Apua! Koira on alkanut ärisemään ruoastaan!

• Viestiketjun aloittaja neuvoja!
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja starfish:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Itse olen sitä mieltä, että koira sosiaalisena eläimenä oikein sosiaalistettuna pystyy elämään ihmisten kanssa. En usko, että koira missään vaiheessa tietoisesti "pyrkii lauman johtoon" ihmisten keskuudessa eläessään, jolloin ihminenkään ei ole koiran silmissä sille johtaja.
kyllä niitä koiria löytyy...varsinkin jos on todella dominoiva tapaus. ja tiedänkin tällaisia tapauksia, jossa koira on päässyt jo johtajan paikalle ja siitä alas tiputtaminen ei olekaan ihan yksinkertainen ja nopea homma.
Miten määritellään dominoiva tapaus?

Sellainen, joka edes miettii pyrkimistä ylemmälle arvoasteikossa. Tästä asiasta on kirjoitettu varmaan tuhansia ihan hyviä kirjoja, joihin kannattanee perehtyä, jos ei tiedä.
Heitä joku lukemisen arvoinen, luen mielenkiinnolla :) aihe on kiinnostava!

Greippi
Itse olen sitä mieltä, että koira sosiaalisena eläimenä oikein sosiaalistettuna pystyy elämään ihmisten kanssa. En usko, että koira missään vaiheessa tietoisesti "pyrkii lauman johtoon" ihmisten keskuudessa eläessään, jolloin ihminenkään ei ole koiran silmissä sille johtaja.
Avainsana tähän onkin se "oikein sosiaalistettu" eli koira tietää paikkansa. Usko silti huviksesi, että pomon paikalle pyrkiviä koiria riittää. Jos et minua usko, niin katsopa kuinka paljon ihmiset hakevat neuvoa koiraongelmiinsa netistä esim. koiraneuvolasta ja ongelmakoirakouluttajien luota.
Mutta pyrkiikö koira oikeasti johtajaksi? sitä en usko...
No missä sitten arvelet, että ongelma piilee, jos nuori uroskoira murisee omistajalleen? Heitä hyvä arvaus.
En minä tiedä :)

Näin arvelinkin. Mutta ei siis sinusta kuitenkaan siinä, että koira kokeilisi lauman johtajaksi pääsemistä, kuten nuori uros kokeilisi oman lajinsa laumassa...?

En tiedä sitäkään :)

En seiso mitenkään vankkumattomasti ajatusteni takana. Aihe on mielenkiintoinen ja olen ehkä enemmän tutustunut vasta tähän puoleen että mitä dominanssi on ja onko sitä. Hyvä tutkimus on esimerkiksi Abrantesin "dominanssi-alistumissuhde". Hänen mukaansa tähän suhteeseen vaikuttaa tietyt tekijät mitkä taas ei oikein istu ihmisen ja koiran väliseen suhteeseen.

Ja esimerkiksi se asia, että mitä se koira perheessä laumanjohtajaksi päästyään saavuttaisi? Jos koira toimisi kuten susi, sen vastuu laumanjohtajana olisi melkoinen ja mahdoton ihmisten keskuudessa eläessään. Miten se hankkisi laumalleen ruuan esimerkiksi?

Keittiönoita

Ja esimerkiksi se asia, että mitä se koira perheessä laumanjohtajaksi päästyään saavuttaisi? Jos koira toimisi kuten susi, sen vastuu laumanjohtajana olisi melkoinen ja mahdoton ihmisten keskuudessa eläessään. Miten se hankkisi laumalleen ruuan esimerkiksi?
Tähän vastaan sen verran, että vaikka pidänkin tuota meidän piskiä aika fiksuna olentona, en silti usko sen kykenevän noin abstraktiin ajatteluun ts miettimään, miten se saisi meille hankittua ruuan. Se on kuitenkin vain koira.

