APUA: miten saada rintaruokittu lapsi syömään pullosta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omamm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omamm

Vieras
Minulla on kohta vuoden ikäinen lapsi joka on täysimetetty. Nyt tämä äiti haluaisi pikkuhiljaa mennä joku ilta ekaa kertaa ulos hummaamaan, ja isä lupasi katsoa lasta, mutta kun ei tuo syö pullosta, ja herää kuitenkin 4-5 kertaa yössä syömään.

Mitä kikkoja olette käyttäneet jotta saitte imetetyn lapsenne syömään pulloa?

Olen jo kokeillut 5 erilaista pullotuttia (silikonisia, luononkumisia, eri mallisia), eri juomia (eri maitoja, myös omaa ...ja myös mehua, noloa, mutta halusin koittaa oliko vika vain huonon makuisessa korvikkeessa), päivällä, illalla ja yöllä, nälkäisenä ja muuten vaan ja lapsi on saanut leikkiä pulloilla ja siten tutustua niihin. Minun ideat ovat loppu - auttakaa!

Nuby- merkkinen nokkamuki, jossa pehmeä nokka. Siitä tulee maitoa myös pureskelemalla.. Siitä oppi meidän 5½kk ikäinen juomaan eka, sitten alkoi mennä pullokin.. ja mekin kokeiltiin eka kaikki tutit pulloihin. Oppi juomaan nokkamukista parissa päivässä.

Meillä puolivuotiaan kanssa sama tilanne, tarkoitus on pikku hiljaa opettaa joko nokkamukiin tai ihan hörpyttää tavallisesta mukista. Meillä on lisäksi unikoulutettu nyt 6 yötä hyvin tuloksin: yötissi jäänyt pois (söi 2-3 kertaa yössä tähän asti) vaikkakin poikaa pitää rauhoitella muutamaan kertaan yössä - onpahan isänkin mahdollista hoitaa yöt. Ollaan nukutettu nyt vaunuissa, että helppo rauhoitella ilman tissiä. Tsemppiä!

Meidän 1 v 1 kk ei ikinä oppinut juomaan pullosta eikä nokkamukista, josta pitää imeä. Meillä on käytössä tavallinen muki ja nokkis, jossa ei ole "hidastetta", eli vesi tulee nokkiksesta suoraan ilman imemistä.

Uskoisin että lapsi pärjäisi syömättä yön yli - eikö tuo olisi hyvä tilaisuus jättää yösyötöt pois?

juu, tuon ikäinen lapsi ja todella monta kertaa herää yössä. Esikoinen oli samanlainen. Mua ei haittaa lainkaan, en melkein herää itse yöllä, kun toinen kömpii sängystään kainaloon syömään. Enkä halua ainakaan huudattamalla opettaa nukkumaan öitä pukteen - onko muita tapoja? (Sori, varmaan monen mielestä tyhmä kysymys, mutta minä en oikeasti tiedä!). Ongelmana siis se miten isi saisi syötettyä, mutta pitääkin koittaa yöllä tuota nokkamukia, kelpaisikohan se! Kiitos vinkeistä!!

Älä nyt ainakaan rupea öisin pullosta syöttämään. Eli yösyötöt pois ja päivisin muki käteen. Meillä ei ainakaan rinnasta ole siirrytty pulloon eikä edes nokkamukiin vaan ihan tavalliseen mukiin alle vuoden iässä. Ja imetystä on toki alkuun jatkettu ohessa.

Kokemuksesta sanoisin että ei mitenkään.

Nokkamukikaan ei kelvannut, eikä lusikasta juottaminen, eikä oikea muki, eikä mikään..
Sinnikkään nokkamukin tarjoamisen myötä viimein kelpasi nokkis.

