin. Itselleen kannattaa olla rehellinen ettei joudu eri ongelmien kierteeseen vuosien ajaksi, kokemuksesta sanon tän.

Mitä apua sä nyt sitten haet jos ehdotukseksi ei kelpaa se että kävisit vain kunnolla nukkumaan (kun sanoit ettet sitä oo kokeillut)?

[QUOTE="sondersson";28819090]En mä niin väittänytkään, et vaan tunnu ymmärtävän kuinka unilääkkeitä käytetään. Tai muutenkaan miten sitä unta pitäisi koittaa saada. Tökeröltä kuulostan varmaankin siksi että mua ärsyttää miten ihmisille jaetaan lääkkeitä purkkikaupalla ilman kunnollista syytä.[/QUOTE]

sondersson kertoisitko miten sitten unta pitää yrittää saada?
Ottaa lääke ja mennä makaamaan pimeään huoneeseen?

Entäs ilman lääkettä. Sama juttu? Mennä klo 23 makaamaan pimeään huoneeseen?

Pääsen 24-1 aikaan nukkumaan niin että on pimeää. Siihen saakka mies katsoo telkkaria. Hän taas nukahtaa katsoessaan telkkaria.

[QUOTE="Mythago";28819095]uskallanko siis ajatella että voin nyt hyvillä mielin käyttää pari viikkoa vaikka tuota samaa yhdistelmää kuin sinä ilman että jään niihin koukkuun tai tulee jotain vierotusoireita jotka vie sairaalaan[/QUOTE]

Tuommoisia ei voi kukaan tietää etukäteen eikä luvata kenellekään. Siis riippuvuuden kehittymistä. Mulla ainakin on unilääkkeisiin aika voimakas henkinen riippuvuus. Ja olen siis syönyt niitä vuosikausia, miltä taas sinä nimenomaan haluat välttyä.

Normaalilla lääkärin määräämällä annostuksella ja lyhyellä käytöllä ei kyllä sairaalaan pitäis joutua.

Mythago: ootko huomannut siitä olevan sulle jotain haittaa? muutakun tuo henkinen riippuvuus? tuleeko siitä jotenkin "tyhmemmäksi" pitkässä juoksussa? kasaantuuko vaan ongelmat?

Nyt lähden tekeen töitäni, toivottavasti saat aapee unen kondikseen.

Miehen kanssa kannattaisi tosiaan jutella ja sopia joku sulle sopiva käytäntö. Onhan se kurjaa että toista tavallaa "rangaistaan" puolison unettomuudesta, mutta sille ei vain aina voi mitään.

[QUOTE="uneton";28819098]sondersson kertoisitko miten sitten unta pitää yrittää saada?
Ottaa lääke ja mennä makaamaan pimeään huoneeseen?

Entäs ilman lääkettä. Sama juttu? Mennä klo 23 makaamaan pimeään huoneeseen?

Pääsen 24-1 aikaan nukkumaan niin että on pimeää. Siihen saakka mies katsoo telkkaria. Hän taas nukahtaa katsoessaan telkkaria.[/QUOTE]

Kuulostat siltä kuin tämä olis aivan uutta asiaa. Miten teillä lapset menee nukkumaan, ota niistä mallia, mies samoten.

[QUOTE="uneton";28819100]Mythago: ootko huomannut siitä olevan sulle jotain haittaa? muutakun tuo henkinen riippuvuus? tuleeko siitä jotenkin "tyhmemmäksi" pitkässä juoksussa? kasaantuuko vaan ongelmat?[/QUOTE]

No kyllähän se elämää vaikeuttaa. Iltarutiinit on mulle tärkeitä. Vieraissa paikoissa nukkuminen on vaikeaa. Ja luulen että muistini on kärsinyt jonkun verran. Vaikka tiedä sitten olisiko pitkittynyt unettomuuskaan ollut muistille kovin hyväksi.

