Apua! auttakaa vauvan nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---------------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---------------

Vieras
Olen kirjoittanut tänne aikaisemminkin vauvan nukkumisongelmista. vauva 10kk. Mikäköhän mahtoi mennä tänään vikaan. Vauva nukkui päikkäreitä 1h20min. Heräsi siis 14.10. Söi iltapuuron 19.00 ja ekan kerran söi hyvin nallen neljän viljanpuuroa, aikaisemmin syönyt muksun valmispuuroja ja niistä haluan nyt eroon. Vein sänkyyn 19.50 joi reilu 200ml maitoa. En meinannut saada millään rauhottumaan. Kitisi ja nousi koko ajan istumaan nyt vihdoin nukahti. Nukutin siin 1h 20min. välillä annoin mesota itsekseen jotta oppisi nukahtamaan itse. Miehen olkapäälle vihdoin nukahti. Laitoinko liian myöhään nukkumaan vai aikaisin? Kuinka pian iltapuuron jälkeen laitatte nukkumaan, vai onko sillä väliä? Yöt on ollut tosi tosi levottomia heräilee kahden tunnin välein. Mutta nyt olen saanut tosi hyvin nukahtamaan kun viimeksi kirjoitin tänne kun lapsesta ei nää milloin on väsynyt ja nukahtaminen vaikeaa, niin joku neuvoi laittaa aikaisemmin nukkumaan. Tänään meni tosi pieleen taas kaikki. Alan olemaan tosi puhki kun päikkäritkin noin onnettomia.

Äheltääköhän sitä ruokaa, eli jos nämä vehnäpuurot eivät sovi. Yksi allergian ilmenemismuoto on ns. silent reflux, joka siis ei aiheuta puklailua vaan mahahappojen seilaamista ruokatorvessa - kivuliasta ja lapsi yleensä ei voi rauhoittua makuuasentoon. Pahimmillaan reflux herättää 20min välein koko yön. Kehottaisin seuraamaan ruokavalion vaikutusta uniin. Helpoimmat seurattavat ovat maitotuotteet ja vehnä-ohra-ruis.

eli kohta vuoden, rytmi saa alkaa olemaan joka päivä sama, eli esim, jos herää 7-8aikaan aamulla, yrität pitää lähelle 12.sta hereillä jolloin nukkua vaikka pari tuntia (meillä ainakin onnistu) ulkoilua mahd. paljon iltapäivästä kun alkaa olla kelejäkin. iltapuurot 7-8 aikaan illasta ja jos vaikka puoli 9 nukkumaan, mitä luulet onnistuuko? meillä kävi helposti tämmöinen rytmi mutta tottakai aikaisemmin nukkumaan jos haluaa. ulkoilu ihan paras nukkumiseen ja aamupäivästä myös. toiset pinet päiväunet vaatiessa.

Meillä vähän samanlaista ja lapsella on todettukin mahahapon nousua ruokatorveen/närästystä. Syytä tälle en tosin vielä tiedä.
Ruuan jälkeen pitäis olla noin puoli tuntia pystyasennossa ennen kuin käy nukkumaan.

Ekana tuli vaan mieleen et oisko hampaita tulossa? Tai jos on lähiaikoina oppinu jtn uutta, niin sekin voi aiheuttaa levottomuutta.

Meillä kun oppi kääntymään, ryömimään, konttaamaan, nousemaan, istumaan, seisomaan, kävelemään... Aina yöt ja muut nukkumiset joksikin aikaa sivuraiteille.

n. vuoden ikäisenä meilläkin oli ongelmia. mun mielest ei oo mitään tekemistä ruoan ka, vaan se että on lähdössä liikkeelle. meillä ainakin n. 8kk-1v2kk nukkunut toooooosi huonosti, ei saanu nukkumaan ja kun nukahti niin joka 5min heräs ja hörhelöi, tutti tippuis suusta, itki jne.... silloin en kyll nukkunu melkein olleenkaan....
rutiinit auttaa kyllä, kokeilkaa vaikka lukemaan jotain sängyssä, tai annat vaikka oma käsi vauvalle "turvaks"...

Nukkumaan laittaminen oikeaan aikaan on tosi hankalaa kun lapsesta ei todellakaan huomaa milloin on väsynyt. Kuinka pitkiä pätkiä muitten 10kk valvovat? tänään kun tosiaan heräsi jo kahdelta niin oletin et kahdeksalta nukkumaan, ei ainakaan mielestäni yhtään myöhempään??