Minä kyllä väitän, että on rotuja (tai ainakin yksilöitä rotujen sisällä, eli niitä kovempia yksilöitä ), joiden kanssa ihminen tulee toiseksi jos lähtee alistamislinjalle. Esimerkiksi kovapäinen bokseri, jos koiran kanssa aletaan fyysisesti taistella (selälleen painamiset, murisemiset päin koiran naamaa jne.) niin ihminen tulee toiseksi. Keinot yhteiselon sujumiseksi pitää etsiä muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Tähän vastaan sen verran, että vaikka pidänkin tuota meidän piskiä aika fiksuna olentona, en silti usko sen kykenevän noin abstraktiin ajatteluun ts miettimään, miten se saisi meille hankittua ruuan. Se on kuitenkin vain koira.
senpä takia on mielenkiintoista että mitä se vaan koira voittaisi sillä laumanjohtajuudellaan....

Keittiönoita
senpä takia on mielenkiintoista että mitä se vaan koira voittaisi sillä laumanjohtajuudellaan....
Kyse on vaistosta. Ikiaikaisesta geeneihin periytyneestä tiedosta, että jos saat laumanjohtajan paikan, saat paritella, syödä ensimmäisenä, päättää kuka kuuluu laumaasi ja kuka häädetään jne. Tuskinpa ne sudetkaan kovin syvällisesti pohtivat, onko heillä riittäviä kykyjä laumanjohtajuuteen vai ei. Kun tullaan tiettyyn ikään, laumanjohtajuutta aletaan kokeilla. Jos on tarpeeksi vahva, voi syrjäyttää vanhan johtajan, ja jos ei ole, tulee turpiin ja voi koittaa myöhemmin uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Meidän koiruudeltä hävis murinat kun ahkeraan kielsin murinat. Alistin ja näytin kaapin paikan. Minä se pomo olen ja saan ottaa kupin pois kun haluan ilman murinoita.

koiran pitää saada murista omansa puolesta, sehän vain varoittaa että älä tule lähelle, tää on mun..
Kun opetat koiran olemaan hiljaa, se saattaa käydä esim lapseen kiinni varoittamatta.
Susilaumassakaan ei se alimainen alistu ilman murinaa, mutta luu viedään silti.
Mä vien omiltakin ne mitä tarvitsen vaikka koira olisi asiata toista mieltä, mielipiteensä saa toki osoittaa, mut sen pidemmälle se ei saa mennä
Eli jos koira yrittää sua purra kun otat luuta tai ruokakuppia nenän alta, sitä täytyy ojentaa.

Miks muuten koiraa täytyy häiritä ruoka-aikana??
Ruoan vieminen nenän alta lisää sen epävarmuutta ja vahvistaa murinaa, jos koiran ei tarvitse pelätä että sapuskat viedään, ei sen tarvitse myöskään ruokaansa puolustaa.

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Meidän koiruudeltä hävis murinat kun ahkeraan kielsin murinat. Alistin ja näytin kaapin paikan. Minä se pomo olen ja saan ottaa kupin pois kun haluan ilman murinoita.

koiran pitää saada murista omansa puolesta, sehän vain varoittaa että älä tule lähelle, tää on mun..
Kun opetat koiran olemaan hiljaa, se saattaa käydä esim lapseen kiinni varoittamatta.
Mä vien omiltakin ne mitä tarvitsen vaikka koira olisi asiata toista mieltä, mielipiteensä saa toki osoittaa, mut sen pidemmälle se ei saa mennä
Eli jos koira yrittää sua purra kun otat luuta tai ruokakuppia nenän alta, sitä täytyy ojentaa.

Ruoan vieminen nenän alta lisää sen epävarmuutta ja vahvistaa murinaa, jos koiran ei tarvitse pelätä että sapuskat viedään, ei sen tarvitse myöskään ruokaansa puolustaa.
Minä en taas ymmärrä sitä, että laumanjohtajalle ylipäänsä muristaan. Vaikka olisi kuinka mielipide. Luulen, että sellaisesta puuhasta lähtisi alkukantaisemmissa oloissa henki.

heillo
No hmm.. Kaikista alhaisimmallakin kastissa olevalla koiralla on aina oikeus taistella ruuasta ja niin hyvin ahne ja kovapäinen persoona voi hyvin tehdäkin.

