apua leivän/sämpylän leipomiseen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkä kaapista löytyy melkein kilo neljänviljan puurohiutaleita ja vehnäjauhoja,sekä vajaa puoli pussia 3 viljan sämpyläjauhoja ja tietty hiiva.

jos jollakin ihanaisella olisi hyvä resepti,niin olisi mukava kokeilla :) ja tarkoitus olisi nimenomaan päästä puurohiutaleista eroon.

kiitän!

Itellä just kaurapuurosämpylät tulossa... en tosin tiedä tulosta vielä. Mutta siis keitin ihan puuron niistä hiutaleista ja aloin sinne joukkoon lisäilemään suolaa ja sokeria, maitoa, hiivaa, sämpyläjauhoja ja rasvaa. Saapi nähdä mitä siitä tulee. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Itellä just kaurapuurosämpylät tulossa... en tosin tiedä tulosta vielä. Mutta siis keitin ihan puuron niistä hiutaleista ja aloin sinne joukkoon lisäilemään suolaa ja sokeria, maitoa, hiivaa, sämpyläjauhoja ja rasvaa. Saapi nähdä mitä siitä tulee. :D

kerrohan sitten kuinka onnistui! :)

raakoja puurohiutaleita käytetään jauhoina eli jauhojen määrästä vähennät sen kuinka paljon raakoja hiutaleita tulee. Kannattaa myös porkkanoita raastaa sekaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja manta:
raakoja puurohiutaleita käytetään jauhoina eli jauhojen määrästä vähennät sen kuinka paljon raakoja hiutaleita tulee. Kannattaa myös porkkanoita raastaa sekaan. =)

Mä oon kuullut, et kaurahiutaleiden kuitu on terveellisemmässä muodossa puurossa kuin leivässä, eli siis liuenneena. Niinpä meinasin, et jospa laittaa puuroa leipään niin sithän se on varmaan tosi terveellistä. :laugh:

Mut hei ap, jos haluat kokeilla puuroa sämpylöissä niin googlaa sanalla puurosämpylät, löytyi monta ohjetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Alkuperäinen kirjoittaja manta:

Mä oon kuullut, et kaurahiutaleiden kuitu on terveellisemmässä muodossa puurossa kuin leivässä, eli siis liuenneena. Niinpä meinasin, et jospa laittaa puuroa leipään niin sithän se on varmaan tosi terveellistä. :laugh:

Mut hei ap, jos haluat kokeilla puuroa sämpylöissä niin googlaa sanalla puurosämpylät, löytyi monta ohjetta.

täytyypä heti lähteä etsimään tuolla nimellä,ei tullut edes mieleen.. kiitoksia!!!

Mä teen aina yleensä tätä varioiden:

1 litra vettä
2-4 ruokalusikallista siirappia tai hunajaa (ei liikaa, koska silloin sämpylät maistuu liian makeilta)
1-2 tl suolaa
50g hiivaa
öljyä
kaurahiutaleita, leseitä, siemeniä, porkkanaraastetta, tms mitä milloinkin
sämpyläjauhoja, grahamjauhoja, jne

Aloitan taikinan niin, että lämmitän veden vähän liian lämpimäksi, ja laitan siihen hiutaleet, siemenet ja leseet likoamaan, 10-30 minuutiksi ja sitten vasta jatkan normaalilla tavalla. Määriä en osaa sanoa, jätän taikinan hieman liian löysäksi ja kohotan, alustan sitten sopivaksi lisäten jauhoja pöydällä, kun alan leipoa.

Herkullista vaihtelua on mm sellainen, että laittaa sämpylätaikinaan ripauksen yrttejä :)

Yhteistyössä