Sitä on tietysti vaikea sanoa, mikä on liian myöhään / aikaista kenellekin, mutta itse olen molempien lasten kohdalla pitänyt iltarutiineistatarkasti kiinni. Siis todella, jopa "tiukkapipoisesti", koska siten vauva oppii tunnistamaan alkamassa olevat nukkumaanmenorutiinit. Rauhoittuminen alkaa jo ennen sänkyä.

Mutta vaikea on neuvoa, kyllä sitä kaikenlaisia vaiheita on molempien lasten kanssa ollut... :/ Tsemppiä, kyllä se ajan kanssa helpottaa, mutta kokeile tosiaan niitä täsmälleen samassa järjestyksessä toistuvia iltarutiineita :)

Uuden oppimisen aikaan on kyllä hankalaa usein.
Meillä on melko rutiinilla menny, mut vähän aikaa sitten tuli hampaita ja ne pilas nukkumista kauheesti. Parina iltana ennen kun ne hampaat työnty läpi ikenistä sain kantoliinaan nukuttaa ja kylmää maitoa meni kauheesti. Kun hampaat tuli, iski isot nälät ja yllätykseksi yleensä 3-4h:n pätkäunet venyi +6h. Toivon, et yösyöminen jäis pian pois ja oonkin alkanu ahtaa iltasin puuroja ja vellejä. Vähän reilun vuoden ikäsenä tulee julma vierotus jos ei itsestään lopu, alkaa saada vaan huikan nokkiksesta vettä jos vaatii yöllä suuhunsa jotain.

Meillä lekuri muuten suositteli kauraa mielummin kun neljää viljaa puurona..

Vauva siis herää aikaisintaa 8, 9 puuro, 11.30-12 ruoka 12.30-13 nukkumaan ja tosiaan nukkuu useimmiten 1h ja vähän päälle. 16 ruoka ja 19 puuro 20 nukkumaan. Herää öisin 2-3h välein ja useimmiten joudun antamaan maitoa. Nukkuu omassa sängyssä ja loppuyön mun vieressä, välillä nukkuu rattaissa kun ei muualle rauhoitu. tuttia ei käytä. Esikoinen oli vielä huonompi nukkuja kun tämä. Mutta tuntuu et ei millään nyt jaksaisi.

meillä taas tyttö on nukahtanut tissille joka ilta vuoden ajan syntymästään saakka.. :D Tämän viikon alussa lopetin viimeisenä yöunille imetyksen. Kolme iltaa meni vartin kiukkuamisella (minä siis vieressä koko ajan ja silittelin) ja tänään rauhoittui itse nukkumaan 10 minuutissa kun laitoin pinnasänkyyn.

Meillä on kans ollut alusta lähtien aika tarkka iltarutiini järjestys. Rauhoittaa lasta kummasti kun tietää mitä on edessä. Sairastumiset ja hampaiden tulo tietysti eri asia. Meillä on ollut jo puolen vuoden ajan, että ilta seitsemältä on puuro.. Sitten leikkiä.. Poul kasilta joko kylpyyn tai vaippasilleen touhuamaan (ekan puoli vuotta hieroin joka ilta kunnes alkoi karkaamaan käsistä ja lähti omille teilleen pelkissä vaipoissa). Vähän ennen kasia hampaiden pesu ja vaipan vaihto ja yöpuvun päälle laitto. Sitten sänkyyn.

Vauva siis herää aikaisintaa 8, 9 puuro, 11.30-12 ruoka 12.30-13 nukkumaan ja tosiaan nukkuu useimmiten 1h ja vähän päälle. 16 ruoka ja 19 puuro 20 nukkumaan. Herää öisin 2-3h välein ja useimmiten joudun antamaan maitoa. Nukkuu omassa sängyssä ja loppuyön mun vieressä, välillä nukkuu rattaissa kun ei muualle rauhoitu. tuttia ei käytä. Esikoinen oli vielä huonompi nukkuja kun tämä. Mutta tuntuu et ei millään nyt jaksaisi.

TEillä on peersillään kaikki ajat.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmekö tuo;26248150:

Meillä mennään suunnilleen samoilla ajoilla ja nukutaan 12 h yössä ja nukahdetaan yksin sekä päiväunille että yöunille (typy nyt 1v4kk, mennyt tällä aikataululla 11kk:sta lähtien). Joten onko ne ajat meilläkin persiillään?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja ihmekö tuo;26248150:

Mikä noissa ajoissa on persiillään?

