Apua! auttakaa vauvan nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---------------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä nimimerkille "minttuni". Meillä 4v ja 7v nukahtaminen menee näin: sänkyyn klo21, iltarukous, iltahalaus, valot pois ja siitä 10 minuutin sisällä kumpikin on unessa. Helppoa kuin heinänteko siis ja näin meillä on yöunille menty siitä asti kun ovat olleet puolivuotiaita. Jos mä veisin ne sänkyyn klo 19 niin nukahtamiskikkailua kestäis sen pari tuntia ennekuin uni tulee. Eihän siinä olis mitään järkeä. Ja kun aikuisiakin neuvovat nukahtamisasioissa niin nehän sanoo että sänkyyn vasta sitten kun on väsynyt olo. Tietenki eri jos on iltauninen lapsi joka todella nukahtaa pian klo 19 jälkeen, sellanen pitää tietenkin viedä silloin eikä valvottaa. Mutta kaikki ei ole sellaisia.

Jokainen tekee tietenkin miten haluaa mutta mun mielestäni on ajan ja resurssien tuhlausta yrittää pötkötellä sängyssä lapsen kanssa jo silloin kun selkeästi ei ole lapselle sopiva nukkumaanmenoaika.

Meillä on kaiken aikaa ollut pääsääntöisesti hyvin nukkuva lapsi, mutta uniongelmia on aiheutunut hampaista ja liikkeelle lähdöstä. Nyt vuoden kieppeillä ei joinain iltoina meinaa rauhottua millään vaan nousee seisomaan sänkyyn ja tepastelee huudon kera. Näitä episodeja on illassa joskus kolme tai neljäkin, välissä nukkuu hetken ja sitten nousee taas tikkana pystyyn. Samaa teki silloin kun oppi istumaan, mutta sitä kesti vain reilun viikon verran.

Päiväunet on klo 11- 14 riippuen siitä, että jaksaako valvoa lähemmäs puolta päivää. Illalla syödään iltapala (yleensä puuroa ja hedelmää + maitoa) klo 19 ja iltamaidot klo 20. Nukahtaa omaan sänkyyn yleensä heti tai ainakin 10 min kuluessa.

Pyritään joka päivä ulkoilemaan ainakin 1,5 tuntia iltapäivästä ja se on selvästi auttanut iltapuuhien sujuvuutta.

En ymmärrä sitä, että lapsi ei suostu päiväunille! Olen sitä mieltä että vanhemmilla on määräämisoikeus näissä asioissa. Eli meillä kun käydään päiväunille niin sitten käydään ja samoin yöunille. Jos ei nukuta niin sitten pötkötellään sängyssä vähintään se tunti. Ihan pienempien kanssa pötköttelin vieressä jne... auttaa niin hemmetisti myös yöunille käymisessä, lapsi tietää alusta asti, että nyt on nukkumaaika niin sillon nukutaan, jos ei uni tule niin pötkötellään niin pitkään että uni tulee! Näillämennään nykyisen taaperon kanssa ja samoin tein myös edellisen kanssa(joka nyt on eskarissa) Eipä ole ongelmia nukkumaan käymisten kanssa!!!

Ai että vauvalle ihan määrätään, koska nukahdetaan. Mitenkäs tämä toimii? Sanotko topakasti, että nyt nukutaan ja vauva tottelee? Siitähän tässä kai onkin kyse, että miten se "määrääminen" onnistuisi, kun se ei tosiaan sitä unta tuo, että aikuinen lasta määrää.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26249406:
Ai että vauvalle ihan määrätään, koska nukahdetaan. Mitenkäs tämä toimii? Sanotko topakasti, että nyt nukutaan ja vauva tottelee? Siitähän tässä kai onkin kyse, että miten se "määrääminen" onnistuisi, kun se ei tosiaan sitä unta tuo, että aikuinen lasta määrää.

Ei se uni tuu aikuisellekaan jos aikuinen määrätään väärään aikaan sänkyyn. Kyllä se toimii niin aikuisilla kuin lapsillakin niin että nukkumaan sillon kun alkaa väsyttää, ei sillon kun joku ulkopuolinen tulee sanomaan että nyt sun pitää nukahtaa. Ja se että joutuu pötkötellä pitkään lapsen vieressä kunnes tämä nukahtaa, kertoo useassa tilanteessa vaan juuri siitä että lasta yritetään nukuttaa väärään aikaan. Helpommalla pääsisi kun venyttäis hieman nukkumaanmenohetkeä niin ei tarvisi pötkötellä sielä niin kauan ja jäisi sitä kuuluisaa omaakin aikaa sitten. Mutta tyylinsä kullakin tietysti, jokainenhan on oikeutettu tekemään kuten haluaa.

