Apua, mokasinkohan nyt jotain?!? (Np-ultra ja verikokeet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv12

Vieras
Th antoi mulle aikoinaan lähetteen sekä pissa- että verikokeisiin ja käski odottaa kutsua np-ultraan. Jotenkin käsitin, ettei em. kokeilla ole erityinen kiire, joten kävin pissatestissä vasta parin viikon päästä neuvolakäynnistä, ja verikokeissa en ole käynyt vieläkään. Ja se np-ultra on huomenna. Olisiko mun siis jo pitänyt käydä niissä verikokeissa?? Kun en tiedä miten, mutta jotenkin ymmärsin, että joku niistä verikokeista tehdään vasta np-ultran jälkeen, ettei jotain tiettyä näytettä kuulu ennen ultraa edes ottaa, mutta mites ne muut näytteet? Ja olenko siis alunperinkin ymmärtänyt ihan väärin, ja olisiko mun siis pitänyt käydä niissä verikokeissa jo?? Auttakaa, sori et oon näin hömelö. :(

täällä ainakin otettiin vaan ekassa neuvolassa verikokeet, ei ollu millään lailla yhteydessä ultraan. eli siis kyl olis pitäny käydä jo, jos et oo ihan alussa käyny.

Mulla otetiin siinä samassa yhteydessä se np- tutkimukseen liittyvä verikoe kuin mitä ultraäänitutkimuskin tehtiin. Kävin siis eka äiitiyspolilla ultrassa ja sen jälkeen alakerrassa laboratoriossa antamassa verinäytteen. Missä paikkakunnalla olet?

Täällä Espoossa ne kaikki muutkin (vasta-aineet, veriryhmät, hiv-testit jne) otettiin ultran yhteydessä samalla kertaa kuin se veriseula, joka nykyään tehdään ainakin yliopistosairaaloissa np-ultran yhteydessä.

Meilä neuvolasta saadut lähetteet ym otetaan tk:n labrassa, äippäpoli on sairaalalla ja se on niinku eri pulju. Eli et kai mitään mokannut, mutta mee nyt mahd pian. Kyllä ne saattaa ihmetellä sillä ultrassa ettei ole otettu, mutta ei se estä ultraamista.

Kiitos vastauksista. Taidan käydä niissä verikokeissa heti huomenna ultran jälkeen. Muutenkin musta oli vähän outoa, että sain seuraavan neuvola-ajan vasta yli 2 kuukauden päähän edellisestä (ensimmäisestä) kerrasta - onko normaalia? Kun luulin et raskautta seurataan neuvolassa kuukausittain.

Alkuperäinen kirjoittaja Rv12:
Muutenkin musta oli vähän outoa, että sain seuraavan neuvola-ajan vasta yli 2 kuukauden päähän edellisestä (ensimmäisestä ) kerrasta - onko normaalia? Kun luulin et raskautta seurataan neuvolassa kuukausittain.

Nosto... Eikö kukaan osaa sanoa tohon mitään? On normaalia sitten vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Rv12:
Kiitos vastauksista. Taidan käydä niissä verikokeissa heti huomenna ultran jälkeen. Muutenkin musta oli vähän outoa, että sain seuraavan neuvola-ajan vasta yli 2 kuukauden päähän edellisestä (ensimmäisestä) kerrasta - onko normaalia? Kun luulin et raskautta seurataan neuvolassa kuukausittain.

Tuo np-ultrakin on sitä raskauden seuraamista, tarkemmin sieltä näkee kuin neuvolan täti pelkällä doplerilla.

Ihanaa, en mokannut! :) Ottivat kaikki verikokeet sillä samalla kertaa ultran jälkeen, sekä siis HIVit, hepatiitit että sitten sen veriseulan. Ihan automaattisesti tuo seula kuulemma otetaan, vaikken mitenkään mihinkään riskiryhmään kuulukaan.

Se ultraus oli IHANAA! Tyyppi sätki kohdussa ihan hervottomasti ja np-lukemakin oli kuulemma varsin hyvä: 1,2. Laskettua aika pysyi samana, ja pienen mitat vastasivat viikkoja päivälleen. Enpä nyt paljon onnellisempi voisi olla! :heart: Niin paljon kaikkea pelkäsin, mutta nyt onneksi jo helpottaa. :)

Yhteistyössä