Meilläkin herätään 7-8, ja syödään aamupala siinä 8-9, lounas 11-12, päikät alkaa 12-13 ja kestää 2-2,5h. Sen jälkeen välipala, päivällinen n.17, iltapuuro n.19.30-20 ja nukkuun 20-21.

Herää 7-8 aikaan, aamupala 8.30, ottaa aamupäivällä ulkona vartin tirsat, jos mennään puistoon rattailla. Lounas on 11-11.30, ja puolilta päivin laitan päiväunille ulos. Nukkuu rattaissa 3,5-4 tuntia. Unien jälkeen syö yleensä purkillisen hedelmäsosetta, ja sitten klo 17 päivällisen, 19.30 iltapuuron, ja käy nukkumaan joskus kasin jälkeen, ja nukahtaa heti kun sänkyynsä laittaa.

Nukutaankohan meillä jotenkin liikaa?

aivan liian vähän unta lapsella. Eli jotain on vialla lapsella: kipua, nälkää tms. 10 kuukautisen lapsen "käynnissäoloaika" on mun mielestä kolmisen tuntia. Sen mukaan muksun pitäisi mennä nukkumaan jo kuuden jälkeen... Tai sitten palautua kaksiin päikkäreihin, jolloin lyhyemmät pätkät riittäisivät.

[QUOTE="hmmmmm";26249253]aivan liian vähän unta lapsella. Eli jotain on vialla lapsella: kipua, nälkää tms. 10 kuukautisen lapsen "käynnissäoloaika" on mun mielestä kolmisen tuntia. Sen mukaan muksun pitäisi mennä nukkumaan jo kuuden jälkeen... Tai sitten palautua kaksiin päikkäreihin, jolloin lyhyemmät pätkät riittäisivät.[/QUOTE]

Lapsia on erilaisia. Mun lapset on jo pienenä vauvana valvoneet monta tuntiakin putkeen ja päiväunet on meillä lapset jättäneet 2vuotiaana, 2,5vuotiaana ja yksi ei ollu kuin 1,5v kun ei enää suostunu päiväunille eli valvoi koko päivän.

Siis oikeesti oon kans sitä mieltä, että lapsella on liian lyhyet päiväunet, meidän kymmenkuinen nukkuu melkein koko päivän, eli aamulla hoitoon klo 6.30 (herätys 6.20) ja syö siellä aamupalan noin 7.30-8 , puistoon mennessä nukkuu noin 15-30 min aamupäiväunet klo 9, sitten lounastavat 11.30 ja sitten typy menee ulos vaunuihin nukkumaan ja usein miten nukkuu vielä kun menen hakemaan 15.30. näin jaksaa koko illan touhuta perheen kanssa ja nukkumaan menee noin 20-20.30.

[QUOTE="hmmmmm";26249253]aivan liian vähän unta lapsella. Eli jotain on vialla lapsella: kipua, nälkää tms. 10 kuukautisen lapsen "käynnissäoloaika" on mun mielestä kolmisen tuntia. Sen mukaan muksun pitäisi mennä nukkumaan jo kuuden jälkeen... Tai sitten palautua kaksiin päikkäreihin, jolloin lyhyemmät pätkät riittäisivät.[/QUOTE]
Höpsis. Kaikki vauvat ei oo mitää nukun koko ajan tyyppejä. Esim. Meidän 5 kk nukkuu päiväunet 3 x 30 min ja yöllä 9-10 tuntia ja on iloinen ja reipas vauva. Ulkoillaankin n. 4 h päivässä, joten ulkoilman puutetta ei voi syyttää. Ja meidän esikoinen nukkui vielä vähemmän.

[QUOTE="mää";26249285]Siis oikeesti oon kans sitä mieltä, että lapsella on liian lyhyet päiväunet, meidän kymmenkuinen nukkuu melkein koko päivän, eli aamulla hoitoon klo 6.30 (herätys 6.20) ja syö siellä aamupalan noin 7.30-8 , puistoon mennessä nukkuu noin 15-30 min aamupäiväunet klo 9, sitten lounastavat 11.30 ja sitten typy menee ulos vaunuihin nukkumaan ja usein miten nukkuu vielä kun menen hakemaan 15.30. näin jaksaa koko illan touhuta perheen kanssa ja nukkumaan menee noin 20-20.30.[/QUOTE]

Mun lapset on 10kk iässä nukkuneet yhdet noin tunnin päikkärit ja yöllä sitten noin 10 tunnin unet. Ei oo ollu mitään jaksamisongelmia tai sitä että oisivat illasta kärttyisiä ja väsyneitä. Mun korviin ap:n lapsen unet kuulostaa ihan normaaleilta.

