Apua! Kysymyksiä opiskelun rahoittamisesta työmarkkinatuella yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen kirjoittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuperäinen kirjoittaja

Vieras
Eli olen ajatellut lähteä piakkoin opiskelemaan. Takana on keskenjääneet liiketalouden-ja hallinnon opinnot jotka haluaisin saattaa päätökseen.
Mietin tässä että mikä olisi se "rahakkain" väylä, opintotuki on surkean pieni ja perheellisenä kuulun asumistuenpiiriin jota laskurien mukaan meille ei edes maksettaisi.

Onko jollakin kokemusta opiskelusta "työkkärin kautta"? Olen 23 vuotias.
Mitä minun kannattaisi tehdä? Ilmoittautua työttömäksi ja alkaa sen jälkeen kyselemään että voisinko opiskella omaehtoisesti aikuispuolella työkkärin tukemana tutkinnon loppuun? Haluaisin merkonomin paperit enkä vain jotain lyhytkursseja.

Kokemuksia, apua?

Sä voit opiskella ihan normaalisti nuorten puolella sen tutkintosi työmarkkinatuella. Käy työkkärissä ilmoittamassa että haluat tehdä koulun loppuun. Hae kouluun, kun olet sinne päässyt niin laita koulutustukihakemus työkkärin kautta. 2 vuotta maksavat sulle työmarkkinatukea +9e päivä ylläpitokorvausta, kun opiskelet.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;26642720:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/01_tyovoimakoulutus/index.jsp

Työvoimakoulutus on suunniteltu ensi sijassa työttömille työnhakijoille ja työttömyyden uhkaamille 20 vuotta täyttäneille henkilöille.

Koulutukseen osallistuvalle työnhakijalle maksetaan koulutuksen ajalta sitä työttömyysetuutta (ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea), johon hänellä on oikeus työttömänä olleessaan sekä lisäksi ylläpitokorvausta.

olen ilmeisesti oikeutettu peruspäivärahaan lapsikorotuksilla, joten saisinko sitä myös opiskeluaikana?
Auttaako ne työvoimatoimistossa ihan "vilpittömästi" kun tuntuu että kelalla tahtoo olla ettei ne ainakaa asiakkaan etua aattelee :P

Se koulutus täytyy olla merkittynä sun työllistämissuunnitelmaan joka tehdään työkkärissä.
Tuossa taas vaikuttaa suoraan sanottuna pärstäkerroin. Jos oot hyvää kaveria virkailijan kanssa niin järjestyy helpommin.
Kannattaa olla itse aktiivinen ja todistaa että koulutus tukee sun työllistymistä.

Työkkärin sivuilla ainakin löytyy haussa olevat työvoimakoulutukset.
Ikäsi puolesta saat vielä nuorten palvelut. Jos teet vaikka pari vuotta harjotteluja ja pilipalikoulutuksia niin voit päästä paremmin siihen tm-tuella opiskeluun kun täytät 25.
mol.fi

sulla ei ole ammattia eikä työssäoloehto täyty, niin et saa työmarkkinatukea, jolloin et myöskään ole oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun työmarkkinatuen avulla ennen kuin täytät 25v

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;26642840:
ja mä kun aattelin et tekisin nyt nää kovasti ressanneet opiskelut pois alta.. :P
Onko jollakin kokemusta myynnin ammattitutkinnosta?

Kaverini kävi sen, kilpailu on kuulemma kova ja karsitaan kevyesti yli puolet pois opintojen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;26642840:
ja mä kun aattelin et tekisin nyt nää kovasti ressanneet opiskelut pois alta.. :P
Onko jollakin kokemusta myynnin ammattitutkinnosta?

opiskelen parhaillaan myynnin ammattitutkintoa(kenkämyyjän osiot mukana) vaikka olen markkinointilinjan merkonomi, mutta kyseisellä alalla en ole työskennellyt yli 20 vuoteen, joten tietoja olen päivittämässä ja joulukuussa pitäisi valmistua.Opinnot alkoi helmikuun lopussa.Omaehtoisesti työmarkkinatuen avulla opiskelen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;26642863:
sori, en tajunnu, siis miten karsitaan? :o

Siihen valitaan paljon aloittajia, sitten on kokeita, työharjoitteluja, haastatteluita ja joukosta karsitaan kunnes on n. 10 opiskelijaa jotka suorittavat sen loppuun.

mä haluaisin nimenomaan nuo merkonomin paperit mutta tällä alueella ei kait ainakaa just nyt oo mitään semmosta tulossa, muutako tuo myynnin ammattitutkinto. Oon ollu kassalla töissä lähes vuoden ennen ä-lomaa joten homma sinällään on tuttua ja viihdyinkin kyllä.. Auttaskohan se työllistymään paremmin?

[QUOTE="jos";26642819]sulla ei ole ammattia eikä työssäoloehto täyty, niin et saa työmarkkinatukea, jolloin et myöskään ole oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun työmarkkinatuen avulla ennen kuin täytät 25v[/QUOTE]

Bullshittiä. Jos on alle 25, niin niiden, jolla ei ole ammatillista koulutusta pitää hakea koulutukseen ollakseen oikeutettu työmarkkinatukeen. Työssäoloehdolla ei ole mitään tekemistä työmarkkinatuen kanssa (tai no tietenkin se, että PERUSPÄIVÄRAHAA EI SAA, mikäli TYÖSSÄOLOEHTO EI täyty, jolloin SAA TYÖMARKKINATUKEA, johon vähentävästi vaikuttavat mm. kotona asuvilla vanhempien tulot/puolison tulot)

Siihen valitaan paljon aloittajia, sitten on kokeita, työharjoitteluja, haastatteluita ja joukosta karsitaan kunnes on n. 10 opiskelijaa jotka suorittavat sen loppuun.

se riippuu missä opiskelee...ei kaikkialla ole noin.Täällä menee non stop hakuna ja uusia
aloittajia tulee hiljakseen.Ryhmässä eri aikaan aloittaneita, mutta hyvin saavat räätälöityä
jokaisen hlökohtaiset opinnot ja yhteiset tunnit...kertausta voi joskus tulla ja tuleekin, mutta
se ei ole koskaan pahitteeksi.Teoriatunteja on kuiteskin aika vähän...käytännön
työtä enempi..kirjalliset tutkintotehtävät pitää olla valmiina ennen näyttöä.

[QUOTE="vieras";26642913]Kyllä on aika epäreilua tuo opintojen rahoitus, kunt toiset saa opiskella satoja euroja paremmilla rahoilla kuin toiset.[/QUOTE]

miten niin epäreilua?

Yhteistyössä