meillä tyttö ihan vastasyntyneestä on ollut sitä mieltä että nukkuminen on homojen hommaa...kittisteli jo laitoksella heti kun meinasi nukahtaa.
nukkui tuonne 1v3kk ikäiseksi 1-2krt 10-20min päikkärit...sitten tuli kuumat ilmat ja vei mehut tytöstä niin että oppi nukkumaan 1h 1krt/pv.
illat yhtä huutoa...annoin huutaa,kuten päivälläkin,huutoa pahimmillaan 45min.kyllä se sinne sitten nukahti.
ek 6kk nukahti jotain 00.00 +/- 1h...aikaisemmin oli turha edes yrittää.yöunet kesti jotain 5h.
sen jälkeen alettiin yrittämään 21.00...vaihtelevalla menstyksellä. 9kk ikäisenä sai tarpekseeni kun likka nukkui samassa huoneessa ja aina herätessään hiukankin kun näki minut niin riemu repesi..jos en ollu sängyssä jatkoi uniaan.siirettiin toiseen huoneeseen nukkumaan,se auttoi.samaten kun yöpalvelu loppui,laitoin pinnikseen tuttipullon joka joi itse jossain vaiheessa yöllä.

Meillä on eniten mun mielestäni auttanut se että päivässä ja yössä on todella selkeä ero tehty selväksi jo 2vkon iästä asti. Meidän 8kk vauva ei koskaan ole nukkunut päiväunia pinnasängyssä/makuuhuoneessa vaan ne nukutaan aina vaunuissa ulkona tai sitten ihan olohuoneessa. Makuuhuoneessa ei ole koskaan vietetty aikaa muuten kuin ÖISIN NUKKUMALLA ja tästä syystä vauva tietää heti että kun sinne mennään niin silloin nukutaan. Vauva lopetti yösyötöt itse 3kk iässä, mutta sitä pienempänäkin nukahti aina heti syötön jälkeen. Ja aina on ihan itse nukahtanut pinnasänkyyn kun sinne on viety, meillä vauva nukahtaa klo 21 ja herää klo 7.30 joka päivä sama juttu :) Ja selkeät päivä- ja iltarutiinit on toinen ykkösjuttu!

Meillä on eniten mun mielestäni auttanut se että päivässä ja yössä on todella selkeä ero tehty selväksi jo 2vkon iästä asti. Meidän 8kk vauva ei koskaan ole nukkunut päiväunia pinnasängyssä/makuuhuoneessa vaan ne nukutaan aina vaunuissa ulkona tai sitten ihan olohuoneessa. Makuuhuoneessa ei ole koskaan vietetty aikaa muuten kuin ÖISIN NUKKUMALLA ja tästä syystä vauva tietää heti että kun sinne mennään niin silloin nukutaan. Vauva lopetti yösyötöt itse 3kk iässä, mutta sitä pienempänäkin nukahti aina heti syötön jälkeen. Ja aina on ihan itse nukahtanut pinnasänkyyn kun sinne on viety, meillä vauva nukahtaa klo 21 ja herää klo 7.30 joka päivä sama juttu :) Ja selkeät päivä- ja iltarutiinit on toinen ykkösjuttu!

voi itku näitä yhden unisen lapsen "onnistuneita vanhempia", jotka oikeesti uskoo, että rytmien avulla kaikki uniongelmat hoituu. Meillä kun on vauvan lisäsi taapero, päivissä on aina selvä rytmi. Vauva on tehnyt onneksi selkeän eron päivän ja yön välillä heti laitokselta lähtien. Silti vauva nukkuu vähän ja heräilee öisin syömään. Ja päiväunia nukkuu 3 x 30 min.

Ei se uni tuu aikuisellekaan jos aikuinen määrätään väärään aikaan sänkyyn. Kyllä se toimii niin aikuisilla kuin lapsillakin niin että nukkumaan sillon kun alkaa väsyttää, ei sillon kun joku ulkopuolinen tulee sanomaan että nyt sun pitää nukahtaa. Ja se että joutuu pötkötellä pitkään lapsen vieressä kunnes tämä nukahtaa, kertoo useassa tilanteessa vaan juuri siitä että lasta yritetään nukuttaa väärään aikaan. Helpommalla pääsisi kun venyttäis hieman nukkumaanmenohetkeä niin ei tarvisi pötkötellä sielä niin kauan ja jäisi sitä kuuluisaa omaakin aikaa sitten. Mutta tyylinsä kullakin tietysti, jokainenhan on oikeutettu tekemään kuten haluaa.

Helpostihan sitä nukkumaanmenoa pitkittäisi, jos lapsi istuisi nätisti sohvalla tai siteessä, mutta kun pitää meluta ja koheltaa. Tapaturmia sattuu väsyneeseen lapselle enemmän kuin muuten.

Yhteistyössä