Apua, maksamaton lasku, käräjäoikeus, KOKEMUKSIA??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeaa on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeaa on

Vieras
En ala tässä asiaa puimaan tarkemmin mutta minulla on ollut niin henkisesti kuin taloudellisestikin erittäin raskas vuosi. On ollut masennusta, työttömyyttä, ja etenkin taloudellisesti erittäin vaikeaa. Tuli vielä yllättävä lasku (ei ole mikään shoppailu tms hömpöttely lasku sitten!!!) joka oli suuruudeltaan muutaman satasen ja jota en voinut maksaa..
Laskusta tehtiin maksusuunnitelma, mutta edelleen, taloudellinen tilanne oli koko kesän päin persettä, siirsin maksusuunnitelman maksupäiviä, yritin saada rahaa kasaan laskun lyhentämiseen mutta ei vain onnistunut.
Sitten vielä lähipiirissä, missä nyt muutenkin ollut hyvin vaikeita asioita tapahtumassa, isompi asia sattui, ja mulla kävi sellainen henkinen romahdus, että en jaksanut tehdä yhtään mitään. En yrittänyt moneen viikkoon edes etsiä töitä tai lähteä kotoa ja tavata ihmisiä, hyvä että lähikaupassa kävin viimeisillä penneillä jotain puurohiutaletta että olis edes jotain syötävää, ja kaikki puhelin yms laskut laiminlöin, ei yksinkertaisesti ollut mitään aloitekykyä, tehdä niille mitään..

Ja nyt kävi niin että tuli kirje siitä että se lasku mistä oli maksusuunnitelmat, menee käräjäoikeuteen. Tiedän että tästä tulisi sitten iso prosessi ja multa menisi luottotiedot ja sitten vaikeutuisi kaikki asunnon saamiset yms :( Juuri kun elämäntilanne muuten on alkanut näyttää valoisammalta tosin tulot ei vieläkään ole rapeat..
Kuitenkin olisin saamassa sen verran rahaa syyskuun puolella että voisin laskujeni mukaan koko sen kamalan laskun maksaa kerralla pois.. Siinä ei jäisi sitten muuhun rahaa mutta ei ainakaan menisi luottotiedot, sitten ei voi enää muuttaa tai mitään kun ei saa kämppää jne..

NE JOTKA TIETÄÄ ASIASTA, onko mulla vielä mahdollista selvitä tästä kunnialla??? Voinko tehdä niin, että maksan sen laskun vielä pois? Voinko välttää sen käräjäoikeuteen menon ja luottotietojen menetyksen?? KAipaan kokemuksia..

Ja todellakin aion kysyä asiaa ihan virallisilta tahoilta mutta haluan myös kuulla onko muilla ollut vastaavaa.. Ja ne jotka alkaa moralisoimaan ja tuomitsemaan että ite oot soppas keittäny, voi jättää kommentoimatta, tiedän kyllä että oma moka...

Melko turha sinua on tuon tarinan perusteella neuvoakaan, kun elämänhallinta on noin pahasti kuralla.

Kuule elämässä sattuu kaikkea ja ihminen jolla mennyt aiemmin hyvin voi romahtaa.. Ei mulla ole ollut aiemmin mitään ongelmaa maksaa laskuja ja olen töissä käynyt mutta lähipiirissä on ollut todella vaikea tilanne menossa useamman ihmisen kesken.
EN halua puida tarkemmin mutta mm. kuolemantapaus, ja eräästä ihmisestä taas paljastui aivan kammottavia asioita mitä hän on tehnyt läheisilleen jne ja kaikilla ystävillä ja skulaisilla jotka tuosta tietää ollut rankat ajat henkisesti..

Ja sen verran vielä lisään, että summa on maksettava kokonaisuudessaan ja siten voit välttyä käräjiltä. Yleensä haasteen jälkeen aikaa max. kaksi viikkoa.

Vielä voit maksaa laskun pois, mutta aikaa ei ole paljon. Oletko jo toimittanut allekirjoittamasi haasteen käräjäoikeuteen?

En ole toimittanut kun vasta tänään kirje kolahti postiluukusta.. Onneksi viikonloppua vasten sentään niin ei tarvi heti huomenna kiikuttaa.. Kun elämä muuten alkaa näyttää jo paremmalta niin haluan saada tämän asian hoitoon jos vaan mahdollista..

Kuule elämässä sattuu kaikkea ja ihminen jolla mennyt aiemmin hyvin voi romahtaa.. Ei mulla ole ollut aiemmin mitään ongelmaa maksaa laskuja ja olen töissä käynyt mutta lähipiirissä on ollut todella vaikea tilanne menossa useamman ihmisen kesken.
EN halua puida tarkemmin mutta mm. kuolemantapaus, ja eräästä ihmisestä taas paljastui aivan kammottavia asioita mitä hän on tehnyt läheisilleen jne ja kaikilla ystävillä ja skulaisilla jotka tuosta tietää ollut rankat ajat henkisesti..

Lue oma tekstisi ja kuvittele sen olevan jonkun muun kirjoittama ja asettaudu auttajan rooliin. Siinä sulle trollailua.

Lue oma tekstisi ja kuvittele sen olevan jonkun muun kirjoittama ja asettaudu auttajan rooliin. Siinä sulle trollailua.

No jos mulla tulisi ystävä kertomaan, että hänen elämässään ollut samoja vaikeuksia mitä minulla nyt, ja että hänellä on ollut masennusta ja sitten käynyt tuollainen tilanne talouden kanssa niin en todellakaan alkaisi nauramaan päin naamaa että hahhah ei sua voi auttaa, mitäs oot pilannu elämäs.. Yrittäisin neuvoa ja opastaa, että eiköhän vielä saa asian kuntoon... Koska AINA EI ELÄMÄ MENE NIINKUIN HALUAA ja mitä vaan voi sattua...