Meilläkin koira murisi kupillaan ja aloitti sen jo n.4kk ikäisenä. Muutenkin oli hyvin jästipäinen.

En komentanut murinasta, mutta sen sijaan näytin koiralle, että mitä enemmän tulen kupille sen kivempi juttu asia on. Näin sen ei tarvinnut ns. vahtia kuppiaan multa, koska tiesi, etten mää aio varastaa sen ruokia. Eli laitoin kädet kuppiin -en tehnyt mitään tai lisäsin ruokaa tjms. Aina kuitenkin positiivisesti koiran silmin.

Hiljakseen koira lopetti murinan ja pälyilyn. Nyt koira on 4v ja on ihan kiltti kupillaan, joskin pidetään tarkasti huolta, ettei kupin lähelle mene toiset koirat/lapset tai perheen ulkopuoliset ollenkaan. Koira on senverran ahne ja "taistelija" sielu, että vaikka ei tee meidän silmin mitään siinä, niin silti pidämme varanvuoksi tuon.

Aikoinaan taisteli meidän toisen koiran kanssa joka oli selkeästi pomo ruokakupillaan 6kk ikäisenä. Ei luovuttanut ja jouduin meneen taisteluun väliin, ettei olisi tullut raatoja. Joten tästä opin, että vaikka on selkeesti alempana, niin on niin ahne, että melkein kuolisi ruuan vuoksi.

Ei sitä ruokaa alati nenän alta viedä, vaan silloin pentuna kun sitä murinaa tuli ruokakupilla, vain ja ainoastaan. Kyllä koiruus saa murista, sehän on heidän kielensä haukunnan lisäksi. Vaan pointti on että minulle hänestä ylemälle ei murista tai isotella. Minä päätän. Meillä tehtiin se noin ja toiminut on. Ei mitään ongelmaa ollut koiran kanssa sen jälkeen. Tykkää lapsista jne... En siis viittiny ees koittaa koska saattas koira purra ja ketä.

meikku
Meillä ei koskaan oo koirat murissu ihmiselle.
Ne opetetaan ensimmäisestä päivstä lähtien siten, että ruokakupin edessä istutaan ja aletaan syömään vasta luvan saatua. Alkuvaiheessa myös SILLOIN TÄLLÖIN koira istutetaan kesken syönnin ja rämmitään kuppia/ruokaa. Sama pätee leluihin ja luihin.
Tietämättömien mielestä tuo on toki koiran kiusausta, mutta sillä tavalla meidän koirat on oppineet alusta asti siihen että ihmisellä on oikeus tulla syönnin aikana lähelle ja vaikka koskea kuppiin. Toisilleen kyllä murisevat ja puolustavat ruokiaan ja lelujaan, mutta ei koskaan ihmiselle.
Helpottaa huomattavasti esim. ihan käytännön tilannetta jos vaikka koiralla on lääkekuuri ja unohdat pistää lääkkeen ruokaan.... Mitenkäs ruokaa puolustavalta menet ottamaan kupin takaisin lisätäksesi lääkkeen?

heillo
Alkuperäinen kirjoittaja meikku:
Meillä ei koskaan oo koirat murissu ihmiselle.
Ne opetetaan ensimmäisestä päivstä lähtien siten, että ruokakupin edessä istutaan ja aletaan syömään vasta luvan saatua. Alkuvaiheessa myös SILLOIN TÄLLÖIN koira istutetaan kesken syönnin ja rämmitään kuppia/ruokaa. Sama pätee leluihin ja luihin.
Tietämättömien mielestä tuo on toki koiran kiusausta, mutta sillä tavalla meidän koirat on oppineet alusta asti siihen että ihmisellä on oikeus tulla syönnin aikana lähelle ja vaikka koskea kuppiin. Toisilleen kyllä murisevat ja puolustavat ruokiaan ja lelujaan, mutta ei koskaan ihmiselle.
Helpottaa huomattavasti esim. ihan käytännön tilannetta jos vaikka koiralla on lääkekuuri ja unohdat pistää lääkkeen ruokaan.... Mitenkäs ruokaa puolustavalta menet ottamaan kupin takaisin lisätäksesi lääkkeen?
Mäkin suosittelen sitä, että koiralle opetetaan se, että ihminen määrää koska kupille saa mennä.

