APUA! Lääkäriä tai hoitajaa paikalla mikähän minua vaivaa? Auttakaa miettimään mahd diagnoosia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli oon pari kymppinen mies.
Syntyessä minut on todettu aivan perusterveeksi eikä mitään sairauksia ole todettu.

Silti koen olevani sairas ja olen pitkään niin kokenut.

Mulla on lapsuudesta asti esiintynyt ummetusta joka vain pahenee iän myötä.
Ummetus oireilu alkoi jo varhain ala-aste iässä.
Kävin lääkäreillä, mutta mitään fyysistä syytä ei löydetty.
Ummetustaipumus kuitenkin jatkuu vielä tänä päivänäkin.
Mulla oli myös lapsuudessa kastelua.
Mm. Yökastelua.

Söin siihen kahta erilääkettä chyst alkuista en aivan muista tarkaan nimeä ja myöhemmin jtn miniriini nimistä.

Lääkäriä tosiaan määräsi noita ala-aste iässä tietenkin eriaikaa ensin söin pidemmän aikaa sitä ekaa ja myöhemmin vaihdettiin miniriiniin.

Aloin jossain 12 vuotiaana oireilla.
Huomasin, että mulla akoi tulla outoja pidempiä kausia, ettei virtsaamisen tarvetta tullut vaan jostain syystä yhtäkkiä havahduin klo 20 illa, että olen viimeksi virtsannut klo 12 päivällä eikä mitään tarvetta. Aloin huolestua ja rupesin miettimään, että mistä voisi olla kyse.
Saatoin juoda vaikka kolme lasia vettä mutta mitään vaikutusta ei ollut.

Usein aloin huolestua ja pelkäsin kuolevani.
Kuitenkin yhtäkkiä virtsan eritys palautui jossain kohtaa normaaliksi.

Jne.. kuitenkin tällaisia virtsaamattomuus hetkiä rupesi esiintymään useamminkin.
Ne menivät aina itsestään ohi.

Kuitenkin eräänä päivänä "kohtaus" oli pahempi.
Olin ottanut normaalisti miniriini lääkkeen jne.
Yhtäkkiä eräänä aamuna heräsin eikä minkäänlaista virtsaamisen tarvetta ollut. Join ja join ihan älyttömästi litratolkulla päivän aikana ja olin aivan paniikissa.
Olen myös luulosairas ja herkästi ahdistuva. Pelkäsin taas kuolemaa.

Lopulta oli ilta about klo jtn 17 enkä ollut virtsannut päivän aikana, kuin pienen tipan ja olo oli heikko ja vapiseva.
Juodut nesteet vain hölskyivät vatsassani.

Lähdimme päivystykseen. Jossa lääkäri paineli mm. Vatsaani ja kerroimme oireet.

Lääkäri määräsi verikokeet ja niissä selvisi, että natrium arvot olivat alhaalla. Ilmeisesti muut arvot olivat kunnossa.

Lääkäri määräsi lopettamaan lääkkeen käytön ja epäili hyponatremian johtuvan lääkkeestä.

Hän määräsi tarkkailtavan juomisia loppupäivän ja käski syödä runsaasti jtn suolasta.

Virtsaamattomuudesta lääkäri ei ollut huolissaan :0

Illasta yhtäkkiä virtsaneritys taas alkoikin pelata normaalisti ja söin runsaasti perunalastuja joka ilmeisesti nosti natrium arvoja ja seuraavana päivänä kävimme tarkistuttamassa arvot ja olo oli parantunut ja arvot palanneet normaaliksi.

Olin tosiaan tuolloin 12v ja lopetin lääkärin käskystä miniriinin lääkkeen käytön emmekä ottaneet siihen mitään tilalle.

Sen jälkeen näitä outoja virtsaamattomuus kohtauksia vielä ilmeni, mutta ne eivät olleet niin pahoja enää.
Kuitenkin koko seuraavan vuoden virtsaamisen määräni olivat jostain syystä paljon pienempiä kuin ennen.
Olin peloissani ja tarkkailin kroppaani jatkuvasti. Olin varma, että sairastan munuaisten vajaatoiminta. En uskaltanut kertoa kelleen ja kärsin vain :0.