Enkä nyt sentään ihan idiootiksi ole muuttunut, suoritan korkeakoulututkintoa ihan hyvällä menestyksellä :)

sondersson: oot varmaan oikeassa. ainakin siinä et pitäis sitten ottaa kunnon lääkkeet ajoissa. taidanpa mennä nyt ottamaan. eikai se unettomuus tässäkään parane. anteeksi hermostumiseni. oon vain epätoivoinen ja peloissani tän tilanteen kanssa. et menetän otteeni tähän hommaan. kun ei oo kyse enää unirytmin parin tunnin siirtymisestä. vaan siitä et meen nukkuu ku muut kohta herää. se on ahdistava ajatus ja se taas pahentaa koko hommaa. kun sais jotenki rauhan ja luottauksen siihen et kykenen kääntää tän kelkan ja pystyn hallitsemaan tämän. kiitos teille :)

mythago: tärkeintä on kuulla et elämää pystyy vielä hallitsemaan vaikka syökin lääkkeitä. jotenkin pelkään et muutun suurinpiirtein täriseväksi pilleristiksi..tai jotain tällaisia katastrofi ajatuksia.. et en enää olis normaali mä. Mutta siinä oot oikeessa et mikä painaa enemmän.. kumpi pahempi.. lääke vai unettomuus... mä lähden kokeilee sitä lääkettä ja unta. Kiitos vastaukistanne. Ja molemmille hyviä unia :)

jos olet vielä linjoilla niin piti vielä kysyä miten lääkäri on suhtautunut jatkuvaan käyttöön? saatko lääkkeet yhdeltä ja samalta vai monelta eri? onkosulla jokin muukin vaiva kuin unettomuus? ahdistus? paniikki? mulla ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtauksia.

siks siis tällainen lääkearsenaali kun sondersson taisi miettiä miksi niin paljon eri lääkkeitä. paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja unettomuuteen annettu. terapiassa olen ollut 2,5 vuotta. kokeiltu masennuslääkkeitäkin jne. niinkuin edellä kerroin - kaikissa sietämättömiä sivuoireita.. siksi nämä bentsopohjaiset (valitettavasti) osoittautuneet ainoiksi sopiviksi lääkkeiksi. psykoosilääkkeitäkin tuputettu joskus mutta niihin en koske pitkällä tikullakaan, jos ei ole sitten aivan pakko.

[QUOTE="uneton";28819105]sondersson: oot varmaan oikeassa. ainakin siinä et pitäis sitten ottaa kunnon lääkkeet ajoissa. taidanpa mennä nyt ottamaan. eikai se unettomuus tässäkään parane. anteeksi hermostumiseni. oon vain epätoivoinen ja peloissani tän tilanteen kanssa. et menetän otteeni tähän hommaan. kun ei oo kyse enää unirytmin parin tunnin siirtymisestä. vaan siitä et meen nukkuu ku muut kohta herää. se on ahdistava ajatus ja se taas pahentaa koko hommaa. kun sais jotenki rauhan ja luottauksen siihen et kykenen kääntää tän kelkan ja pystyn hallitsemaan tämän. kiitos teille :)[/QUOTE]

Tiedän tuon ahdistumisen kun muut herää pian ja itse ehtii nukkumaan about kaks tuntia jos hyvin käy. Mä olen menny neljän-kahden tunnin yöunilla n. 6 vuotta, tosin ehkä pari kertaa kuussa nukuin koko päivän. Tähän aikaan tuli sitten masennus, masennuslääkkeet ongelmineen, ero, ongelmat lasten ja kaverien kanssa jne. että kyllä ihan oikeasti haluan auttaa. Itse reagoin voimakkaasti unilääkkeisiin enkä siksi oo niitä halunnu paljoa käyttää, tulis ongelmia lasten kans kun eivät sais mua hereille.

Mulla siis aiheutti ahdistusta se etten saanut olla yksin joten valvoin sen takia yöllä, helpotti joo mutta toi mukanaan liudan muita ongelmia. Nyt koitan löytää jotain balanssia tähän touhuun. Ja omien kokemusten perusteella siis ehdotin sulle et miettisit onko kyseessä lainkaan nukahtamisongelma, vaan vaikkapa ns. nettiriippuvuus tai yleensä riippuvuus siihen yöllisen omaan aikaan?

