apua! Huomenna tulee vieras, tarvii gluteenitonta hankkia kaupasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähinnä pakastealtaasta löytyy, täälläpäin ainakin muffinsseja, karjalanpiirakoita tmv.
Keksejä löytyy "kuivatuote"hyllystä. Tämä tietysti tarkoittaa, että kaupalla pitää olla niitä valikoimissa, ihan jostain perämettän kyläkaupasta näitä ei kyllä löydy :(
Varaudu normaaleja tuotteita kalliimpiin hintoihin!

Perus jäätelöt on ainakin mun suosiossa, eli tykkään kun on kahvin kanssa esim suklaa jädeä&kastiketta. Ne gluteenittomat leivoinnaiset on aika nihkeitä. Suolaista vois olla vaikka karjalanpiirakat. Myös riisikakut menee jos on myös juustoa&lihaa. Monet kaverit ostaa just tollasta, mitä voivat sitten syödä itsekin ja ei maksa niin tuhottomasti kuin esim gluteenittomat leivonnaiset.

Tai sit teet vaikka kääretortun, korvaat vaehnäjauhot perunajauhoilla. Aikaa leipomiseen+paistamiseen menee max 15min. Ja on taatusti halvempaa kuin kaupan leivonnaiset!

Ja muista olla niiden kanssa tarkka!! Jotku ei edes voitele leipäänsä samasta voirasiasta mistä on otettu tavalliselle leivälle! Ja muista laittaa tuotteet puhtaalle astialle!! Anteeks jos tää on sulle tuttua, mut joillekkin tää on ihan vieras asia.. Eivät voi ymmärtää et se on oikeesti mielettömän tarkkaa!!

Pakkasesta löytyy ainakin Daim-kakku. Meidän perheen keliaakikot ei kauheesti noista gluteenittomista tarjottavista välitä. Isommista kaupoista löytyy vuohelan leipomon tuotteita leipäosastolta, niiden karjalanpiirakoista ollaan tykätty. Makeanhan voi korvata vaikka jädellä? Ja perussuolaisen sijasta vaikka kotipizzan gluteeniton pizza sopivina siivuina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai sit teet vaikka kääretortun, korvaat vaehnäjauhot perunajauhoilla. Aikaa leipomiseen+paistamiseen menee max 15min. Ja on taatusti halvempaa kuin kaupan leivonnaiset!

Tää on hyvä. Tuoretta ja itsetehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Ja muista olla niiden kanssa tarkka!! Jotku ei edes voitele leipäänsä samasta voirasiasta mistä on otettu tavalliselle leivälle! Ja muista laittaa tuotteet puhtaalle astialle!! Anteeks jos tää on sulle tuttua, mut joillekkin tää on ihan vieras asia.. Eivät voi ymmärtää et se on oikeesti mielettömän tarkkaa!!

Kiitos vielä muistutuksesta!
Olen tästä kuullut, mutta tosiaan nyt ekaa kertaa olen tilanteessa jossa pitää gluteenitonta tarjottaa olla.

Niin jos jaksaa alkaa leipomaan, niin gluteenittomilla jauhoilla korvaat vaan normaalit vehnäjauhot ja saat ihan hyvää varmasti aikaiseksi :) Turha stressata hirmuisesti.

Mä en todellakaan halua että teet mulle jotain "gluteenitonta" kääretorttua, koska et ole kuitenkaan tehnyt sitä riittävän tarkasti.

Eli jos et tiedä gluteenittomuudesta mitään, niin tarjoa mulle jotain valmiita keksejä suoraan purkista, kiitos.

Kannatan myös kääretorttua. Tai rahkaa, jäätelöä, hedelmäsalaattia. Kaupan gluteenittomat keksit ainakin helvetin kalliita ja sit vieras syö yhden. No voihan niitä itsekin syödä, mut silti.

Alkuperäinen kirjoittaja keliaakikko:
Mä en todellakaan halua että teet mulle jotain "gluteenitonta" kääretorttua, koska et ole kuitenkaan tehnyt sitä riittävän tarkasti.

Eli jos et tiedä gluteenittomuudesta mitään, niin tarjoa mulle jotain valmiita keksejä suoraan purkista, kiitos.

Mitenniin ei tiedä mitään?
Ja mitähän siitä nyt pitäis sitten tietää?
Ei saa syödä gluteenia? Se ei riitä vai :p

Älä ihan oikeasti leivo itse. Älä.

Gluteenittomassa leivonnassa on todella tarkkaa, että sinne ei sotkeennu yhtään murua. Tavallisessa keittiösskin sitä leipämurua on vaan jokapaikassa. Itse en syö muuta kuin omatekemää ruokaa ihan tästä syystä. En kenenkään käsiin terveyttäni anna.

Eli älä leivo, pliis! Laitat vain sen keliaakikkokaverisi vaikeaan tilanteeseen, kun siitä on niin vaikea kieltäytyä jos joku on nähnyt vaivaa.