Joskus 13 vuotiaana virtsanmäärät alkoivat lisääntyä, mutta eivät vieläkään olleet mielestäni aivan samoissa, kuin pikkulapsena.
Kuitenkin aloin pikkuhiljaa unohtaa asian eikä asia enää kiinnostanut (ehkä ei oli pitänyt)

Kuitenkin olo alkoi normalisoitua, mutta ummetusoireet jatkuivat ja 14 vuotiaana aloin pelätä jtn vakavaa suolistosairautta.
Kävin lääkärissä ja lääkäri otti verikokeita ja kaikki olivat kunnossa.

Myös munuaisarvot olivat kunnossa mitä niitä nyt on p kreatiini? Jne..

Mitään syytä näille ei ole löydetty, mutta vielä tänä päivänä mulla esiintyy ummetusta ja välillä tulee näitä virtsan erityksen vähenemiskausia, mutta ne eivät ole enää niin voimakkaita.
Multa on myös virtsainfektion takia ultrattu virtsatiet mm. Munuaiset ja rakko tai ne katsottu elämäni aikaan kahteen kertaan ja ovat olleet kunnossa. Myös munuaisarvot ovat olleet aina kunnossa joten mulla ei varmaan voi munuaisvikaa olla?

Kuitenkin näitä oireita jatkunut vuosia ja yhä olen hengissä.
Ilmeisimmin tämä ainakaan mitään tappavaa ole?

Nyt vasta tänä päivänä olen tajunnut, että näillä oireilla jokin yhteys. Aina, kun mulla on ummetusta niin tulevaa virtsanerityksen vähyys.
Eli kun uloste ei kulje niin pienee virtsaamisenkin tarvi ihan huomattavasti ja olo on turvonneet tuntuinen.
Tuntuu, että juodut nesteet vain hölskyvät vatsassa ja lähtevät hitaasti etenemään.

Olen kuumeisesti miettinyt ja vihdoin keksinyt, että näillä on jonkinlainen yhteys?
Eli onkohan kuitenkin kyseessä jokin suolistoperäinen ongelma?

Ennen en tajunnut, että nämä oireet liittyvät toisiinsa ja ovat päällä samaan aikaan.
Aina kuitenkin olo itsestään korjaantuu ja aineen vaihdunta lähtee pelaamaan. Mietin, että mikä tämän takana voisi olla? Pitäisi varmaan mennä lääkäriin, mutta mitään ei ole tähän mennessä löytynyt ja kun tätä jatkunut jo niin pitkään niin ainakaan akuutissa vaarassa ole ja tosiaan olo pääsääntöisesti normaali, mutta aina silloin tällöin iskee paha ummetus jolloin myös virtsaneritys hirttää kiinni. Jatkan kirjoittelua vielä kohta tohon alas.

Mulla on ollut myös epämääräisiä muitakin oireita lapsuudesta saakka:

- Rytmihäiriöt. Olen 8 vuotiaasta saakka saannut rytmihäiriökohtauksia silloin tällöin. Kohtaus tuntuu epämiellyttävältä. Kestää noin pari kymmentä sekunttia ja tuntuu siltä kuin sydän alkaisi pamppailemaan epätahtia väristen ja väpättäen. Tämän jälkeen se jättää lyönnin väliin ja jatkaa normaalisti. Näitä on esiintynyt lapsesta saakka ja aina silloin tällöin usein stressi pahentaa.
Olen kuvaillut näitä lääkärille mutta sen mielestä nämä eivät kuulostaneet vakavilta. Hän kuuntelit keuhot ja sydämen eikä sivuääniä kuulunut.

Multa otettiin myös lepo ekg ja se oli kunnossa.

- Toinen yleisoire, joka mulla on niin se on heikkoruokahalu.
Sitäkin on jatkunut lapsuudesta saakka
Mulla ei ole miltein ikinä näläntunnetta elen ole hyvin pitkää syömättä. Usein syön säännöllisesti ns. Väkisin.

- kolmas yleisoire on lievä väsymys.
Silmäni tuntuvat miltein aina hieman väsyneiltä ja haukottelen usein. Tätäkin on jatkunut lapsesta saakka.
Oire helpotti jonkin verran, kun aloitin säännöllisen kahvin juonnin.

