Apua, ihanaa ja kamalaa, saatiin 2 hääkutsua. Voisko joku vähän opastaa mua etiketin suhteen =D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kiitos :)

En mielellään ottais sitä riskiä että tuntemattomien häissä mokaisin tai pahoittaisin morsiamen mielen...ku en tosiaan tiedä miten etikettiä noudattavat ne juhlat on.

Miten paljon sitten saa olla sitä mustaa väriä?

Mulla on mustat kengät, laukku ja vyö, jos asuun vyö tulee. Puvuksi suunnittelin yksiväristä...ehkä sellaista turkoosin sinistä...tai kirkkaan keltaista.

Mutta se huivi hartioille...voiko se olla musta ja saako se olla läpikuultava vai ei? Ja voiko sen jättää asusta kirkon jälkeen pois, kun mitkään huivit ei ole sitten niin lainkaan ns. mua?

Minäkin sekaannun...

Kauhean vaikea kuvitella, että kukaan pahastuisi häävieraan varpaista. Mutta jos tuntuu, että asia painaisi omaa mieltä häissä, kannattaa ottaa varman päälle ja valita ne korkkarit.

Huivi voi olla musta, mutta sen olisi syytä olla peittävä. Ja kirkon jälkeen sen voi heivata minne haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Kieltämättä kyseessä on valitse kahdestä pahasta se vähemmän paha ja avoimet sandaalit eivät ole juuri tuonkaan ongelman takia hyviä ns. hienompiin juhliin. Mutta se, että jotakin valmistetaan ei vielä riitä perusteluksi, että menisivät läpi myös etiketin puolesta. Mitä mieltä olet muuten open toe-sukkahousuista häissä?

En ole tuolle hommalle oikein lämmennyt. Varmaan siksi, että sukkahousujen tärkein tehtävä ainakin isoissa ja kirkollisissa juhlissa on mielestäni se, että ihminen on "vaatetettu" varpaita myöten, ei se että sääret näyttävät kauniilta. (mikä toki on plussaa sekin)

Niin kuin jo sanoin, suomalaisissa kesähäissä se rentous ja mukavuus on isompi tekijä kuin vaikkapa joissakin akateemisissa iltajuhlissa.

Eli et lämpene myöskään open toe sukkiksille? Ja sukkahousut ovat todella hyvät! Olettaen että ne eivät ole yhdistettynä sandaaleihin, jolloin näky on vain juntti ja tyylitön. Mutta kuten olemme yhdessä(?) todenneet, kyse on vain pienemmän pahan valitsemisesta ja siitä kuka pitää mitäkin pienempänä. Kaikkein varmin on kun laittaa juhliin korkkarit sukkahousujen kanssa ja säästää ne sandaalit vaikka joihinkin grillijuhliin.

Joo...mä laitan ne korkkarit ja sukkikset...mutta sukkiksetko sitten on ihonväriset?

Kyllä, ihonväriset etiketin mukaan. :)

Ja haluan vielä selventää etten itse kyttää pahalla silmässä juhlissa ihmisiä, joilla ei ole sukkahousuja tai joilla ne on yhditetty avonaisiin kenkiin. Pidän siellä huolen omasta pukeutumisesti ja that is it! :D

Kiitos :)

En mielellään ottais sitä riskiä että tuntemattomien häissä mokaisin tai pahoittaisin morsiamen mielen...ku en tosiaan tiedä miten etikettiä noudattavat ne juhlat on.

Miten paljon sitten saa olla sitä mustaa väriä?

Mulla on mustat kengät, laukku ja vyö, jos asuun vyö tulee. Puvuksi suunnittelin yksiväristä...ehkä sellaista turkoosin sinistä...tai kirkkaan keltaista.

Mutta se huivi hartioille...voiko se olla musta ja saako se olla läpikuultava vai ei? Ja voiko sen jättää asusta kirkon jälkeen pois, kun mitkään huivit ei ole sitten niin lainkaan ns. mua?

Musta on täysin ok, kunhan ei tule kokomustissa mikä nykyään mielletään suruasuksi. Toki aikoinaan jopa morsianten yleinen puvun väri, oli musta mutta jos nyt pysyteltäisiin nykypäivässä. :) Asukokonaisuutesi kuulostaa hyvältä ja huivin voi jättää kirkon jälkeen pois jos haluaa. Hauskoja juhlia!