En ymmärrä sitä, että lapsi ei suostu päiväunille! Olen sitä mieltä että vanhemmilla on määräämisoikeus näissä asioissa. Eli meillä kun käydään päiväunille niin sitten käydään ja samoin yöunille. Jos ei nukuta niin sitten pötkötellään sängyssä vähintään se tunti. Ihan pienempien kanssa pötköttelin vieressä jne... auttaa niin hemmetisti myös yöunille käymisessä, lapsi tietää alusta asti, että nyt on nukkumaaika niin sillon nukutaan, jos ei uni tule niin pötkötellään niin pitkään että uni tulee! Näillämennään nykyisen taaperon kanssa ja samoin tein myös edellisen kanssa(joka nyt on eskarissa) Eipä ole ongelmia nukkumaan käymisten kanssa!!!

En ymmärrä sitä, että lapsi ei suostu päiväunille! Olen sitä mieltä että vanhemmilla on määräämisoikeus näissä asioissa. Eli meillä kun käydään päiväunille niin sitten käydään ja samoin yöunille. Jos ei nukuta niin sitten pötkötellään sängyssä vähintään se tunti. Ihan pienempien kanssa pötköttelin vieressä jne... auttaa niin hemmetisti myös yöunille käymisessä, lapsi tietää alusta asti, että nyt on nukkumaaika niin sillon nukutaan, jos ei uni tule niin pötkötellään niin pitkään että uni tulee! Näillämennään nykyisen taaperon kanssa ja samoin tein myös edellisen kanssa(joka nyt on eskarissa) Eipä ole ongelmia nukkumaan käymisten kanssa!!!

Meillä ei oo ikinä ollu ongelmia illalla nukkumaanmenon kanssa mutta meidän lapset vaan ei suostu päiväunille nukahtamaan siksi että ne nyt on niitä tyyppejä jotka on jättäny varhain päiväunet. Esim eilen yritin hyssyttää meidän vajaa 2 vuotiasta ensin tunnin verran vaunuihin, tuloksetta, sitte otettiin varma nakki eli autoilu kehiin, KUn olin ajanu sata kilsaa niin se killitti vielä hereillä ja täysin pirteänä. Sänkyyn on turha ees yrittää. NE EI VAAN NUKAHDA JA PISTE KOSKA NE EI ENÄÄ TARVI UNIA. Sit jos mennään joku tosi pitkä reissu (useamman tunnin ajo) niin saattaa nukahtaa hetkeksi ja illalla siitä on tuloksena se että valvotaan klo 23 asti kun uni ei tule. Mun mielestäni päiväunien kohdalla pitää kuunnella myös lasta, ei kaikki lapset nuku eskariin asti päiväunia. Enmä itsekään ole nukkunu, oon lopettanu parivuotiaana päikkärit, samoin mun kaikki lapset on lopettaneet. Samoin iltanukkumisessa pitää kuunnella myös lasta sen suhteen että mikä on lapselle sopiva aika mennä. Ei kaikki saa unta klo 19.50 ja sitte se nukuttaminen menee kikkailuksi. JOs siirtäiskin nukkumaanmenon klo 21 asti niin voipi olla että lapsi simahtaa parissa minuutissa.

Kaikkia lapsia ei voi yrittää tunkea samaan muottiin näiden nukkumistenkaan kanssa. Tietenkin pitää olla rajat mutta ne pitää asettaa vähän lapsen mukaan myös eikä vain aikuisen näkökulmasta. Tai voihan sitä yrittää saada iltavirkkua lasta nukahtamaan klo 19 ja sitte kikkailla sen kanssa klo21 asti, paljon helpommalla pääsee kun vie nukkumaan vasta klo21 nii ei tarvi kahta tuntia sielä yrittää nukuttaa.

Kyllähän uniajat voi olla kiinteitä, muttet sä kyllä niiden avulla saa vähäunista lasta nukkumaan enemmän. Sun mielestä varmaan esim. Mun vauva tarvitsisi ainakin kolme tuntia lisää unta vuorokautee. Esikoinen vaan ei nuku päiväunia, joten en kyllä jouda päivällä tuntikausia vauvan kanssa makoilemaan ja unta metsästämään.

• Tykkää
Reactions: Eedla

Yhteistyössä