APUA kaivataan! (Cuplaton-tipoista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siksakkia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Siksakkia

Aktiivinen jäsen
09.01.2007
2 739
0
36
Ostin Cuplatoneja, mutta apteekin täti ei antanu mitään ohjeita aloittamisesta, ja pakkausselosteessa sanottiin vain, että "kolmen kuukauden koliikkiin 4 tippaa ennen jokaista ateriaa".

Voiko niitä heti alusta asti antaa noin paljon?? Kuulostaa hurjalta, kun niistä voi tulla ihottumaakin :o Ja vauva on nyt vasta 4 viikkoa. Ja mitä ylipäänsä tuo kolmen kuukauden koliikkiin tarkoittaa?

Toinen kysymys, että eikö niitä voi antaa sellaisenaan lusikalla suuhun? Kun ohjeessa luki että sekoitettuna nesteeseen...

KIITOS kaunis, jos joku osaa auttaa :flower:

Moikka!

Meillä tyttö on huomenna 2 viikkoa, ja meillä on aivan KAUHEAT ilmavaivat. Me ollaan annettu suoraan tuo 4 tippaa, ja oon puristanut rinnoista tipan maitoa lusikkaan tai laittanut korviketta ja siitä antanut tipat vauvalle. En tiiä onko siitä sit ollu niin kovin paljon apua...

Tosta kolmen kuukauden koliikista en oikein osaa sanoo mitään.

Se kaikeiti tarkoittaa, että niitä ei muka sais käyttää kuinkolme kuukautta, tuon 4 tippaa ennen jokaista ateriaa... Meillä poika sai niitä kahden viikon ikäisestä reiluun neljään kuukauteen asti. Alussa sekoittelin lusikkaan maitoa (rinta) ja tipat, sitten kyllästyin ja tiputtelin tipat suoraan suuhun. :) Paljon vaivattomampaa. Mutta varmaan ainakin johonkin parin kuukauden ikään asti sekoittelin. Itse en antanut ennen ihan joka ruokailua, koska poika söi aika usein ja saattoi välillä olla tissillä vartin välein. Yleensä annoin noin parin tunnin välein, koska muutenhan sitä olis tullu ihan hirveesti, kun nytkin tuntui paljolta! Meillä ainakin auttoi. Huomasi oikein hyvin, jos yritti olla ilman :)

Moi!

Neuvolassa sanottiin noista tipoista meille, että 4 tippaa ennen jokaista ateriaa lusikalliseen vettä. Vauva oli silloin noin kuukauden ja ensilusikkakin tuntui kamalan isolta vauvan suuhun. Mutta tuntuvat auttavan. Koliikki yleensä kestää kolme kuukautta tai siis helpottaa kun vauva on n. 3kk ja alkaa noin parin viikon ikäisenä. Vauvan ilmavaivoja voi myös yrittää helpottaa rela-tipoilla, äidin ruokavaliolla ja d-vitamiinitippamerkin vaihdolla. Toiset d-vitamiinitipat kipristävät enemmän kuin toiset. Selviää vain kokeilemalla. Meillä rela-tipat eivät tuoneet mitään muutosta ja maksavat paljon (n. 20 ?). Ilmavaivat helpottavat kun lapsi kasvaa ja suolisto kehittyy. Pierujumppa auttaa.
Meidän vauvan ilmavaivat johtunevat minun "suihkutisseistäni". :)

Meidän poika sai Cuplaton-tippoja 2 vk:n ikäisestä jokaisella syöntikerralla. Ennen jokaista imetystä laitoin lääkelasiin (muovinen) tipan vettä ja Cuplaton-tipat siihen. Hörppyytin ja tissi suuhun. Eli sai useita kertoja päivässä. Kiinteitä ruokia kun aloiteltiin, niin aina ennen uutta ruokaa annoin samalla tavalla kuin vauvempanakin. Joskun sieläkin pojan masua kivistää, niin annan niitä tippoja edelleen. Poika 8 kk. Mulla oli aina valmiina keitettyä vettä pienessä kannussa, josta sitten otin siihen lääkelasiin.

Meillä annetaan suoraan suuhun muutama tippa ennen imetystä/pullomaitoa. En anna edes joka kerta. Aikasemmin annoin tuttelia lisäksi, vaihdoin tässä nan:iin niin vatsavaivatkin väheni. Tyttö on nyt 2,5kk ja heti n.3 vko:n ikäisenä alettiin antamaan cuplatonia. Rela tipat ovat todellakin niin kalliita :whistle:

Cuplatonit auttavat toisinaan ja taas toisinaan ei. Meidän tytölle ei ainakaan passaa Jekovit d-vitamiinitipat. Niistä pidetään nyt taukoa ja kokeillaan hiukan myöhemmin uudelleen. Niistä sai niin kauheita itkukohtauksia, että vanhemmat oli tulla hulluksi. Välillä pidettiin tipaton päivä ja taas kokeiltiin niin sama huuto oli aina tippa päivänä. Toisinaan 1 tipan pysty antamaan. Toki voi kokeilla muitakin tippoja, mutta ajateltiin meidän kohdalla pitää pieni tauko. Ollut tämä alku niin itkusta tytöllä, että jos vähän saisi tipattomuudella helpotusta.
Olen kyllä itkujen alkanut helpottaa, kun ikää tulee hiukan enemmän. Kuitenkin kohta alkaa itkeä, kun nyt kehun :/

Hei!

Tässä minun mielipiteitäni ko asiasta.
Kolmen kuukauden koliikki on käsittääkseni vain ns. kutsumanimi vauvan vatsavaivoille, jotka yleensä kestävät tuon kolme kuukautta...
Cuplaton on siinä mielessä hyvä lääke että sehän EI imeydy vauvan elimistöön millään lailla, vaan kulkeutuu suolistosta pois ilman imeytymistä. Vaikuttaa siis vain suolistossa ja on siksi turvallinen noinkin usein annettuna. Neuvolan lääkäri sanoi minulle, että on todella syytä sekoittaa ne nesteeseen, koska on niin geelimäistä ( ja niinhän ohjeessa käsketäänkin ). Rela tipathan eivät ole itse asiassa mitään lääkettä vaan luontaisestikin elimistössä olevaa maitohappobakteeria ( tosin lisättynä olevaa öljyä eivät kaikkien vauvojen vatsat siedä ). Eli voi tosiaan antaa samaan aikaan kuin cuplatoninkin.

kuplattomia oloja ;)

Yhteistyössä