APUA! Ihan pulassa 3v. uhman kanssa!

Tyttöni saa minut ihan hulluksi! Kaikkeni minä yritän eikä siltikään mikään ole hyvin.. Joka ikisestä asiasta hän vääntää itku-potku-raivarit. Tuntuu ettei minua kuunnella ollenkaan. Mies saa uhmaisen tytön jotenkin aisoihin (myös muut lapset) mutta minulla on selvästi jonkin asteen auktoriteetti ongelma.
Raivari tilanteessa yleensä yritän puhua rauhallisesti ja vähitellen siirtää huomiota johonkin muuhun asiaan. Teen tytölle selväksi että ymmärrän suuttumuksen. Tyttö kuitenkin vain haukkuu ja huutaa eikä pysty lopettamaan pahaa oloaan.
En mielstäni anna ikinä periksi ( toisin kuin mieheni väittää ) vaan teen kompromisseja. Tulen ns. vastaan asioissa. Teen sopimuksia... Onko se sitten väärin? Kun on sovittu esim. kengistä niin hetken päästä ne on kuitenkin huonot :headwall:
Joskus en vain yksinkertaisesti jaksa sitä väittelyä kun tiedän ettei siitä synny sopua ja sitten kaikki räjähtää käsiin..
Voi, mitä minä teen?! :'(
Millaisia kokemuksia teillä on esim. jäähypenkistä? Sitä olen pari kertaa kokeillut mutta minulla ei meinaa kärsivällisyys riittää siinä kun tyttö ottaa hatkat jäähyltä ja nauraa päälle..
 
Meillä ei ole jäähypenkkiä, vaan jäähylle pääsee tuulikaappiin ja ovi kiinni. Tarvittaessa pidän oven kahvasta kiinni. Siellä saa sitten huutaa pari minuuttia ja sitten menen sinne itse puhumaan asiasta.

Totta puhuen ei ole pitkään aikaan tarvinnut enää flikkaa sinne viedä, vaan "viimeinen varoitukseni" on kun kysyn, että menetkö tuulikaappiin?

Ongelma tässä on, että 4v ei käsitä, miksei 2-vuotiaalle tule rangaistusta lähes samasta asiasta kuin hänelle. Minusta peruste on sekä teon tahallisuus ja montako kertaa oli kielletty ja huomautettu ensin...
 
Meidän vähän alle 3-vuotiaalla on käytössä jäähy. En istuta mihinkään, vaan komennan eteiseen yksin. Tietyssä paikassa pitää pysyä 2 minuuttia ja munakello piippaa merkiksi koska pääsee pois. Aluksi piti palauttaa neiti useamman kerran sinne nurkkaan, mutta nykyään tietää, että sieltä ei ole pois tulemista ilman lupaa. Edistystä on tapahtunut, sillä toisinaan riittää vain muistutus jäähyn olemassaolosta.

Tällä hetkellä tyttö on melkeen joka asiasta eri mieltä. Mikään ei kelpaa. Ruuan kanssa temppuilee. Kun ilmoitan, että nyt syödään viiliä, alkaa huuto mä haluun jogurttia, mä otan leipää jne eli mitä tahansa muuta paitsi sitä mitä olen tarjoamassa. Näissä tilanteissa tehoaa parhaiten se, että pyydän poistumaan pöydästä jos ei kelpaa. Yleensä siinä vaiheessa haluaakin syödä just sitä mitä tarjotaan, koska ei halua jäädä ilman ruokaa. Sikäli neuvotellaan, että saatan kysyä otatko mansikan vai banaanin makuista viiliä, mutta ruokalajin päätän minä, enkä ala sitä vaihtelemaan neidin mielen mukaan, koska melkein aina ihan periaateesta pyytää jotain muuta syötävää.