- neljäs oire on ajoittainen hengenahdistus. Tuotakin on jatkunut lapsuudesta saakka ja on ajoittaista.
Hengenahdistusta esiintyy ajoittain ja se on useamman päivän jatkuva.

Usein tunne on semmoinen kuristus kaulan edessä ja olo on hengästynyt ja väsynyt.
Tuo oire alkaa usein yhtäkkiä ja saattaa kestää päiviä ja vain yhtäkkiä jonain päivänä helpottaa ja olla pitkään poissa.

Usein hengenahdistus helpottaa nukkuesssa ja on aamulla poissa, mutta alkaa pian heräämisen jälkeen.

Nyt on ollut taas pidempää poissa.

Tuossa vähän perusoireistani joita mulla on esiintynyt pitkään :0.
T. Ap

Olen pelännyt tuota virtsaamisjuttua josta aloituksessa kerroin.
Pelkään, että se johtuu joko:
A. Munuaisvika
B. Jokin vakava aineenvaihdunnan sairsus

C. Tai, että lapsuuden yökasteluun tarkoitettu lääkitys on tehnyt jtn vauriota kroppaani?

D. Tai, että nämä kaikki oireet liittyvät toisiinsa ja ovat merkki jostain sairaudesta.
T. Ap

Sairauden pelko, hypokondria ("luulosairaus")
Lääkärikirja Duodecim
10.9.2017
psykiatrian erikoislääkäri Matti Huttunen

Hypokondriassa (ICD-10-diagnoosikoodi F45.2) henkilö kärsii jostakin ruumiillisesta oireesta peläten sen vuoksi sairastavansa jotakin vakavaa sairautta – kuten esimerkiksi syöpää, sydänsairautta tai AIDS:ia, vaikka kyseisen sairauden olemassaolo on suljettu pois asianmukaisin lääketieteellisin tutkimuksin.

Erilaiset ruumiillisten tuntemusten aiheuttamat hetkittäiset ja ohimenevät pelot vakavan sairauden olemassaolosta ovat hyvin tavallisia. Hypokondriassa vakavan sairauden pelko säilyy kuitenkin itsepäisesti kuukausia tai monasti vuosia. Perusteellisetkin lääketieteelliset tutkimukset rauhoittavat hypokondriasta kärsivää henkilöä vain lyhyeksi aikaa.

Hypokondriasta kärsivä henkilö on tavallinen asiakas terveyskeskuksissa ja lääkäreiden vastaanotolla. Henkilön itsepäiset pelot koettelevat usein lääkärin ja potilaan välistä suhdetta, kun peloista kärsivä toivoo loputtoman tuntuisesti uusia tutkimuksia syövän tai muun sairauden poissulkemiseksi. Moni hypokondriasta kärsivä henkilö kuluttaa huomattavasti rahaa yksityislääkäreiden vastaanottokuluihin ja erilaisiin tutkimuksiin. Jatkuva pelko vakavasta sairaudesta on psyykkisesti hyvin kuluttavaa sekä henkilölle itselleen että usein myös hänen läheisilleen.

Hypokondrisia pelkoja voi esiintyä oireena myös monissa muissa psykiatrisissa sairauksissa, kuten vakava-asteisissa masennustiloissa (ks.«Masennus, masentuneisuus, masennusoire ja masennustila»1), pakko-oireisessa häiriössä (ks.«Pakko-oireinen häiriö»2) tai erilaisissa harhaluuloisuushäiriössä (ks.«Harhaluuloisuushäiriö»3) tai muissa psykoottisissa sairauksissa. Hypokondristen pelkojen ollessa psykoottisia henkilö on sisäisesti ehdottoman varma sairastamastaan taudista. Hypokondriassa henkilö itsekin osin tietää, että hän ei ehkä sittenkään sairasta vakavaa tautia, mutta ei voi kuitenkaan hallita jatkuvia pelkojaan.

Hypokondristen pelkojen tausta on kokemusten valossa moniulotteinen. Monasti laukaisevana tekijänä on aiemmin sairastettu vakava sairaus, jonkun läheisen kuolema pelättyyn sairauteen tai oman vanhemman kuolema kyseiseen sairauteen samassa iässä. Tuttavan kuolema syöpään aktivoi oman kuoleman pelon, jolloin hypokondria voi olla luonteeltaan osin pyrkimystä hallita kuoleman pelkoa. Joillakin hypokondristen pelkojen taustalla voi olla erilaisia työstämättömiä syyllisyyden tai vihantunteita vanhempiaan tai muita itselleen tärkeitä ihmisiä kohtaan.

