Apua! Mitä pitää tehdä kun on keskenmeno?

• Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti
poikia3
Minä lähtisin kyllä käymään päivystyksessä useastakin syystä. Verenvuoto kuulostaa todella runsaalta, voi olla tarpeen saada verta. Mulla on yksi keskenmeno, tosin myöhemmillä viikoilla alkanut juuri noin, että tuli hulahdus, lapsivesi meni ja samalla alkoi verenvuoto, verta oli tosiaan polviin asti housuissa, ja sain 2 pussia verta sairaalassa.

Oma verityyppinen on myös rh- ja mun pitää aina keskenmenon tai synnytyksen jälkeen saada vasta-ainepiikki. Jos ap ei tiedä veriryhmäänsä, niin sitten ainakin lääkäriin.

Jos tiedät olevasi rh-positiivinen, eikä kipuja ole, voit hyvin odottaa huomiseenkin. Mutta itse ainakin soittaisin sinne päivystykseen.

Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja provo:
Ei todellakaan puolet raskauksista kuulu mennä kesken.
Itse asiassa kaksi kolmasosaa raskauksista menee kesken, tosin valtaosa ennen kuin nainen edes huomaa olevansa raskaana (eli ns. kemiallinen raskaus, vain yritys kiinnittyä). Pidemmällä olevat toki harvemmin.

poikia3
Ei todellakaan puolet raskauksista kuulu mennä kesken.
Tosiaankin näin kuule käy, suurin osa keskenmenoista, on vain niin varhaisilla viikoilla, ettei niistä itse tiedä. Mutta melkoinen osa jo tiedossa olevistakin raskauksista menee kesken!

No tuskin kukaan lähtee provoilemaan keskenmenosta!
Ne on aika yleisiä ja siksi niistä tänne palstallekin kirjoitellaan monesti.

AP:n kannattaa varmaan käydä asiansa osaavalla lääkärillä heti maanantaina, itselläni myös verenvuotoa ja varasin ajan tarkistusta varten

Että silleen
Ainakaan täällä Tampereella ei ilman hengenhätää mennä päivystykseen... minulle on vastaavassa tilanteessa sanottu, että aamulla soitto omalääkärille. Eli tässätapauksessa maanantaina.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Veren vuoto tosiaan kuulostaa erittäin runsaalta joten se on syy jo lähteä näytille. Tarvittaessa ottavat seurantaan jos ei meinaa vuoto tyrehtyä.
Enää sitä verta ei tule. Mutta on nyt aavistuksen heikko olo. Saattaa kyllä johtua järkytyksestäkin. Eikä tämä ole provo.

niin...
... jos pääset näin pyhäpäivänä sellaiseen päivystykseen tai vastaavaan, jossa on asiantunteva lääkäri ja ultralaite niin mene vain. Ja tietysti, jos alkaa heikottaa tms. niin sitten sen vuoksi päivystykseen. Meilläpäin näin viikonloppuisin päivystävät nuoret keikkalääkärit, jotka eivät tuota ultralaitetta käytä vaan lähettävät keskussairaalaan jos siellä suostutaan potilas pienillä viikoilla vastaan ottamaan. Arkena neuvolan kautta saadaan paikalle lääkäri, joka osaa ultrata. Vaikka tekisit nyt mitä, niin lapsi on joko mennyt kesken tai elää kohdussa ja verenvuoto johtuu jostain muusta. Lääketieteellisesti asiaa ei voida autta, joku kokematon kandi voi jopa määrätä sikiölle vaarallista särkylääkettä varmana pitämän keskenmenon vuoksi.

provo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Veren vuoto tosiaan kuulostaa erittäin runsaalta joten se on syy jo lähteä näytille. Tarvittaessa ottavat seurantaan jos ei meinaa vuoto tyrehtyä.
Enää sitä verta ei tule. Mutta on nyt aavistuksen heikko olo. Saattaa kyllä johtua järkytyksestäkin. Eikä tämä ole provo.
Olisiko mahdollista, että veren seassa olisi ollut lapsivettä? Meinaan vaan, että jos se vuoto tuli tosiaan syöksymällä.