Toisinaan meinaa hermot mennä ja välillä meneekin. On noi uhmaikäiset niiiin ihania :headwall: :D
 
juu meillä ihan samanlaista, tyttö on nyt kaksi ja puoli vuotta. Tuntuu että sekoan välillä kun kaikki on huonosti eikä mitää osaa tehdä itse yms.. Meillä on kanssa toi jäähysysteemi ja se kyllä toimii aika hyvin. Neuvoja miten rauhoittaa lapsi kun saa uhmakohtauksen? Olen yrittänyt vaan ottaa syliin ja pitää väkisin siinä mutta sitten suuttuu kahta kauheemmin :(
 
Täällä kanssa yks uhmaikäinen 3v.poika.Kotona menee yllättävän hyvin ja jäähypenkki myös käytössä ja 3min.kerrallaan istuu siinä ja myös pysyy siinä.Vastustaa kaikkea mitä pyydetään ja juoksee karkuun ja lällättää perään..pahin ongelma on kuitenkin hoidossa missä nyt isottelee ja on ruvennut kiusaamaan yhtä hoitokaveriaan.Potkii tönii ja lyö aina kun silmä välttää.Nyt se poika ei uskalla kuulema tulla enää hoitoon kun meidän poika kiusaa sitä!Juteltiin hoitotädin kanssa ja todettiin sama ettei "järkipuhe" oikein auta noin pieneen.Toki siis kielletään ja miettimässä on usein mutta en voi ymmmärtää mistä tommonen tulee kun on muuten rauhallinen eikä mitenkään raivareita saava tapaus.Kotona on leluja laitettu pois vähäks aikaa ja tulevan vkonlopun namipäivä on pannassa tämän takia mutta tuntuu ettei mikään tehoa tuohon ipanaan...se on jotenkin hänen tapansa purkaa kiukkua ja varmasti ohimenevää mutta aika kamalaa jos toinen ei uskalla tulla hoitoon enää.. :eek: kenelläkään neuvoja..?
 
Meidän 3veellä ollut vähän samoja piirteitä eli tahtoo lyödä ja töniä leikkikavereita. Itse olen yrittänyt miettiä näitä tilanteita lapsen kannalta (haluan kuitenkin ajatella että tähän on joku syy). Itse olen miettinyt että kokeeko lapsi että jotkut kaverit tulevat sotkemaan hänen leikkejä ja puolustaa vähän turhan väkivaltaisesti omaa"reviiiriään". Tai että viekö muiden lasten tulo mukaan leikkeihin meidän tapauksessa äidin huomion hänestä pois ja olisi siksi mustasukkainen. Ja muita tän tapasia juttuja olen yrittänyt meidän kohdalla miettiä.
En tiedä onko mikään näistä osunut kohdilleen, mutta ainakin olen omasta mielestäni onnistunut vähän ennakoimaan näitä tilanteita kun olen asettunut enemmän lapsen asemaan. Voi olla että nämä ajatukset ei ollenkaan sovi teidän tilanteeseen, mutta näin minä olen yrittänyt meidän pikkumiehen kohdalla tätä tilannetta käsitellä. Edelleen tönimistä ja lyömistä jonkun verran esiintyy.
Tietenkin näissä tilanteissa kun "kiusaa" tällälailla muita niin häntä kielletään ja tarvittaessa joutuu ennen aikojaan ulkoa sisälle tai saa jonkun muun rangaistuksen teoistaan.
 
Vähän samaa vikaa meillä. Tyttö on nyt 3,5 v ja uhma on ollut päällä jo pitkän aikaa. Melkein aina ja kaikesta ollaan vastaan ihan periaatteesta. Ruokailut on ihan pahimpia: pelleilee, alkaa leikkiä kesken ruoan, ei suostu syömään jne. Jotta ruokailu ei kestäis niin kauan, olen ottanut (huonoksi ) tavaksi syöttää loput ruoasta. Ihan hankalimmat tilanteet on aamu- ja iltapalat.
Nyt meille on vielä syntynyt toinen lapsi vajaa kk sitten ja vauva on rinnalla melkein aina, kun pitäis olla ruokapöydässä. Mustasukkaisuus on vielä pahentanut tilannetta, koska mulla ei kertakaikkiaan ole enää niin paljon aikaa tytölle. Itsellä on sitten kamala morkkis siitä, että rähjään esikoiselle, kun ei tottele. Tyttö on vielä niin viisas, että tietää, etten pääse tissittelystä perään, joten tekee silloin just kaikkea mitä ei saisi. Tänä aamuna esim. oli hakenut keittiösakset ja meinasi niillä "korjailla" nalleaan.
Ja asiaa ei suinkaan paranna se, että vauva on alkanut huutaa vatsaansa ja tietenkin juuri iltaisin. Ihan mahdoton yhtälö, että saan laitettua tytön nukkumaan ihmisten ajoissa iltasaturutiineineen jne. ja hyssyttelen samalla huutavaa vauvaa. Mieskin tekee vielä vuorotyötä, joten hyvin menee :headwall:
Muilla samankaltainen tilanne??!
 
