Apua, nukahdan vasta klo 3-5 aikaan..ja silloinkin lääkkeillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uneton"

Vieras
Oon 27v äiti. Oon pudonnut koko ajan pikku hiljaa enemmän ja enemmän unettomuuden kuoppaan. Nukahdan nykyään 3-5 aikoihin vasta. Unilääkkeeksi kokeiltu vaikka mitä. Kaapista löytyy melatoniinia ja rauhottavia (opamox, imovane,diapam). Voi vaan valkata. Paras on ollu yhdistelmä diapam+imovane nyt tilanteen ollessa paha. Sitä ennen ollut puolikas imovane tarvittaessa käytössä.Silloin tällöin siis. Nyt tosiaan kesän aikana liukunut nukahtaminen. Ahdistaa et kello on jo puol kaks. Ahdistaa jos joudun taas ottamaan lääkkeen. En haluaisi joutua ottaa lääkettä kun pelkään et jään koukkuun. Joka yö yritän saada itteeni väsähtämää et voisin nukahtaa. Mut rupee väsyttää 4 aikaan. Ja silti en nukahda ku joka kerta ku oon nukahtamassa, havahdun kauheeseen ahdistukseen. Mikä ihme neuvoksi? Käyn kävelylenkeillä ja käyn terapiassa. Apua sinänsä siis hakenut ja saanutkin, mutta..... :((

viestini oli niin sekava että pitää selventää. kyllähän siis tajun saa lääkkeillä pois kun tarpeeksi ottaa. siinä ei ole ongelmaa. vaan siinä etten halua ottaa niitä. joka yö pelkään jo valmiiksi etten nukahda ilman lääkettä. en ota lääkkeitä ajoissa vaan yritän odottaa luonnollista väsymystä aamuyön tunneilla. mahasssa levottomia perhosia kun katsoo kelloa..kohta 2.. otanko lääkkeen vai odotanko taas ja kohta katson että kello on 5... :(((

Voi että, halusin vain sanoa tsemppiä ja että olen kokenut saman.
Erittäin vaikeassa ja stressaavassa elämäntilanteessa koin sen etten oikein pystynyt nukkumaan, max.puoli tuntia-tunnin torkuin kerrallaan ja heräsin taas kamalaan ahdistukseen ja muistoihin.
Nukahdin aina joskus aamuyöstä ja torkuin tuskallisesti ja huonosti ehkä sen pari tuntia, en kyennyt rentoutumaan.
Mikään muu lääke kuin mirtazapiini ei auttanut, aikalailla kaikki kokeiltuna.
Sekin tosin auttoi vain silloin tällöin otettuna, säännöllisesti käytettynä ei auta.
Itse koitin vaan opetella erilaisia ajattelumalleja joilla rauhoittaa itseä, huolehdin unihygieniasta, päivärytmistä, terveellisistä elämäntavoista jne.
Oli vaan pakko opetella rauhoittumista ja hallitsemaan mieltään.
En osaa sanoa mitkä ajatukset rauhoittaisivat sinut.

en yritä mennä nukkumaan. ennen tätä unettomuutta selailin läppäriä sängyssä kunnes silmät lurpsahtaa. eikä siitä ennen ainakaa ollu haittaa. nykyään teen samaa. kone sängyssä, mutta väsymystä ei tule. tai jos tulee, käy niin että kun olen nukahtamassa havahdun ahdistukseen. ihankuin joku estäisi minua nukahtamassa. välillä nään jopa jo unia mutta tiedän olevani hereillä ja havahdun sitten kunnolla hereille. välillä nuokun silmät kiinni ja rukoilen että nukahtaisin. saattaa väsyttää kamalasta mutta se viimeinen lamppu ei sammu vinttikomerosta.

Luulen että urheilu ja se että et ota konetta enää sänkyyn voisi auttaa.
Urheilu auttaa ahdistukseen todella paljon,esim.lenkkeily ym. jolloin rentouttaa myös mieltä kun kulkee luonnossa.
Se tietokoneella olo voisi olla ihan hyvä lopettaa ainakin 2 h ennen nukkumaanmenoa jos on oikeasti pahaa unettomuutta.
Lukeminenkin voi auttaa jos jaksat keskittyä ja pidät siitä.