Ehdottomasti kannattaa ottaa velkojaan yhteys ja maksaa velka pois ennen käräjiä. Säästyy siinä oikeudenkäynti kulut + tiedot.

Eli silloin ei tarvi maksaa oikeudenkäyntikuluja vaan pelkkä laskun summa? Pitääkö kuitenkin viedä se haastelappu kuitattuna sinne oikeuteen sitten? Vaikka sen laskun maksaisikin vaikka samantien pois. Ja joo ei tarvi kellään sanoa, että kysy sieltä, kysyn kyllä mutta tällä sekunnilla ei onnistu niin kysellään ensialkuun täältä..

Haaste pitää allekirjoittaa ja toimittaa jokatapauksessa käräjille. Jos et toimita, tulee haastemies ovelle. Velkojalla menee kuitenkin aikaa ennen kuin saa toimitettua haasteen pois käräjiltä. Jotain lisäkuluja saatat joutua velkojalle maksamaan, koska haaste jo mennyt käräjille, mutta oikeudenkäynti kulut säästät. Ja oikeudenkäynti kulut ovat monesti useita satoja.

Haaste pitää allekirjoittaa ja toimittaa jokatapauksessa käräjille. Jos et toimita, tulee haastemies ovelle. Velkojalla menee kuitenkin aikaa ennen kuin saa toimitettua haasteen pois käräjiltä. Jotain lisäkuluja saatat joutua velkojalle maksamaan, koska haaste jo mennyt käräjille, mutta oikeudenkäynti kulut säästät. Ja oikeudenkäynti kulut ovat monesti useita satoja.

Sen tiedän että oikeudenkäyntikuluihin vasta meneekin rahaa.. Lähipiirissä saanut nyt sivusta seurata riitaista avioeroa missä oikeuteen mennyt yks jos toinen asia ja rahaa palaa näillä osapuolilla.. Todella isot kiitokset sinulle kun olet asiallisesti vastaillut kuitenkin siinä missä muut louskuttaneet leukojaan.. No mutta siis eli heti kun mahdollista kiikutan sen haasteen kuitattuna käräjille ja sitten tietysti myös yhteyttä velkojaan että haluan maksaa summan nyt kerralla pois. Vai voiko velkoja kieltäytyä tuosta sitten, ja sanoa, että ei kun se nyt menee käräjille? Voi perse kun vaan ois voinut ajallaan hoitaa tuonkin laskun mutta ei ollut mitään mahdollisuuksia silloin.

Olen samanmoisessa kusessa ollut nuoruudessani - ellen pahemmassakin. Kunhan maanantaina soitat ja kerrot maksavasi koko summan niin ei sulle enää isompia sanktiota tule.

Sitten myös maksat sen pikimmiten, raavit rahat kokoon vaikka mistä.

Ei ole velkojankaan edun mukaista kieltäytyä, kun ilmoitat maksamasi saatavan kokonaisuudessaan. En ole myöskään kuullut tapausta, jossa velkoja olisi kieltäytynyt. Jos näin nyt kuitenkin kävisi, ottaisin yhteyttä käräjäoikeuteen ja kertoisin tilanteen. Velka kannattaa siis jokatapauksessa maksaa velkojalle asap.

Syyskuun alussa tulee rahaa sen verran että pystyn maksamaan velan kokonaisuudessaan kerralla pois heti kun saan rahan tilille. Uskon minäkin että tuskin velkoja nyt kieltäytyy. Hyvä tietää että asian voi vielä saada kuntoon, vierähti kivi sydämeltä..

Itse sössin yhden laskun tuohon pisteeseen (tiedoksi vaan teille toisten ahdingosta nauttiville haahkoille että ei vaadi kuin esim masennuksen ja elämänhallinta heittää sen verran että ihan normaali työssäkäyvä ihminen joutuu tuohon tilanteeseen). Sain siis velkojalta kirjeen että toimitettu velka käräjäoikeuteen jotta saadaan se ulosottoon. Jouduin maksamaan käräjäoikeuden päätöksestä aina aiheutuvat kulut (lienee kiinteä summa 200€ joka laskusta) mutta siis luottotietoni sain pitää tuon käräjäoikeuden homman jälkeenkin. Ulosoton kanssa voi myös sopia maksuaikatauluja ja silloinkin jos niitä noudatat, saat pitää luottotietosi.

Tsemppiä, lienet huomannut että Suomen epäempaattisimmat ry kokoustaa näillä palstoilla yleisesti. Älä välitä.

Juuh, kyllä on pumpulissa täällä moni elänyt jos tällaisia trolliksi epäilevät... en ole itse ollut ikinä tuossa pisteessä mutta useatkin tutut ovat, melkein järjestään taustalla ollut masennusta yms. etteivät ole jaksaneet hoitaa asioitaan. Joillakin olisi ollut ne rahatkin, mutta ei voimia hoitaa asioita kuntoon.

Ehdit kyllä vielä maksaa laskun pois ja luottikset säilyy. Samalla kannattaa varmistaa, ettei muita laskuja ole edennyt perintään asti. Perintätoimiston kulut joudut kyllä maksamaan, mutta tosiaan nuo oikeudenkäyntikulut sentään säästyvät ja luottikset myös.

Tsemppiä, tämä on vielä ihan järjestettävissä oleva juttu. :)

Yhteistyössä