Kauhean vaikea kuvitella, että kukaan pahastuisi häävieraan varpaista.

Yleensä naiset aina pahastuvat itseään kauniimmista naisista. Tällöin kätevintä on poimia jokin yksittäinen ulkoinen tekijä paheksunnan kohteeksi. Jos mekko, kampaus tai naurutyyli ei käy, niin sitten vaikka varpaat.

Te, joiden mielestä lahjaa ei tarvitse hankkia, jos ei ole menossa häihin: haluaisitteko perustella kantaanne?

Minun aataminaikuisen etikettini mukaan lahja annetaan vain ja ainoastaan siksi, että halutaan muistaa hääparia. Ja tähän asiaan ei mitenkään liity se, onko itse paikalla juhlimassa vai ei.

Helppoa :) Jos saan kutsun johonkin juhliin jotka ei voisi vähempää kiinnostaa niin miksi minun olisi pakko hankkia lahja? Siksi kun sain sen hiton kutsunkin vai?

Tällä periaatteellahan kannattaa kusua koko suomen kansa juhliin jotta saisi lahjoja mutta eivät toivon mukaan tulisi edes paikalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Helppoa :) Jos saan kutsun johonkin juhliin jotka ei voisi vähempää kiinnostaa niin miksi minun olisi pakko hankkia lahja? Siksi kun sain sen hiton kutsunkin vai?

Tällä periaatteellahan kannattaa kusua koko suomen kansa juhliin jotta saisi lahjoja mutta eivät toivon mukaan tulisi edes paikalle :D

Ei sitä lahjaa ole pakko ostaa. Ei, vaikka menisi paikan päälle sinne kekkereihin. Juhliin mennään siksi, että halutaan juhlia, ja lahja ostetaan siksi, että halutaan ilahduttaa päivänsankareita. Nämä asiat kannattaa pitää toisistaan erillään.

Ja jos se ei jollekulle vielä tullut selväksi: juhlia järjestäessään ei kannata laskea budjettiaan lahjojen varaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sukkiksista viis. En taas puolestani ymmärrä tota 3 tunnin ajomatkaa syyksi.

No ei sun pidäkään ymmärtää mun syitä...en mä mielestäni mitään ymmärrystä täällä kalastellut keltään, vaan etikettisääntöjä :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Te, joiden mielestä lahjaa ei tarvitse hankkia, jos ei ole menossa häihin: haluaisitteko perustella kantaanne?

Minun aataminaikuisen etikettini mukaan lahja annetaan vain ja ainoastaan siksi, että halutaan muistaa hääparia. Ja tähän asiaan ei mitenkään liity se, onko itse paikalla juhlimassa vai ei.

Ei tietenkään ole pakko...ei me saatu kaikilta häihimme tulijoiltakaan lahjaa, saati nmiiltä jotka eivät tulleet.
Mutta mä haluaisin muistaa hääparia, vaikka emme pelipaille olekaan menossa.

Mä olen kanssa oppinut, että sukkahousut laitetaan jalkaan aina hienommissa juhlissa (joihin häät toki kuuluvat). Sitä en ole tiennyt, että tuollaisia sandaalimallisia korkokenkiä ei saisi pitää? :o

Laitan nyt oman kysymykseni tähän ketjuun, kun aiheesta jo keskustellaan. Mä olen menossa tänä kesänä ensimmäistä kertaa lapsuuden jälkeen häihin, ja olen ongelmoinut tuon juhlapukeutumisen kanssa. Tai lähinnä ongelmana on kengät. Voiko kesähäissä korkokengät olla mustat, vai pitääkö kenkien olla jonkun muun väriset? Valkoisia korkokenkiä en haluaisi hankkia, kun en todennäköisesti käyttäisi niitä missään muussa tilaisuudessa jatkossa. Ja entä korkokengän korko, kuinka kapea tai "siro" täytyy olla, onko mitään väliä? En nyt tietystikään mitään kiilakorkoa harkitse, mutta en ole aiemmin korkokenkiä käyttänyt, joten haluaisin suht tukevat kengät jalkaani.