Onhan se tärkeää olla tarkka noissa jutuissa, mutta onneksi kaikki keliaakikot eivät ole noin pinnasen vainoharhaisia, vaan aidosti iloisia, että joku heitä viitsii erikseen huomioida. Keksihyllystä löytyy muutes marenkeja, ne käyvät keliaakikoille.

Alkuperäinen kirjoittaja muua:
suolaseks voisit ostaa vaikka gluteenitonta paahtista. Voitelet, heität makkaraa ja juustoa ja tomskua kehiin ja pistät uuniin. Hyvää ja helppoa

Osaatko sanoa äkkiseltään, että minkämerkkistä paahtista on?

Sori Tipunen mutta sä olet väärässä.
Ne keliaakikot jotka sallii itselleen pieniä lipsahduksia tai eivät varo jokaista leivänmurua, noudattavat gluteenitonta ruokavaliota väärin.

Otahan asiasta selvää.
Pienikin gluteenialtistus aiheuttaa suolinukkavauriota, joka ei välttämättä tunnu miltään, mutta silti seuraukset tapahtuvat: osteporoosi, syöpä ja selittämätön lapsettomuus riskit pomppaavat huimiin lukemiin.

www.glu.fi noin alkuun

Ei se ole vainoharhaista, että pitää terveydestään huolta. Gluteenitonta ruokavaliota vaan joutuu noudattamaan ihan ärsyttävän tarkasti. Mulla on keliaakikkolapsi, joka saa oireet pienestäkin. Mut voi apua, jos pitäisi olla sellainen asenne, että vain itse tehty on tarpeeksi huolella valmistettua. Huh. Kyllä kelpaisi perunajauhoista tehty kääretorttu, todellakin. Ei siinä ole niin helposti kontaminoitumisen vaaraa.

Mut pelkkä se, että on yrittäny huomioida leipomisessaan, ei riitä. On oltava tarkka niistä välineistä jne., ettei mitään muruja pääse sekaan.

Niitäkin on sattunut, että joku on ystävällisesti leiponut esim. gluteenittoman kuivakakun ja leivittänyt vuoan tavallisilla korppujauhoilla. :/

Ihan hyviä ideoita täällä on jo tullut, valmista pikkusuolaista on mun mielestä vähän kehnosti saatavilla, leipäpakasteita löytyy kyllä. Ja jos haluat ne kalliit keksit jättää hyllylle, niin esi. sellaiset pienet, keksinkokoiset suklaariisikakut ei paljon maksa.

Makeaksi suosittelen kaurajäätelöä Oatly: makuna on vanilja, mansikka tai kola-kinuski.
Suolaisen nälkään voit tarjota riisikakkuja eri täytteellä. Itse nautin kalkkunafileen ja valkosipulisuolakurkun kanssa, ja hyvää on...

Mä ostaisin hyvää kaupasta, en lähtis tekemään. Se on niin tarkkaa että ei missään mene vahingossa sitä gluteiinia. Marketeissa on kyllä hyvät valikoimat. :)

Meidän perheessä on keliaakikkoja, joten tiedän kyllä mistä puhun :) Se vaan, että koska meitä on useampi, ei vaan pysty vauhkoamaan ihan joka paikassa ja joka hetki. Ruokavaliota kyllä noudatetaan tarkasti, mutta koska lapsi joutuu itsekin pärjäämään joka päivä mä en pysty stressaamaan noin paljon, koska tulisinhan hulluksi jos miettisin missä kaikkialla muksu jotain gluteiinipitoista vahingossa saa silloin kun en ole läsnä. Lähinnä pidän tätä meidän perheen "vaikeutena" ja toivon, että kenenkään ei tarvitse meidän takia stressata tolkuttomasti tai ainakaan saada hirmuisia pelonsekaisia sydämentykytyksiä tarjottavistaan. Enkä koe, että joudumme mitenkään hankalaan tilanteeseen, jos kieltäydymme syömästä jotain minkä emme usko sopivan. Ja jos "saa" itse leipoa sen takia, että siinä on riski että jotain väärää eksyy sekaan, niin tarkastatko esim. myös pellin ja leivinpaperin, jolla kaupan valmiit tuotteet on käytetty uunissa?

Tollainen pelottelu on vaan kurjaa..

No, kumminkin..tarviiko muuten välttämättä keliaakikkoa varten olla pöydässä erikseen sekä suolaista että makeaa, jos on esim. ihan normaalista kahvittelusta kyse? Turha huolehtiminen pois, seura varmaan tärkeintä :) jädeä, riisikakkuja päällisten kanssa, pilkottuja hedelmiä tai jotain muuta ihan simppeliä.

Mun mielestä on vaan hienoa, että joku erikseen noin huolehtii ja miettii..

Yhteistyössä