[QUOTE="uneton";28819110]siks siis tällainen lääkearsenaali kun sondersson taisi miettiä miksi niin paljon eri lääkkeitä. paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja unettomuuteen annettu. terapiassa olen ollut 2,5 vuotta. kokeiltu masennuslääkkeitäkin jne. niinkuin edellä kerroin - kaikissa sietämättömiä sivuoireita.. siksi nämä bentsopohjaiset (valitettavasti) osoittautuneet ainoiksi sopiviksi lääkkeiksi. psykoosilääkkeitäkin tuputettu joskus mutta niihin en koske pitkällä tikullakaan, jos ei ole sitten aivan pakko.[/QUOTE]

Kun sulle on unettomuuteen annettu lääkkeitä niin ootko kertonu tuosta tavastasi olla koneella tms? Jos oot niin eikö ne muka ole antaneet ensin ohjeita miten voisit nukahtaa ilman lääkkeitä? Mulle tyrkytettiin vaikka mitä muita keinoja ja nukahtamis- saati unilääkkeitä vasta vihoviimeisenä vaihtoehtona.

Ja hei jos tarkoitat psykoosilääkkeellä ketipinoria niin se on aika jees lääkkeeksi, vissiin monenkin mielestä. Itse tykkäsin siitä enempi ku masennuslääkkeistä.

Miehen telkkarinukahtaminen ruotuun. Sit iltatoimet mahdollisimman rauhallisiksi. Ota nukahtamislääke illalla ennen suunniteltua nukkumaan menoa. Jos pyörit sängyssä ensin useamman tunnin peläten, ettei uni tuu niin ei se lääkkeilläkään välttämättä tule. Älä tee illalla ennen nukkumaan menoa mitään aivoja virittävää. Mut tuo miehen telkkaritouhu on häiritsevää(on omaa kokemusta), teeveekuvan vaihtuminen näkyy silmät kiinnikin ärsyttävinä välähdyksinä. Itse pahimmillaan nukuin lääkkeiden avulla liki vuoden. Riippuvuus oli ensisijaisesti korvien välissä. Jos pystyy itsensä suggeroimaan tilaan, jossa uskoo siihen että on aivan sama nukahdanko vai enkö--> nukahtaa helpommin tai ainakaan ei panikoi. Se panikointi kyllä estää sen nukahtamisen, Nykyisin rauhotan itseäni haaveilemalla, eli mielessäni sisustan kotia tai puutarhaa suunnittelen. Kriisitilanteissa olen käyttänyt melatoniinia, toimii jos on rauhallinen ympäristö ja kukaan eikä mikään saa adrenaalin eritystä päälle. Näin siis minulla toimii.

Osta itsellesi korvatulpat ja unimaski, jos mies ei suostu aikaistamaan nukkumaanmenoaan. Sen jälkeen nukut nyt suosiolla muutaman yön lääkkeillä, jotta saat unirytmin järkeväksi ja univelat pois.

Tiesit varmaan, että lääkkeenoton jälkeen pitää mennä suoraan nukkumaan, silloin ei enää surffailla tai lueta ees kirjaa.

Eli otat nyt esim. kolmena yönä unta 22-8 hyvällä omallatunnolla (jos lääkkeet kerran toimii) ja sen jälkeen voit ajatellessa yrittäväsi stressittömästi kokeilla 1-2 yötä nukkumista saamaan aikaan ilman lääkettä, koska ei haittaa vaikka valvoisitkin yhden yön silloin tällöin! Ja jos valvot koko yön, niin sitten suosiolla seuraavana yönä aikaisin jo lääke, jotta saisit nukahtamistilanteen mahdollisimman stressittömäksi, kun et joka yö väkisin yritä nukahtamista ilman lääkkeitä. Jos sinä kuitenkin jokainen yö joudut sen lääkkeen ottamaan, niin ota se hyvänen aika järkevään aikaan illalla.

Fyysinen työ rasittaa. Koita tehdä päivällä jotain raskasta hommaa. 2tuntia ennen nukkumaanmenoa ei urheilua, ei tietokonetta eikä telkkaa. Ota illalla magnesiumia, se rentouttaa lihaksia, Joskus on vaan pakko ottaa myös unilääkettä, jotta saa ns. Ensiapua tilanteeseen.

