APUA. Lapsen oikeus satunnaiseen vuoropäivähoitoon kun käy yksityisessä päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua tarvitseva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua tarvitseva"

Vieras
Hei,

toivottavasti joku tietää tästä jotakin. Ongelmani on seuraava:

Muutin lapseni kanssa uudelle paikkakunnalle työn perässä. Hän käy yksityisessä päiväkodissa jonka valitsin sen opetuskielen takia. Kaupunki ostaa kyseiseltä päiväkodilta palvelun kuntalaisilleen. Lapsen päiväkoti ei ole vuoropäiväkoti joten tarvitsen hoitajaa noin pari kertaa kuussa lapselleni. Minun logiikan mukaan lapsellani tulisi olla oikeus käydä kaupungin vuoropäiväkodissa kun sitä tarvitsen mutta he ottavat lapseni vain vastaan jos sattuu olemaan tarpeeksi hoitajia (hoitajia lisätään/vähennetään tarpeen mukaan). Kaupungilta minulle sanotaan että pitäisi laittaa kokoaikaisesti vuoropäiväkotiin, silloin lapsi saisi tulla automaattisesti myös viikonloppuisin. Ymmärrän tämän mutta en haluaisi laittaa lastani päiväkotiin jossa on yli 100 lasta kun on pieni huipputarha vieressä jossa lapsi oppii uuden kielen...
Ne kerrat kun en lastani sinne saa laitettua minulla on aikamoisia ongelmia saada hoitajaa koska en tunne ketään paikkakunnalta ja omat tuttuni asuvat kaukana...

Osaako joku sanoa onko kaupungilla velvollisuus järjestää lapselleni myös vuoropäivähoitoa kun sitä satunnaisesti tarvitsen?

terveisin apua tarvitseva

Mun ymmärtääkseni ei ole velvollisuutta tuollaisessa tapauksessa, varsinkin jos sulle on tarjottu mahdollisuutta saada lapsellesi paikka vuorohoitopäiväkodista. On sinun valintasi viedä lapsi hoitoon muualle. Kaupunki järjestää yhden päivähoitopaikan per lapsi.

Ei ole.
Itseasiassa vuorohoitoon ei ole edes kunnallisella puolella subjektiivista hoito-oikeutta. Saati sinun tilanteessasi, jossa olet tehnyt valinnan varmasti tietäen ko. päiväkodin aukioloajat.

Yhteiskunta pitää vähän turhankin hyvin huolta ihmisten oikeudetsa hoidattaa lapsensa kunnan siivella, kun monilla on ap:n kaltaisia luuloja.

Kunta lupasi lapsellesi vuorohoidon, jos vaihdat kunnalliseen. Jos valitset toisin maksa itse iltahoito.

Yhteistyössä