Ihan kuin joku estäis nukahtamasta? Eiköhän se ole se ettet käy nukkumaan ollenkaan. Tuohan kuulostaa ihan älyttömältä. Tiedän kyllä et on kiva kupeksia yöllä kun saa olla rauhassa ja näin ja itsekin teen niin lähes joka yö. Mutta ei se mikään nukahtamisongelma ole. Miten sulla voi olla kauhea arsenaali lääkkeitä tuon takia?

kaava on viimeisinä öinä ollut tämä. otan melatoniinin ja koitan rauhoittua ja ajatella et hyvin tää menee. selailen rauhassa mukavia juttuja netistä läppäri sylissä ja makuulla (ennen nukahdin aina näin). nyt kello vaan tikittää eteenpäin ja mitä enemmän se on sitä enemmän ahdistaa. ja 5 aikaan olen murtunut ja otan lääkkeen. pitäisi repiä itsensä varmaan 8 ylös mutta olen nukkunut 10-11 asti. en ole pystynyt nousemaan ylös aiemmin.. olen yrittänyt muutamana aamuna laittaa kellon soimaan. joka yö joudun käsittelee samat ajatukset ja pettymyksen et pelon ottaa taas lääke "oon ottanu lääkkeen jo 3 tai 4 yönä peräkkäin, nyt en voi enää ottaa, jään koukkuun..". Ja sitten ahdistus yltyy niin kauheaksi että otan sen lääkkeen, koska en kestä enää olla hereillä ja yksin ajatusteni kanssa. Ja pettymys on valtava kun lääkkeen on ottanut ja tarkoittaa sitä että ensi yönä paine nukahtaa ilman lääkettä on VIELÄ suurempi!! :((

ei ole sitä. kyllä tämä on ollut minulle pitkään jo vuosia tapa mennä nukkumaan ja nukahtaa. tarkoittaako se että jos ihminen lukee kirjaa illalla ettei hän ole yrittämässä mennä nukkumaan. ennen tein ristikoita siihen asti että vihko tipahti naamalle. nykyään luen netistä. mikä ero? (joo..jotain tutkimuksia valosta..mutta ei se tuottanut ennen ongelmaa) kyllä se ongelma on jossain muualla. uskon että tilanne olis ihan yhtä paha tai pahempi jos yrittäisin nukahtaa niin et makaisin vaan silmät kiinni ties kuinka kauan.

Kun ottaa mitä vaan lääkettä nukahtamiseen, ei sen jälkeen enää olla missään koneella vaan käydään nukkumaan! Ei lääkkeet auta ilman sitä. Iltapesut jne, nappi naamaan, valot, koneet kaikki pois ja pää tyynyyn. Ei lääkkeet sulta tajua vie vaan -auttaa- sua nukahtamaan.

no kyllä mä nukahdan niillä lääkkeillä, mutta en haluaisi käyttää niitä. siinä se juttu onkin. joka kerta kun joudun ottaa lääkkeen se ahdistaa ja pelottaa.. tulee pettymys itseensä et taas joudun ottaa lääkkeen. kyllä mä lääkkeellä unta saan. mutta aina sanotaan "ei säännölliseen käyttöön". Jokainen yö lisää on aina kohti sitä.. En halua olla mikään lääkeaddikti. Mutta ymmärrän pointtisi.

[QUOTE="uneton";28819061]ei ole sitä. kyllä tämä on ollut minulle pitkään jo vuosia tapa mennä nukkumaan ja nukahtaa. tarkoittaako se että jos ihminen lukee kirjaa illalla ettei hän ole yrittämässä mennä nukkumaan. ennen tein ristikoita siihen asti että vihko tipahti naamalle. nykyään luen netistä. mikä ero? (joo..jotain tutkimuksia valosta..mutta ei se tuottanut ennen ongelmaa) kyllä se ongelma on jossain muualla. uskon että tilanne olis ihan yhtä paha tai pahempi jos yrittäisin nukahtaa niin et makaisin vaan silmät kiinni ties kuinka kauan.[/QUOTE]

No ennen oli ennen. Eikä yleensä kirjaa lueta sängyssä niin pitkään että nukahdetaan. Minä uskon että saat nukuttua jos käyt nukkumaan ja sehän selviää helposti kokeilemalla.

Eikö sulla mieskin häiriinny tuosta et pidät konetta auki sängyssänne aamuyöhön asti?

Lääkkeillä on hyvä päästä oikeaan unirytmiin kiinni, sitten vaan teet saman ilman niitä. Ja tietenkin ensin parempi kokeilla ilman, en tarkottanut et niitä välttämättä pitäisi ottaa.

