Apua kaivataan 13 v tytön ylipainoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ajattelin jakaa tänne tarinan siitä, miten silloin tyttäreni lihoi. Myös te saatte kertoa omia kokemuksianne. Tällä hetkellä hän on 13-vuotias, mutta tämä alkoi hänen ollessaan 12-v. Olen itse normaalipainoinen.
Olemme vähävarainen perhe, ja meillä ei ole varaa syödä ylimääräisiä kasviksia tms, vaan joudumme syömään aika epäterveellisesti, mutta liikummekin paljon. Siihen kevääseen asti kun tyttäreni täytti 12, hän on harrastanut jalkapalloa. Sinä keväänä kuitenkin rahamme eivät enää riittäneet siihen harrastukseen, ja liikunnan määrä väheni tietysti kuudella tunnilla viikossa. Jo kuukauden kuluttua kesäloman alkaessa hänen vatsansa ja rintansa olivay jo vähän pyöristyneet. Rintojen osuus ei ollut murrosikää, sillä hänessä ei vieläkään ole merkkejä juurikaan siitä. Tytöllä on myös lievä asperger, joka aiheuttaa mm. vaikeuksia herkuttelun ja muun mieluisan tekemisem lopettamisessa.
No, kesälomalla hän käy usein leireillä ja on paljon isovanhemmillaan ja niin tuonakin kesänä. Ensimmäiseltä viikon leiriltä palatessaan hän oli vieläkin enemmän lihonut. En sanonut siitä, ajattelin sen olevan hyvä asia sillä kotona sai niukasti ruokaa. Hän kävi useammillakin leireillä ja heinäkuun puolessavälissä jouduin antamaan omia vaatteitani hänelle käyttöön kookkaan paidan alta ryllöttävän mahan takia (tyttö oli n. 145 cm ja minä 168). Loppukesälomaksi hän meni kuukaudeksi isovanhemmilleen, ja arvasin jo hänen lihovan siellä herkuttelun takia.
Kun hän tuli pois sieltä, järkytyin. Maha roikkui housujen resorin yli ja pömpötti oikein kunnolla paidan alta. Lihavat rinnat olivat suunnilleen nyrkkini kokoiset. Varallisuus ei riittänyt isompien vaatteiden ostoon, ja hän kävi 6. luokan syksyn pienehköissä vaatteissa. Syksyn alussa hän latasi puhelimeensa Pokemon Go:n ja pyöräili Pokemonien perässä talveen asti, mutta syömiset pitivät hänet vähintään yhtä pulskana kuin ennemmin. Keväällä terkkari antoi mitat: 152 cm ja 58,7 kg. Hän täytti tosiaan helmikuussa 13 vuotta. Tänä kesänä hän ei lihonut kuin 5 kg mutta kuitenkin lihoi.
Tällä hetkellä tilanne on: Pituus 155 cm ja paino 67 kg. Murrosiästä ei vielä merkkejä, ehkä pituuskasvu tasaa painon. Hänelle on vaikea keksiä mitään mieluista liikuntaa, sillä kaikki melkein maksaa. Enkä haluaisi rajoittaa hänen syömisiään, sillä pitäähän hänen nyt antaa syödä! Sanon vielä sen että hän on henkiseltäänkin kehitykseltään muutamaa vuotta nuorempi kuin mitä muut samanikäiset, eli hänen on itse vaikea löytää tahtoa puuttua painoonsa, eikä häntä vaikuta häiritsevän suuri pömppömahansa.
Muidenkin kokemukset ja vinkit laihtumiseen tervetulleita!

Laihtumisessa on kyse 90% ruoasta ja vain 10% liikunnasta. Täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Murrosikä voi muuttaa kaiken, kun tulee kasvupyrähdys. Muutenkin alkaa pojat ja oma ulkonäkö kiinnostamaan.

Kotoa kaikki herkut pois ja nyt sinun on ruvettava antamaan hänelle terveystietoutta myös ruokailun suhteen eli annoskokojen on oltava kohtuullisia. Valitettavasti syömisiä on ruvettava rajoittamaan, kun kerran tyttö ei sitä itse halua/älyä tehdä.

Voisitko itse lähteä joskus tytön kanssa pokemon-lenkille kävellen tai hölkäten?

Äsken puhuin tyttärelle miten tilanne on, ja että meidän täytyy ruveta hommiin hänen painonsa suhteen. Hän oli vähän hiljaisena mutta ymmärsi kuitenkin.
-Ap

Minkä kokoinen tyttäresi vatsa on ihan lukuina? Vyötärönympärys, paljonko se roikkuu edessä päin?
Ja mittasimme tämän, vyötärönympärys 96 cm ja maha pömpöttää n. 15 cm edessä perustasoon verrattuna ja roikkuu pari kolme cm alaspäin housun resorin yli.

Yhteistyössä