siis
Musta tuo ap:n verenvuoto kuulosti ihan normaalilta. Itselläni ainakin tuli ihan hirveästi, kun sain keskenmenot viikolla 8 ja 12. Ei mitkään pyyhkeetkään meinanneet verentuloa pidätellä, mutta mun olo oli hyvä, enkä kokenut tarvetta käydä lääkärissä. Tuota 12. viikon verentuloa osasin odottaakin, koska pari päivää sitä ennen kävin tuulimunan toteamassa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin...:
... jos pääset näin pyhäpäivänä sellaiseen päivystykseen tai vastaavaan, jossa on asiantunteva lääkäri ja ultralaite niin mene vain. Ja tietysti, jos alkaa heikottaa tms. niin sitten sen vuoksi päivystykseen. Meilläpäin näin viikonloppuisin päivystävät nuoret keikkalääkärit, jotka eivät tuota ultralaitetta käytä vaan lähettävät keskussairaalaan jos siellä suostutaan potilas pienillä viikoilla vastaan ottamaan. Arkena neuvolan kautta saadaan paikalle lääkäri, joka osaa ultrata. Vaikka tekisit nyt mitä, niin lapsi on joko mennyt kesken tai elää kohdussa ja verenvuoto johtuu jostain muusta. Lääketieteellisesti asiaa ei voida autta, joku kokematon kandi voi jopa määrätä sikiölle vaarallista särkylääkettä varmana pitämän keskenmenon vuoksi.
voihan aapee mennä terveyskeskukseeen ja pyytää lähetettä synnärille? siellä ainakin tutkivat onko kohtu tyhja vai mitä ja mikä sitten veren vuodon aiheutti ja voiko siihen vaikuttaa.

Ihan vain omasta kokemuksesta
Mene vain lääkäriin. Mä olen myös rh- ja se voi vaikuttaa myöhempiin raskauksiin, jos rhesustekijää oteta huomioon raskauksissa. Tietty riippuu kuinka pitkällä raskaus on. Itse en ole tarvinnut sitä anti-D:tä, koska keskenmenot ovat olleen niin alkutekijöissä, mutta mielestäni omasi on jo hiukan pidemmällä. Lapsen syntymän jälkeen olen toki saanut.

Itse soitin Kättärin päivystykseen (en tiedä missä asut, mutta näin pääkaupunkiseudulla), että mitäs tehdään. Siellä sanottiin, että olisi hyvä mennä näyttämään missä raskaus mahdollisesti sijaitsee tai on sijainnut ja sitten se Hb otetaan myös, ihan vain sen takia, että kuinka paljon verta on menetetty. Mulla oli kaikki ns. hyvin, vaikka murhe menetetystä vauvasta oli suuri ja voimia sinulle ap.

Lisäksi vielä, mikäli keskenmenoja tulee useampi, on hyvä, että lääkärissä on ns. diagnosoitu keskenmenot, jos vastaisuudessa tarvitaan lapsettomuushoitoja, kuten itselläni kävi. Kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen pääsee lapsettomuustutkimuksiin kunnalliselle.

Keskenmenon mahdollisuus on 50% aina sinne 12 viikolle asti. Näin mullekin sanottiin. Kait se on tarkimmillaan ennen 6. raskausviikkoa.

Voimia ap:lle

ap
Olisiko mahdollista, että veren seassa olisi ollut lapsivettä? Meinaan vaan, että jos se vuoto tuli tosiaan syöksymällä.
Ei aavistustakaan kun on ensimmäinen raskaus. Tuntui siltä että olisi pissa tullut housuun koska se vaan lorahti ja sitä tuli runsaasti. Sairaala on lähellä joten taidan käydä siellä vielä tänään.

ohis
Ei aavistustakaan kun on ensimmäinen raskaus. Tuntui siltä että olisi pissa tullut housuun koska se vaan lorahti ja sitä tuli runsaasti. Sairaala on lähellä joten taidan käydä siellä vielä tänään.
Hyvä päätös!!!!!!!

Itsellä oli km 10+4 ja verta tuli tosi paljon, mutta se oli sellasta et sain pidäteltyä ja sit piti 5-10min. välein käydä vessas ja sitä tosiaan tuli kera möykkyjen. Kivut oli aivan helvetilliset ja alkoi sit heikottaakin. Kävin lekuris ja ultrasivat ja sai varmuuden keskenmenosta, että sai syödä sit buranaa kipuihin.

Osanotto sulle ja onnea uudestaan raskautumiseen ( tosin kuten moni mainitsi, se ei välttämättä ole vielä menetetty toi raskaus :hug: )

km
Mun kaverilla oli tolllanen tilanne kokolailla noilla viikoilla. Meni sairaalaan jossa selvisi, että oli oottanu kaksosia, joista toinen oli menny kesken, toinen oli vielä kohdussa ja on nyt reipas 3vuotias. Mä kyllä vähintään soittaisin ja kysyisin neuvoja, jos en heti lähtis käymään.

moikkamoi
Ootko soittanut mihinkään? Mä kävin samoilla viikoilla päivystyksessä, sinne piti soittaa ensin, mutta ottivat sentään vastaan. Mitään eivät kyllä voineet tehdä, ultraan tai tutkimukseen pääsee arkena sairaalaan. Mutta soita ees ja sano, että sua heikottaa! Ootko juonut/syönyt mitään vähään aikaan? :hug:

Ai niin ja tuol päivystyksessä meni just niin, että lähetteellä pääsi sairaalaan heti, kun oli kovaa vuotoa! Ja toi kyllä kuulostaa siltä.

Yhteistyössä