Apua kaivataan...lapsen puremisesta!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuu-tikki2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuu-tikki2

Aktiivinen jäsen
31.08.2007
1 603
0
36
Esikoinen on nyt 2v8kk ja kuopus 1v4kk. Tytöt alkaa olla hyviä kavereita keskenään ja nauttivat toistensa seurasta. Saattavat olla pitkään kaksin leikkimässä omassa huoneessaan ja naurun rätkätys kaikuu koko talossa..mutta sitten...

...huuto alkaa kun pienempää sattuu. Kuopus juoksee syliin ja esikoinen myhäilee jatkaen leikkejään. Kysyn, "mitä sattui?" ja usein saan vastaukseksi jotain muminaa ja epäselvää sepostelua...
Usein kuitenkin esikoinen myöntää purreensa pikkusiskoaan, kun tarpaaksi kauan intän mitä on tapahtunut?

Millä ton ikäsen lapsen saa tajuamaan, että purra ei saa? Miten selität lapselle, että pureminen sattuu ja on väärin?

Esikoinen sai itse n.1½-vuotiaana kaverinsa hampaat käsivarteensa, jonka jälkeen hän alkoi vältellä tämän lapsen seuraa. Myönnän, että olen myös purrut itse lasta, mutta en kovaa, kun hän on purrut minua monet kerrat. Se tepsikin jonkunaikaa, mutta nyt voin todeta, ettei se taida sittenkään auttaa, kun sama homma jatkuu, nyt kohteena vaan pikkusisko.

Joten...apua kaivataan. Mitä muita konsteja käytätte, kun sitä puremista takasin, jota en aijo käyttää uudestaan ja uudestaan...

toi kuuluu tiettyyn ikään ja on normaalia kun lapsi ei saa tai osaa ilmaista itseään muuten. Se takaisin pureminen ei ole hyväksi, ja tiesit itsekin, siinähän tulee kostettua tavallaan joka ei myöhempää ikää varten ole sopivaa. Ei auta kuin kieltää lasta ja ohjata se pois, ajan kanssa menee ohitte. Tiedän että se on ärsyttävää.

Puret esikoista itse. Tuon ikäinen ei oikeen tajua vielä sitä asiaa, että siihen toiseen ihan oikeasti sattuu jos sitä puree. Mun tyttöni about tuon ikäisenä kerran koitti puremista parhaaseen kaveriinsa, minä purin tyttöä eikä ole ikinä enää sen jälkeen ketään purrut! ja ihan turha minusta ajatella että siitä jää traumoja, kuinka paljon siihen toiseen jää traumoja kun alinomaan purraan, sitten äiti tulee viereen lässyttämään, että voi voi ei saa ja silti sama jatkuu!

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Puret esikoista itse. Tuon ikäinen ei oikeen tajua vielä sitä asiaa, että siihen toiseen ihan oikeasti sattuu jos sitä puree. Mun tyttöni about tuon ikäisenä kerran koitti puremista parhaaseen kaveriinsa, minä purin tyttöä eikä ole ikinä enää sen jälkeen ketään purrut! ja ihan turha minusta ajatella että siitä jää traumoja, kuinka paljon siihen toiseen jää traumoja kun alinomaan purraan, sitten äiti tulee viereen lässyttämään, että voi voi ei saa ja silti sama jatkuu!

Arvaas paljonko saat tosta kommentista paskaa niskaan, nimimerkillä kokemusta on... :whistle: Meillä loppu pureminen kans siihen, kun purin takas. Mutta sen kun kerroin täällä, olin lasten pahoinpitelijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Arvaas paljonko saat tosta kommentista paskaa niskaan, nimimerkillä kokemusta on... :whistle: Meillä loppu pureminen kans siihen, kun purin takas. Mutta sen kun kerroin täällä, olin lasten pahoinpitelijä.

Valitettavasti tuosta ohjeesta saa paskaa niskaan, mutta KUN SE TOIMII!!! Voithan ap pestä suun saippualla...

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
En ymmärrä miten lapsi oppii, ettei saa purra, jos äiti puree lastansa.. Siis lapsi ei sais purra, mutta äiti saa purra sitä lasta ??

Tän tarkoitus on että purija-lapsi saa tuta, mille tuntuu kun joutuu itse purruksi. Ja tiedän, että tätä on käytetty jopa päiväkodeissa pahimmille purijoille, tietysti vanhempien luvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Tulkoot vaan niskaan paskaa. Tyttö on kohta kahdeksan ja tämä tapahtui tosiaan vuosia sitten eikä ole ketään sen jälkeen purrut.

En ymmärrä miten lapsi oppii, ettei saa purra, jos äiti puree lastansa.. Siis lapsi ei sais purra, mutta äiti saa purra sitä lasta ??

Oppii että piru vie kun se sattuu.. ei sitä nyt pelkästään mennäkään vaan mielivaltaisesti puremaan vaan sanotaan, että nyt näytän sulle kuinka hauskaa tämä on, että kannattaakos ens kerta vai ei? Kyllä se takaisinpureminen pitää liittyä siihen tilanteeseen just siinä kohtaa kun lapsi tekee sen, ei niin, että tästä koneelta nyt poukkaan ja menenpä kokeilemaan ja puren päiväunilla olevaa lasta..

Minusta se lapsi oppii sen, että hän ei saa satuttaa, mutta häntä saa satuttaa.

