Apua! Mitä nää on mun nielurisoissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
14348206.jpg
[/url][/IMG] Mitä nää tämmöset valkoset patit on? Toinen ollut jo pidempään ja toinen tullut nyt joulun jälkeen. Kurkku on aina silloin tällöin kipeä. http://aijaa.com/SPolXy

No hyi kauhee, ne on proppuja. Ota ne pois. Nielurisat ovat reikäiset, huokoiset ja sinne jää ruokaa ja bakteereja mössöksi. Itselle tulee noita jos syön jotain pähkinöitä/siemeniä tai mannapuuroa. Jos ei ajoissa purista sormella niitä ulos, ne mätii siellä. Jännität kurkun (oksennusrefleksin välttämiseksi) ja puristat pumpulipuikolla/lastalla tai sormella vierestä, niin ne irtoaa. Todennäköisesti henkesikin haiskahtaa, jos ovat kauan olleet. Kurlaamalla et niitä saa irti. Desinfiointi silti voi auttaa vähän.

Nielurisojen "proput"
Nielurisoissa on koloja ja onteloita, joihin kertyy limakalvolta poistuvaa kuollutta kudosta ja ruoan jätteitä. Isot proput näkyvät nielurisojen pinnalla kellertävinä läiskinä. Kun risoja painaa lastalla tai esimerkiksi lusikan varrella, proppu usein pullahtaa kolostaan pois.

Nielurisojen kroonisessa tulehduksessa risojen koloja on tavallista runsaammin, mutta pelkät proput eivät merkitse sairautta ja ovat vaarattomia. Jos proppuja on paljon ja niihin liittyy hajuhaittoja, niitä voi poistaa puulastalla tai muulla sopivalla tylpällä esineellä nielurisaa vierestä painamalla. Proput kuitenkin pyrkivät uusiutumaan hiljalleen. Hyvin hankalissa tapauksissa voidaan niiden vuoksi risat poistaa.

Vuosikausia kärsin noista. Ajoittain oli enemmän (varsinkin flunssien yhteydessä), toisinaan pysyivät poissa. Vanupuikoilla niitä irrottelin juurikin ympäriltä painamalla. Joskus osa lähti kurlaamalla ja yökkäämälläkin, jos olivat pinnassa. Kun olin vuoden kärsinyt putkeen niistä, pyysin lähetettä korva- nenä- kurkkupolille ja pääsinkin risaleikkaukseen. Huomattavasti parani elämänlaatu. Lääkäri sanoi, että joillain voi risaleikkaus vähentää myös sairasteluja, mutta minulla ei ole siihen vaikuttanut, edelleen kerran talvessa vähintään joku räkätauti. Mutta meninkin leikkaukseen (lääkäri siis antoi itse päättää menenkö) oikeastaan sosiaalisten syiden vuoksi. Alkoi häiritsemään ihmisten kanssa työskennellessä kun itsekin haistoi jo pahimmillaan sen hengityksen. Ja eipä auttanut purkat, suuvedet tms. Mukavampi pussaillakin, kun ei tarvi kärsiä hajusta. Jos vaiva jää pitkäksi aikaa päälle, suosittelen risaleikkaukseen hakeutumista ajoissa, keski-iän jälkeen eivät mielellään enää leikkaa risoja (mitä nuorempana, sen parempi). Eikä tosiaan ollut niin hirvelä leikkaus, mitä jotkut väittävät. Ainakaan minulla.

Yritin noita vanupuikolla irrottaa muttei mitään vaikutusta. Irrotteleeko esim. hammaslääkäri niitä, jos ei ite siinä onnistu? Ei oo ikinä aiemmin tämmösiä ollut.

Mulla oli kakarana proppuja ja tulehusta joten veivät risat. Enää ei ole silleen sen koommin nielutauteja ollutkaan. Streptokokki ei välttämättä nielussa näy ja löydy vaikka se olisi. Kuten tässä taannoin lapseltani löytyi ja ehti vereen.

Sain pienen palan siitä irtin kun oli kasvanut yön aikana puolet isommaksi mitä oli eilen. Koko nielurisa on kipeä ja punoittaa reilusti. Särkee korvaan asti. Näinköhän on tulehtunut? Mikä lääkäri näitä hoitaa? Normi vai hammas?

Yhteistyössä