Meillä annetaan aina lupa kupille ja sen saa katsekontaktilla. Muuten ei ole asiaa ottaa ruokaa -edes kupistaan. Tämä siksi, että koira tosiaan on tosi hanakka puolustaan ruokaa ja haluan näyttää koiralle, että annan hänelle luvan syödä, joten ei tarvitse pelätä, että luvattua asiaa tulen ottamaan pois, eikä siten tarvi pälyillä yms

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kyse on vaistosta. Ikiaikaisesta geeneihin periytyneestä tiedosta, että jos saat laumanjohtajan paikan, saat paritella, syödä ensimmäisenä, päättää kuka kuuluu laumaasi ja kuka häädetään jne. Tuskinpa ne sudetkaan kovin syvällisesti pohtivat, onko heillä riittäviä kykyjä laumanjohtajuuteen vai ei. Kun tullaan tiettyyn ikään, laumanjohtajuutta aletaan kokeilla. Jos on tarpeeksi vahva, voi syrjäyttää vanhan johtajan, ja jos ei ole, tulee turpiin ja voi koittaa myöhemmin uudelleen.
Tulipa mulle ainakin uusi näkökanta - ja vieläpä järkeenkäyvämpi - tämän keskustelun tiimoilta :)

Ehkä näkmeykseni on jokseenkin kapea-alainen...Luin vielä illalla juttuja susitutkimuksista ja törmäsin siihen tosiasiaan, että
vapaana eläviä susilaumoja on todellisuudessa tutkittu tosi vähän ja tottahan vankeudessa elävät sudet käyttäytyvät eri tavalla. Vapaana elävä susilauma on kuin perhe, kun taas sosiaalisia jännitteitä syntyy vankeudessa paljon herkemmin. Siis jos koiran käyttäytymismalleja susiin voi verrata...?

palma

Minä en taas ymmärrä sitä, että laumanjohtajalle ylipäänsä muristaan. Vaikka olisi kuinka mielipide. Luulen, että sellaisesta puuhasta lähtisi alkukantaisemmissa oloissa henki.
Ei taida henki lähteä. Murinaakin on erilaista. Jos siihen yhdistää alistuvia eleitä, tulkitaan se ärtymyksen osoittamiseksi eikä ylempi käy päälle. Ei koirat pidä murinaa yhtä vakavana asiana kuin me ihmiset, sehän on vain yksi tapa kommunikoida muun kehonkielen tukena. Tavallaan on vaarallista että ihminen pakottaa koiran tukkimaan suunsa, koska silloin lähtee mahdollisuus varoittaa kuten ylempänä mainittiinkin jo.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
kyllä niitä koiria löytyy...varsinkin jos on todella dominoiva tapaus. ja tiedänkin tällaisia tapauksia, jossa koira on päässyt jo johtajan paikalle ja siitä alas tiputtaminen ei olekaan ihan yksinkertainen ja nopea homma.
On harhakäsitys, että kaikilla koirilla olisi palava halu johtajuuten ja salasuunnitelma ihmisten hirmuvallan kukistamiseksi. Dominanssissa on toki eroja, mutta jokaista "vallanhaluista" koiraa kohden on yhtä monta yksilöä, joita ei homma kiinnosta lainkaan. Se, että koira pääsee perheessä niskan päälle, johtuu hyvin usein (ei aina) enemmän ihmisen heikkoudesta johtajana kuin koiran halusta päästä ylemmäs. Ei ole olemassa ikää, jolloin jokainen koira luonteestaan riippumatta kävisi haastamaan vahvaa johtajaa.

Yhteistyössä