Joka paikassa kun vaan hoetaan että niiihin jää koukkuun ja pelotellaan. En halua olla mikään addikti. Ja on kauheaa huomata etten pärjää ilman tätä (lääkettä). Taasko joudun ottamaan lääkkeen. Mulla oli pitkään niin et nukahdin (ilman lääkettä) 2 aikaan. Tiesin sen olevan myöhä, mutta ei vielä paha ongelma. Unettomuus alkoi kun mies jäi lomalle ja kukkui 2. Mun unirytmi on mennyt miehen nukkumisten mukaan.. Inhoon miehen telkun katsomista. ja ku mies laittaa tvn pois. rupean vasta iltatoimiin ja nukahdin n. 2 tuntia sen jälkeen. Nyt kun mies oli lomalla ja meni 2 nukkumaan ja siirsi myös mun kelloa ja rytmiä. Sitten kun huomasin että apua kello on jo 4 ja aloin stressaamaan asiaa..alkoi kierre ja tässä sitä sitten ollaan. Unettomuusjaksoja mulla on ollut jo aiemmin. Pahimmillaan niin etten nukkunut minuuttiakaan koko yönä. Mutta ollut parempia kausia välissä.

No kyllä mä ainakin uskaltaisin mutta kokeilisit nyt ensin sitä normaalia nukkumaankäymistä.

Ja tosiaan sen lääkkeen kanssa heti nukkumaan, muutenhan sillä menee vaan pää mukavasti sekaisin ja touhun voi laskea ihan viihdekäytöksi.

Mää olen sairastanut unihäiriötä varmaan aina. Nyt olen syönyt unilääkkeitä jo monta vuotta, mutta nekään ei mulla auta jos en samalla yritä mennä nukkumaan. Eli makaan sängyssä silmät kiinni ja yritän rauhoittua.

MUTTA tiedän kyllä tuon ahdistuksen ja kellon katsomisen niin hyvin. Enkä aina nukahda edes lääkkeillä. Mulla on auttanut sellaiset rentoutumisharjoitukset. Eli jotain meditatiivisia mielikuvia, hengitystekniikkaa jne.

[QUOTE="sondersson";28819068]Lääkkeillä on hyvä päästä oikeaan unirytmiin kiinni, sitten vaan teet saman ilman niitä. Ja tietenkin ensin parempi kokeilla ilman, en tarkottanut et niitä välttämättä pitäisi ottaa.[/QUOTE]

Voi voi kun se oliskin näin yksinkertaista...

Mitäs jos vaan sopisitte miehen kans et kumpikin käy nukkumaan vaikka viimestään kahdeltatoista ettei ala pahempia ongelmia tulla. Väsymys johtaa helposti masennukseen, riitoihin, lasten kanssa ei jaksa ja siitä seuraa lisää pahaa oloa ja siitä taas lisää unettomuutta. Ei kannata päästää asioita siihen tilaan.

Sondersson: ihmeellisiä vastauksesi. tökeröjä. Minä en ole mikään saamarin viihdekäyttäjä. En vedä niitä saadakseni mitään oloja vaan nukahtaakseni. Mythago.. kiva et ymmärrät. Oletko syönyt mitä lääkettä?

Ei tuossa AP:n touhussa ole mitään järkeä. Ei unilääkettä oteta enää aamuyön tunteina. Nyt niin, että käy päivällä tunnin lenkin jossain vaiheessa. Illalla otat puolikkaan imovanen klo 23 ja menet nukkumaan ilman läppäriä tai muita häiriötekijöitä.

[QUOTE="uneton";28819086]Sondersson: ihmeellisiä vastauksesi. tökeröjä. Minä en ole mikään saamarin viihdekäyttäjä. En vedä niitä saadakseni mitään oloja vaan nukahtaakseni. Mythago.. kiva et ymmärrät. Oletko syönyt mitä lääkettä?[/QUOTE]

En mä niin väittänytkään, et vaan tunnu ymmärtävän kuinka unilääkkeitä käytetään. Tai muutenkaan miten sitä unta pitäisi koittaa saada. Tökeröltä kuulostan varmaankin siksi että mua ärsyttää miten ihmisille jaetaan lääkkeitä purkkikaupalla ilman kunnollista syytä.

Yhteistyössä