Eli sinä viet ja sillee ...voit antaa vaihtoentoja 2 jossain asiassa ja sitte paat menemään yhteispäätöksen mukaan ja sanot topakasti että nyt tehdään näin ...3 v harjoittelee tahtomista mutta voi muutamassa minuutissa muuttaa sitä tahtoaan aivan toiseksi kun se oli äsken.Eli jos ulos ollaan menossa tänään noilla vaatteilla niin sinne sitte mennään ja jos asian saa kiukulla muuttumaan niin sitä kannatta yrittää huomenna uudestaan,sehän toimii...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauppiliini:
Vähän samaa vikaa meillä. Tyttö on nyt 3,5 v ja uhma on ollut päällä jo pitkän aikaa. Melkein aina ja kaikesta ollaan vastaan ihan periaatteesta. Ruokailut on ihan pahimpia: pelleilee, alkaa leikkiä kesken ruoan, ei suostu syömään jne. Jotta ruokailu ei kestäis niin kauan, olen ottanut (huonoksi ) tavaksi syöttää loput ruoasta. Ihan hankalimmat tilanteet on aamu- ja iltapalat.
Nyt meille on vielä syntynyt toinen lapsi vajaa kk sitten ja vauva on rinnalla melkein aina, kun pitäis olla ruokapöydässä. Mustasukkaisuus on vielä pahentanut tilannetta, koska mulla ei kertakaikkiaan ole enää niin paljon aikaa tytölle. Itsellä on sitten kamala morkkis siitä, että rähjään esikoiselle, kun ei tottele. Tyttö on vielä niin viisas, että tietää, etten pääse tissittelystä perään, joten tekee silloin just kaikkea mitä ei saisi. Tänä aamuna esim. oli hakenut keittiösakset ja meinasi niillä "korjailla" nalleaan.
Ja asiaa ei suinkaan paranna se, että vauva on alkanut huutaa vatsaansa ja tietenkin juuri iltaisin. Ihan mahdoton yhtälö, että saan laitettua tytön nukkumaan ihmisten ajoissa iltasaturutiineineen jne. ja hyssyttelen samalla huutavaa vauvaa. Mieskin tekee vielä vuorotyötä, joten hyvin menee :headwall:
Muilla samankaltainen tilanne??!
Ota esikoinen mukaan vauvanhoitoon. Hän voi tuoda uuden vaipan tai annat valita puhtaat vaatteet yms. Vähentää mustasukkaisuutta ja huonoa käytöstä, kun esikoinen tuntee olevansa edelleen äidille tärkeä. Ja ehkä hänestä on jopa hyötyä, kun kuskaa vaippoja yms :D

Toinen mitä suosittelen, niin hanki kantoliina. Siinä voi imettääkin samalla. Vauvan vatsavaivat saattavat helpottua ja ainakin sulla jää kädet vapaaksi. Meidän kuopus nukkui välillä pitkäänkin liinassa ja samalla sain touhuttua jotain esikoisen kanssa.

Ruokailujen suhteen meillä on käytössä sellainen systeemi, et jos pöydässä alkaa järjetön riehuminen tai huono käytös, eikä varoitukset mene perille, niin ruokailu loppuu siihen ja pöydästä pitää poistua. Se tehoaa yllättävän hyvin.

 

Yhteistyössä