Apua! Mikä on ku vatsa turpoo ihan yhtäkkiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Tosi kauheeta! Sukulaiset luuli, et oon paksuna...
Siis ruuan jälkeen turpos ihan hirveesti, ei satu mahaan tai mitään, tulee vaan tosi isoks ja pinkeeks.
Voiko olla jotain allergiaa, vai mikä ihme mua vaivaa?

Mulla itselläni vatsa turpoaa vehnästä vaikka en varsinaisesti olekaan sille allerginen, eli jos syön pastaa, vaaleata leipää, pullaa tms. Tai voihan se olla laktoosi-intoleranssikin

Mulla on joskus ollut ihan samanlaista. ei hajuakaan mistä johtuu. Pieni pinkee pallomaha, mikä näyttää just pieneltä vauvamasulta... :/
Laskee kyllä parissa tunnissa. Mä oon ajatellu, että vois olla jotain ruuansulatus/ ruuan imeytymishäiriöitä tms. ? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:
Mulla on joskus ollut ihan samanlaista. ei hajuakaan mistä johtuu. Pieni pinkee pallomaha, mikä näyttää just pieneltä vauvamasulta... :/
Laskee kyllä parissa tunnissa. Mä oon ajatellu, että vois olla jotain ruuansulatus/ ruuan imeytymishäiriöitä tms. ? :o

Mulla ei edes turvotus laske ku vasta seuraavana päivänä...

Jos tää on keliakiaa, niin testataanko se ihan vaan niin, et jätetään viljat pois ruokavaliosta, vaiko lääkäriin testeihin?
Kiitos, jos joku jaksaa vielä vastata. Alan googleilemaan heti ku kerkeen...

Kannattaa kokeilla ensin itse jättää ne viljat pois ja katsoa onko vaikutusta.. Inhottavaa tommonen kyllä jos kestää vielä noin kauan. Onneks ei kuitenkaan masu ole kipeä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:

Mulla ei edes turvotus laske ku vasta seuraavana päivänä...

Jos tää on keliakiaa, niin testataanko se ihan vaan niin, et jätetään viljat pois ruokavaliosta, vaiko lääkäriin testeihin?
Kiitos, jos joku jaksaa vielä vastata. Alan googleilemaan heti ku kerkeen...

Voithan itse jättää vaikka viikoksi viljatuotteet pois. Ja sitten kokeilet, oireet tulee kuitenkin nopeasti. Kaveri joutuu kyllä katsomaan tarkkaan karkitkin joita voi syödä koska niissäkin on jotain..? Laktoosiallergiakin voi aiheuttaa vastaavat oireet.

Lääkärissä voi testata mutta nyt taitaa olla aika huono aika ja pitkät jonot..

Mullakin maha tekee tuota joskus, samoin äidilläni... niin ja veljelläni. :D
Ollaan kaikki hoikkia ja syömisen jälkeen masu pullottaa usein juuri niinkuin olisi pitkällä raskaana.. :whistle: Syytä en tiedä. :/

Tässä pätkä Terveydeksi-lehdestä 3/07.
Keliakia epäilyä ei saa hoitaa ruokavaliolla ennen kuin suolen koepala on otettu. Jos hoitokokeiluja on tehty omin päin, on vaikea selvittää, oliko henkilöllä keliakia, vai oliko vaivoille muu syy.

Samassa jutussa kerrotaan, että apteekista saa kotitestin.

Yhteistyössä