Alkuperäinen kirjoittaja ikuisuus:
Voiko kesähäissä korkokengät olla mustat, vai pitääkö kenkien olla jonkun muun väriset? Valkoisia korkokenkiä en haluaisi hankkia, kun en todennäköisesti käyttäisi niitä missään muussa tilaisuudessa jatkossa. Ja entä korkokengän korko, kuinka kapea tai "siro" täytyy olla, onko mitään väliä? En nyt tietystikään mitään kiilakorkoa harkitse, mutta en ole aiemmin korkokenkiä käyttänyt, joten haluaisin suht tukevat kengät jalkaani.

Voivat kengät olla mustatkin, jos ne muuhun asuun sopivat. Eli kenkien kaveriksi esim. musta laukku ja vyö, ja puvun väri jokin muu kuin pastelli.

Kengät voivat olla piikkarit, kiilakorkoiset tai vaikka ihan matalat balleriinat, kunhan sointuvat asuun ja ovat siistissä kunnossa. Kaikki eivät piikkareilla osaa kävellä, ja kaikille ne eivät terveyssyistäkään käy.

Nyt tunnustan etten jaksanut lukea koko ketjua, mutta mielestäni ei kannata turhaan miettiä sitä etikettiä tässä tapauksessa kunhan laittaa selkeästi juhlavat vaatteet. Etikettiin nimittäin myöskin kuuluu laittaa kutsuun pukukoodi ja jos se puuttuu voidaan olettaa, että se ei ole niin noko nuukaa hääparillekaan. Sen verran katsoisin ettei koko valkoista eikä koko mustaa (mustan mekon voi vaikka huivilla "värittää")

Alkuperäinen kirjoittaja :
Nyt tunnustan etten jaksanut lukea koko ketjua, mutta mielestäni ei kannata turhaan miettiä sitä etikettiä tässä tapauksessa kunhan laittaa selkeästi juhlavat vaatteet. Etikettiin nimittäin myöskin kuuluu laittaa kutsuun pukukoodi ja jos se puuttuu voidaan olettaa, että se ei ole niin noko nuukaa hääparillekaan. Sen verran katsoisin ettei koko valkoista eikä koko mustaa (mustan mekon voi vaikka huivilla "värittää")

Tää on fiksu neuvo! :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Jos saat kutsun syntymäpäiville, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?
Jos saat kutsun valmistujaisiin, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?
Jos saat kutsun tupareihin, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?

Minä en. Sama juttu häiden kanssa.
Kortin tai sähkeen voin laittaa, mutta en rahaa tilille tai lahjaa postissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sukkiksista viis. En taas puolestani ymmärrä tota 3 tunnin ajomatkaa syyksi.

No ei sun pidäkään ymmärtää mun syitä...en mä mielestäni mitään ymmärrystä täällä kalastellut keltään, vaan etikettisääntöjä :D

Otithan sä sen syyksi kun joku kyseli mikset mene toisiin häihin. Ja vaahtoot jostakin sukkahousuista:)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
[
Jos saat kutsun syntymäpäiville, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?
Jos saat kutsun valmistujaisiin, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?
Jos saat kutsun tupareihin, mutta et osallistu, lähetätkö lahjan?

Minä en. Sama juttu häiden kanssa.
Kortin tai sähkeen voin laittaa, mutta en rahaa tilille tai lahjaa postissa.

Se riippuu tietenkin juhlan koosta ja laadusta. Jos kyseessä ovat häät, viisikymppissynttärit tai ylppärit, joihin joka tapauksessa vieraana toisin kortin ja rahaa, lähettäisin kortin ja rahaa. Tai toisin ne tullessani, kun kyseisten henkilöiden luona seuraavan kerran kävisin

Jos kyseessä olisivat kaverin synttäri- tai tuparibileet, joihin en muutenkaan toisi kuin viinipullon ja piirakan, en lahjaa alkaisi erikseen lähettää.

Mä olen aina luullut, että lahja PITÄÄ ostaa jos kutsuttu on eikä pääse menemään. Äitini kertoi tämän jo vuosia sitten mulle. Kuuluisi ns. hyviin tapoihin.

olisinpa tajunnut tarkistaa asian palstalta. olen ollut häissä ilman sukkahousuja! pitänee soittaa kaverille, menikö päivä pilalle.. ..vai ottaisko riskin ja en muistuta asiasta, onhan niistä kuitenkin jo 9vuotta :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Pahempi moka on laittaa avoimiin kenkiin sukkikset (vaikka ilman vahviketta) kuin että menis hyvin hoidetuilla ja siisteillä paljailla säärillä.