Eiköhän lapsien kuulukin oppia ainakin kouluikään mennessä, että jos jotakuta esim. lyöt niin se toinen voi lyödä takaisin! Syy ja seuraus-suhteista kaiketi oli jotain lapsipsykologiassakin..

No ainakin lapsi oppii että pureminen sattuu, eikös vaan?
Ja että teoilla on seurauksensa.

Minusta se lapsi oppii sen, että hän ei saa satuttaa, mutta häntä saa satuttaa.

Sä et suostu näkemään tässä asiassa ollenkaan mitään muuta puolta kuin oman näkemyuksesi.
Tätä pure purijaa-konstia on käytetty jopa päiväkodeissa rajuimpia purijoita kohtaan! Lapsi oppii se, että ok, kun minä puren tätiä, niin tätii sattuu. Mutta jos täti puree minua, niin minuun sattuu. Ja lapsi oppii HYVIN ÄKKIÄ TÄLLÄ TYYLILLÄ sen, että pureminen sattuu molempiin ja se ei olekaan enää kivaa.
Joskus jotkut purijat ei oikeasti tiedä, kuin kipeesti se sattuukaan. ja onhan tässä myös tuo muiden syy-seuraus-asiakin opetettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

No ainakin lapsi oppii että pureminen sattuu, eikös vaan?
Ja että teoilla on seurauksensa.

Vai oppiiko se pelkäämään ja uhmaamaan ?? Ja mahdollisesti puremaan seuraavalla kerralla entistä lujempaa.. Satuu juu, ja se on ok, että äiti satuttaa??

No, mulla on periaate, että lapsen tasolle en alennu ja vanhemman tehtäviin kuuluu keksiä muut konstit ku satuttaminen kasvatuksessa. Hyvin on toiminu ja meillä jatketaan tällä linjalla :) muut tehköön niin ku parhaaksi näkevät

Joo, lukekaapa teksti uudestaan. Minähän olen testannut jo tota puremista takasin...ja niin valitettavaa kun se onkin jopa useamman kerran. Nyt siitä vaan ei näytä olevan apua, kun esikoinen puree jokapäivä siskoaan vähintään kerran.

Ajattelin vaan kysästä, josko jollain olis MUITA KONSTEJA, jotka toimisi???

Tiedän myös sen, että tätä puremista käytetään mm.päiväkodeissa (vanhempien luvalla) mutta tuntuu vaan, että meillä se ei siitä huolimatta auta, vaikka olen näyttäny esikoiselle miten se pureminen sattuu, eikä ole kivaa....

Mutta...jos tää menee TAAS tämmöseks väittelyks, että onko se pureminen hyvästä vai pahasta, niin antaa olla...en ainakaan jaksa siihen enää kommentoida mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Joo, lukekaapa teksti uudestaan. Minähän olen testannut jo tota puremista takasin...ja niin valitettavaa kun se onkin jopa useamman kerran. Nyt siitä vaan ei näytä olevan apua, kun esikoinen puree jokapäivä siskoaan vähintään kerran.

Tiedän myös sen, että tätä puremista käytetään mm.päiväkodeissa (vanhempien luvalla) mutta tuntuu vaan, että meillä se ei siitä huolimatta auta, vaikka olen näyttäny esikoiselle miten se pureminen sattuu, eikä ole kivaa....

Mutta...jos tää menee TAAS tämmöseks väittelyks, että onko se pureminen hyvästä vai pahasta, niin antaa olla...en ainakaan jaksa siihen enää kommentoida mitään...

Esikoisesi on siis melkein kolmen jo.. koitapa henkisen tason sanktioita enemmän. Sanot että jäät ilman sitä ja sitä jos puret ja toteut sitten asian myös. Toisaalta toiset kokeilee myös palkitsemiskäytäntöä, saa tarroja liimata jos asiaa sujuu ilman konflikteja.. tosin mulla ei ole koskaan kärsivällisyys riittäänyt tuohon, rankaisutekniikka sujuu paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:

Pese suu saippualla, kun seuraavan kerran puree... Meillä tepsi, yhteen toiseen vaivaan.

:laugh: Just joo purkaa takasin... Toimii ehkä koiraan mutta ei lapseen. Ei ainakaan meidän muksuihin. Yritin sitä alussa kun alkoivat väkivaltasiksi, mutta nehän vaan innostu lisää. Ei ne mitään ymmärrä että toiseen käy kipeää, vaikka niitä satuttais. Arestia voi antaa ja sitte on puol tuntia rauhallista. Tuurilla.

Kun avasin tämän ketjun niin ajattelin, että ehkä löytyis vinkki miten saisin tuon 1v lopettamaan puremisen. Se kun puree silkasta puremisen ilosta. Useammin ku noi vanhemmat. Varmaan kattonu mallia. Kiva sitä pukea kun iskee purukalustonsa (kaikki 6 terävää hammasta) käsivarteen.. :whistle: Ja tänään se on alkanu tukistamaan isoveikkaa. Siinä ne sitte nauraa molemmat, kun pikkujätkä nappaa isompaa tukasta ja heilauttaa sen pään melkein lattiaan asti..

jos tosiaan keksitte ja tiedätte toimivan puremisen lopettamis ratkaisun niin kertookaa tänne kanssa!!! poika pian viis ja puree edelleen kun hihat menee.. ja välillä ihan puhtaasta halusta.. :headwall: muoks.. niin ja takaisin puremiset ja lelun viennit,herkkujen kielllot sekä töllö/video pannat ei auta..

Yhteistyössä