Hei!
Nyt kävi niin, että kaadoin uppopaistoöljyt vessanpönttöön ja se ei enää vedä mitään vaikka olen putsaillut sitä todella kovalla kädellä!
Mitä minun pitää tehdä? Se on ainoa vessanpönttö koko talossa ja paperit ja pökäleet jäävät pinnalle lillumaan... APUA!
Kokeile heittää ronskisti kiehuvaa vettä pönttöön. Ja siis PALJON. En tiedä onko apua, mutta rasvan se ainakin pannusta putsaa Sitte seuraavaks karhupumppu ja erilaiset pöntönavauslitkut (en muista merkkejä... )
Se on niin että ruokaa ja/tai öljyä tai joulukinkun rasvaa ei saa koskaa laittaa viemäriin! Se kovettuu sinne valkoiseksi letuksi. Suurtalouksissa ja tietääkseni myös taloyhtiöissä pitää olla rasvasuodatin viemärijärjestelmässä muttei siitä ole apua tässä tilanteessa. Montakohan desilitraa kaadoit wc-pönttöön. Ethän laita puuroakaan wc-pönttöön. pliis. Putkimies tilattava valitettavasti. Rasva kovettuu wc-pöntössä aivan samoin kuin verisuonissa!
Olen kuullut että nykyiset viemäriputket eivät kestä kiehuvaa vettä sen vuoksi esim. kun kaadetaan kattilasta kuuma vesi pois kun perunat keitetty, niin laittakaa samaan aikaa hanasta kylmää vettä valumaan, niin viemäriputketkin kestävät.
Tärpätti on vaarallista vesieliöille, minkä jokainen sisälukutaitoinen kansalainen voi todeta purkin kyljestä ihan itse. Viemäristä se sitten kulkeutuu johonkin jokeen tai järveen likavesien mukana - eikä siis edes sekoitu veteen. Jätevedestä poistuu jätevedenpuhdistuslaitoksella kiintoaines sekä osa typestä ja fosforista. Kaikki muut kemikaalit ym. valuvat luonnonvesiin.