Mulle ois ollut ihan ykshailee jos ois suostunu vaikka siittä pullosta juomaan, kunhan ois jostaki muualta ottanu juomista ku rinnasta.... Mutta hyvin kasvanut 3,5v tuo nyt on joten :)

Tuo minun lapseni siis kyllä osaa syödä päivisin nokkamukista, koitan siis toimisiko yölläkin. Mutta nyt minua jäi oikein hämäämään että miten te olette opettaneet lapsenne nukkumaan koko yön putkeen? Onko mahista onnistua huudattamatta? Jos ei, ni huudatuskoulua rupean aloittelemaan vasta kun lapsi on isompi, ellei itse ala nukkumaan heräilemättä. Mutta onko niitä muita keinoja? T: Tytti Tietämätön :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo minun lapseni siis kyllä osaa syödä päivisin nokkamukista, koitan siis toimisiko yölläkin. Mutta nyt minua jäi oikein hämäämään että miten te olette opettaneet lapsenne nukkumaan koko yön putkeen? Onko mahista onnistua huudattamatta? Jos ei, ni huudatuskoulua rupean aloittelemaan vasta kun lapsi on isompi, ellei itse ala nukkumaan heräilemättä. Mutta onko niitä muita keinoja? T: Tytti Tietämätön :D

Meillä aloitin puolivuotiaana niin, että yritin hypätä aina yhden syötön yli eli yritin saada lapsen nukahtamaan uudelleen syöttämättä. Otin viereen ja tarjosin tuttia, silittelin. Aika helposti nukahti uudestaan ja seuraavalla herätyksellä sitten syötin. Viikon päästä hypättiin jo kaksi syöttöä yli ja kas, lapsi pian nukkui koko yön. Huutamatta kertaakaan.

Ja tämä toimi kolmella lapsella. Ei niillä oikeesti ole yöllä nälkä ollut, tottumuksesta vaan heräävät. Kun oppivat nukahtamaan uudelleen syömättä, nukkuivat hienosti syöttäaikojen ohi.

meillä vuoden ikinen joi jo ihan tavallisesta mukista...
ja kyllä, yhden yön itkulla loppui yösyömiset...tai oikeastaan illan itkuilla. Ja lapsi ei siis hauutanut itseään uneen, kävin max. 3min välein silittämässä ja laittamassa pötkölleen ja sanomassa, että nyt nukutaan. Siitä asti on yöt nukuttu, tyttö oli silloin 8,5kk ikäinen.
Mun kokemus on kyllä neljän lapsen kanssa, että alle 1v on helpompi lopettaa tutti, pullo, rinta, yösyöttö, kun tuossa yli 1v iässä

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Meillä aloitin puolivuotiaana niin, että yritin hypätä aina yhden syötön yli eli yritin saada lapsen nukahtamaan uudelleen syöttämättä. Otin viereen ja tarjosin tuttia, silittelin. Aika helposti nukahti uudestaan ja seuraavalla herätyksellä sitten syötin. Viikon päästä hypättiin jo kaksi syöttöä yli ja kas, lapsi pian nukkui koko yön. Huutamatta kertaakaan.

Ja tämä toimi kolmella lapsella. Ei niillä oikeesti ole yöllä nälkä ollut, tottumuksesta vaan heräävät. Kun oppivat nukahtamaan uudelleen syömättä, nukkuivat hienosti syöttäaikojen ohi.

Jotain tällaista ajattelin itsekin koittaa. Ja olen pari kertaa koettanutkin, kun lapsi on ollut hyväntuulinen herätessään ja jos itseä ei ole ihan kamalasti väsyttänyt, niin olen silitellyt ja muuta. Vähän touhuamiseksi se silti on joka kerta mennyt, lapsi nousee istumaan, kuiskuttelemaan ja hihittelemään ja jotain muutakin könyää, kunnes lopulta nukahtaa. Ei tommoista touhusirkusta ehkä joka yö jaksaisi... Touhottiko sinun lapsesi, vai nukahtiko kiltisti ja nopeasti vain?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja d:

Jotain tällaista ajattelin itsekin koittaa. Ja olen pari kertaa koettanutkin, kun lapsi on ollut hyväntuulinen herätessään ja jos itseä ei ole ihan kamalasti väsyttänyt, niin olen silitellyt ja muuta. Vähän touhuamiseksi se silti on joka kerta mennyt, lapsi nousee istumaan, kuiskuttelemaan ja hihittelemään ja jotain muutakin könyää, kunnes lopulta nukahtaa. Ei tommoista touhusirkusta ehkä joka yö jaksaisi... Touhottiko sinun lapsesi, vai nukahtiko kiltisti ja nopeasti vain?

Ei touhottanut, lapsi oli sen verran pieni ja aloitin uudelleennukuttamisen heti, kun lapsi heräs. Ei se ehtinyt edes kunnolla herätä, kun mä olin nopeempi;) Nukahti siis melko helposti uudestaan.

Yhteistyössä