Itsehoito ja hoito
Säännöllinen elämänrytmi, fyysisestä kunnosta huolehtiminen ja erilaiset harrastukset voivat lievittää hypokondrista oireilua. Itsehoitokirjat voivat auttaa löytämään oireita lievittäviä harjoitteita.

Hypokondriasta kärsivä henkilö hakeutuu pelkojensa vuoksi aina lääkäriin. Peloista kärsivän olisi tärkeää löytää itselleen omalääkäri, joka osaa suhtautua ymmärtävästi jatkuviin sairauden pelkoihin ja jonka luona voi käydä sopivin välein turvallisuutta antavissa tutkimuksissa. Lääkäreiden jatkuva vaihtaminen on usein omiaan pahentamaan pelkoja. Sairauksia pelkäävän kannattaa välttää internet-palstojen jatkuvaa seuraamista ja lehtien sairauksista kertovia artikkeleita. Oman pulssin, verenpaineen ja kehon jatkuvaa tutkimista tulee mahdollisuuksien mukaan välttää.

Osa hypokondriasta kärsivistä henkilöistä hyötyy merkittävästi psykoterapiasta. Tavallisimmat hypokondriassa käytetyt psykoterapiat ovat kognitiivinen psykoterapia, pelkoja herättäville teemoille altistava käyttäytymisterapia tai psykoanalyyttinen terapia. Jotkut hypokondriasta kärsivät henkilöt hyötyvät pakko-oireisessa häiriön hoidossa käytetyistä serotoninergisistä masennuslääkkeistä.

Lisää tietoa aiheesta
Terveyskylä.fi/Mielenterveystalo 1

Kuitenkaan mitään ei ole ikinä lääkärin tarkistuksissa ilmennyt.
Multa otettu perusveren kuva useaan kertaan ja se on aina ollut kunnossa.
Myös sydän ja keuhkot kuunneltu moneen kertaan. Ekg otettu, munuaiset ultrattu.

Mitään poikkeavaa ei ole löydetty.
Silti pelkään olevani sairas.

Pelottaa vain. Mulla on todettu ahdistuneisuushäiriö.

Mutta jos olenkin oikeasti fyysisesti sairas
Mistä sen voi tietää :0?

T. Ap

Olen lukenut saurauksien peloista ja ne tosiaan sopivat minuun kyllä mutta nämähän ovat oikeasti jo vakavia oireita. Haluaisin, että kroppani tutkittaisiin oikein kunnolla.

T. Ap

Kyllä sinulla vaikuttaisi olevan DIAPEDES. Käy välittömästi mittauttamassa veren sokeri arvot terveys keskuksessa tai keskus sairaalassa diapedes hoitajan veren sokeri mittarilla.

Provo tai ei niin kokeile sellaista, että tsekkaat jostain, mitä ja miten paljon sun pitäisi päivän aikana syödä. Eikä yhtään fuskata rehuissa eikä marjoissa eikä muissa. Sipsejä ei sallita lainkaan!

Ja sit syöt ne. Jokaikinen päivä. Kaiken. Ja lisäksi juot joka päivä pari litraa vettä. Kuukauden ajan.

Vika on päässäsi.
Panikointi ja asian tarkkailu aiheuttaa ummetusta. Suolisto on yhteydessä aivoihin. Mitä enemmän asiaa mietit, sen enemmän ongelmia ilmenee.
Keksi muuta tekemistä.
Esim uusi harrastus tmv.

Vika on päässäsi.
Panikointi ja asian tarkkailu aiheuttaa ummetusta. Suolisto on yhteydessä aivoihin. Mitä enemmän asiaa mietit, sen enemmän ongelmia ilmenee.
Keksi muuta tekemistä.
Esim uusi harrastus tmv.
Rasvaammo vaivaa, jos on ummetusta. Mut rasvoissa on niin vähän myrkyttömiä, nieltäväksi kelpaavia, et ei ihme, et jollakin menee aivotkin niiden takia. Rasvaliukoiset aineet varsinkin... Semmosta:cool:

Yhteistyössä