[QUOTE="uneton";28819109]jos olet vielä linjoilla niin piti vielä kysyä miten lääkäri on suhtautunut jatkuvaan käyttöön? saatko lääkkeet yhdeltä ja samalta vai monelta eri? onkosulla jokin muukin vaiva kuin unettomuus? ahdistus? paniikki? mulla ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtauksia.[/QUOTE]

Vastaanpa jos vaikka satut vielä kattoon ketjua. Mun psykiatri kirjoittaa kaikki lääkkeet, ihan alussa yleislääkäri kirjoitti. Psykiatri on tosin vaihtunut kaksi kertaa koska lopettivat työt siellä. Mutta siis yhdessä paikassa käyn. Lääkärini ovat olleet sitä mieltä että niin kauan kuin annos pysyy samana ja vaste hyvänä niin jatkuva käyttö on perusteltua.

Mulla on diagnosoitu keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö joskus 2000-luvun alussa. Mielialalääkkeitä kokeiltiin silloin useita mutta niistä ei ollut apua joten en niitä käyttänyt vuosiin. Nyt ollut noin vuoden käytössä Voxra (bupropioni) joka on auttanut hyvin. Olin siis välillä myös paremmassa kunnossa eikä ollut tarvetta muille kuin unilääkkeille.

Mulla on kans melatoniini ollut käytössä jo kohta vuoden. Välillä se auttaa ja välillä ei, kaikki riippu siitä kuinka hyvin saan ajatukseni hallintaan.. Ja todellakaan ei mitään fyysistä riippuvuutta ole nuo aiheuttanut, mutta vahvan henkisen. Mulla syy nukahtamattomuuteen on järjestäen aina "korvien välissä", kun elämä on stressaavampaa, nukun huonommin jne. Yleensä murehdin parisuhdetta joka aiheuttaa minussa kiukun ja surun tunteita, mikä lisää adrenaliinin tuotantoa, joka vie viimesenkin toivon unesta. Kun muutaman tunnin on pyörinyt mietteidensä kanssa sängyssä, mies kuorsaa (tässä vaiheessa jo eri huoneessa), lapsen tutti käyty (taas) etsimässä, alkaa kyllä todellakin pää hajoon. Sinäkin ap kun kuulostat helposti ahdistuvalta niin onko muuten asiat kunnossa? Vai murehditko iltaisin/öisin vaan niitä lääkkeitten ottamisia/ottamatta jättämisiä?

[QUOTE="uneton";28819046]Mut rupee väsyttää 4 aikaan. Ja silti en nukahda ku joka kerta ku oon nukahtamassa, havahdun kauheeseen ahdistukseen. Mikä ihme neuvoksi? Käyn kävelylenkeillä ja käyn terapiassa. Apua sinänsä siis hakenut ja saanutkin, mutta..... :(([/QUOTE]

Kortisolitasot voivat olla romahtaneet pitkään jatkuneen stressin vaikutuksesta. Tilanteesta ei pääse irti masennus- tai unilääkkeillä. Kortisolitasot pitäisi palauttaa hydrokortisonilääkityksellä.

Lue lisää:
Lisämunuaisten uupumus - Kilpirauhanen

Voit kokeilla itse auttaako hydrokortison. Osta apteekista kyypakkaus ja ota neljäsosa tablettia aamulla heti kun heräät tyhjään vatsaan (12,5 mg). Jos olo on parempi, niin mene lääkäriin pyytämään aamukortisolimittausta ja lääkitystä.

[QUOTE="uneton";28819070]uskallanko käyttää siis esim. 2 viikkoa joka ilta unilääkettä? enkä jää siihen koukkuun tai tuu jotain älyttömiä vierotusoireita?[/QUOTE]

Mä käytin imovanea muutaman viikon jokailta kun unettomuus oli pahana ja mä romuna. En jääny koukkuun, mutta sain palautettua unen. Ei tullu mitää vierotusoireitakaan. Toki voi jäädä koukkuun jos pitkään käyttää. mulla se pari vkoa ei ollu riittävä siihen.

Yhteistyössä