NOup, nyt olet todella väärässä!!! KIRKKOON EI SAA MENNÄ PALJAIN JALOIN!

Kuka sen kieltää? jos mene kirkkoon paljain varpain, ni tuleeko joku heittämään sut ulos sieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja july:
Mä olen aina luullut, että lahja PITÄÄ ostaa jos kutsuttu on eikä pääse menemään. Äitini kertoi tämän jo vuosia sitten mulle. Kuuluisi ns. hyviin tapoihin.

Näin minutkin on kasvatettu. Mutta toisaalta äitini oli vanhan kansan ihminen, eikä opettanut minulle myöskään tätä palstan kultaista sääntöä: häälahjan pitää arvoltaan vähintään vastata sitä ruokamäärää, jonka olen pitopöydästä syönyt. :)

Minusta on hassua, että siskon ( vaikka etäisemmän) häihin ei mennä mutta tuntemattottoman miehen työkaverin kyllä. Eikö joku miehen sukulainen hoitaisi lapsia siskosi häiden aikaan? No asia ei minulle kuulu. Mutta laita tilille rahaa ja minusta kortti olisi kiva muisto.

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi:
Minusta on hassua, että siskon ( vaikka etäisemmän) häihin ei mennä mutta tuntemattottoman miehen työkaverin kyllä. Eikö joku miehen sukulainen hoitaisi lapsia siskosi häiden aikaan? No asia ei minulle kuulu. Mutta laita tilille rahaa ja minusta kortti olisi kiva muisto.

No siskohan ei ole mun oikea sisko...eikä hän ole vähän etäinen vaan paljon etäinen. Emme ole tekemisissä muulloin kun silloin, kun on tosiaan häät tai hautajaiset. Emme ole päivääkään eläneet saman katon alla kuten sisarukset yleensä, eikä meille ole koskaan muodostunut sisarussuhdetta. Me emme oikeastaan edes pidä toisistamme. Toimeen tulemme, mutta kyllä se niin hyvää päivää kirvesvartta on, kuin olla vaan voi.

Jos häät olisivat lähellä, niin kohteliaisuussyistä niihin menisin. En edelleenkään siksi, että välttämättä niinkään haluaisin. Mutta kun häät ovat tosiaan kaukana, niin menee niin vaikeaksi ettei minua kiinnosta nähdä sitä vaivaa joka pitäisi häiden eteen nähdä.

Pitäisi lähteä kotoota ennen klo 12, jotta olisimme häissä klo 15. Tätä ennen pitäisi lapset viedä hoitoon. Häistä meidän pitäisi lähteä ajamaan takaisin klo 17 jotta saisimme lapset edes suunnilleen ihmisten aikaan kotiin ja nukkumaan ja pääsemme viemään koirat ulos.

Hoitajaksi käy vain ja ainoastaan anoppi, koska keskimmäinen vierastaa kaikkia muita, eikä kukaan muu ole koskaan meidän kahta nuorimmaista hoitanut. Anoppi ei voi jäädä yöksi, koska hällä on kotona omat eläimet hoidettavana...eikä anoppi pärjää koiriemme kanssa ulkona, joten emme voisi siitäkään syystä viipyä pidempään vaikka anoppi hoitaisi lapsia meillä ja voisi jäädä muutamaksi tunniksi pidempään että me saisimme olla juhlissa kauemmin.

Työkaverin häihin on matkaa 20 km...niihin pääsemme kätevästi siten, että viemme lapset anoppilaan, ehdimme juhlimaan häitä noin 5 tuntia ja sitten haemme lapset kotiin, ajoissa nukkumaan. Helppoa ja kätevää joten näihin häihin lähden mielelläni.

Jos vieläkään sinä tai joku muu ei voi tätä asiaa käsittää, niin sitten mä en ihan totta voi sille mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Kuka sen kieltää? jos mene kirkkoon paljain varpain, ni tuleeko joku heittämään sut ulos sieltä?

Luterilaisuuteen kuuluu, että suvaitaan kirkossa niitäkin, jotka eivät tapoja tunne. Sinänsä se on hienoa, mutta seurauksena on, että tavat rapautuvat.

Vaikea kuvitella, että muslimi tai ortodoksi pohtisi, että so what, jos pukeudunkin sopimattomasti pyhään rakennukseen, ei kai ne mua ulos heitä kuitenkaan!

Yhteistyössä