Apua, aloittelevalle imettäjälle!! Haava tississä yms..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissit verillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissit verillä

Vieras
Meillä 2 viikkoa vanha vauva.. Ja ongelmana, imetys. Maitoa tulee hyvin ja vauva kasvaa kuten pitää.
Mutta ongelmana on minun matalat nännit. Vauvan on vaikea saada otetta rinnasta ilman rintakumia. "Hampurilaisotteella" rinnan tarjoaminen onnistuu, jos vauva ei ole kovin nälkäinen ja malttamaton. Koska sen hamppariotteenkin kanssa kestää hetki ennen kuin vauva saa otteen..

Mutta rintakumin kanssa ongelma on, että vauva lutkuttaa sitä kuminpäätä kuin tuttipullosta joisi. Eli vääränlainen ote. Enkä saa kumin kanssa otetta korjattua oikeanlaiseksi..
Ilmeisesti väärästä imuotteesta johtuen vasemmassa nännissä on nyt kans haava.. Mulla on medelan lanoliinivoidetta ja sitä oon laittanu mutta imetys sattuu tuosta rinnasta.. Ei oo pumppua, niin miten teen, oonko nyt vain syöttämättä tuolla rinnalla?? Vai annanko syödä myös kipeää rintaa?? Sattuu se imetys sillä niin että vesi tulee silmiin ja tekee mieli huutaa..

Kipeää tekee, kokemuksesta tiedän :( On kumminkin parempi syöttää siitä kipeästä myös, tulehtuu herkästi muuten ja täytenä särkee kans :/ Muuta neuvoa en osaa antaa kuin aika, itse imetin rintakumilla ensimmäisen kuukauden, sitten alkoi onnistua vasta ilman. Tsemppiä, älä luovuta, kyllä se siitä paremmpaksi hiljalleen muuttuu!

Syötä ensin siitä kivuttomasta ja vaihda kohta siihen kipeään rintakumin kanssa. Purista se kumin pää täyteen maitoa (tahtoo valua) ja sitten kumi tiukasti rintaa vasten. Jos se ei onnistu lainkaan kumin kanssa, niin imetä sitten aivan normaalista poikkeavassa asennossa, kuten vaikka kyljellään sängyn päällä siten, että vauvan jalat osoittavat pääsi suuntaan. Silloin se pahin kipupaikka tulee yleensä jonnekin muualla kuin suurimman imun kohdalle. Samaa asentojen vaihtelua kannattaa tehdä, jos maito rupeaa pakkautumaan.

Jos siitä kipeästä rinnasta syöttäminen ei onnistu millään, niin mene suihkuun ja lypsä käsin. Itse nänniinhän ei käsin lypsäessä kosketa, vaan sormien ote tulee nännipihan tienoille, missä ihon väri vaihtuu.

niin ja käsin lypsäminen on hellävaraisempaa, voi sen suihkun sijaan astiaankin lypsää, mutta lämpimässä suihkussa heruu paremmin tulemaan. Pumppuaminenkin sattuu kunnolla.

Kannattaa joka imetyksen jälkeen hieroa nänniin maitoa. Vanha ja hyvä vinkki, ei tarvitse laitella rasvoja vaan maito toimii rasvana ja pitää nännien ihon hyvänä

Mulla oli samankuuloista ongelmaa aluksi. Jotenkin arkailin sitä vauvan imuotetta korjata, ihan turhaan - homma alkoi toimia varovasti pikkurillin päällä korjasin vauvan suun asentoakun alkoi koskemaan.

Ajattelin neuvolassa kysyä siitä imetyksestä vielä.. Olen imettänyt joko istualtaan imetystyynyn kanssa, tai sitten makuultaan. Sekin vähän vaikeuttaa kun isot tissit ja sitten vielä täynnä maitoa, niin että löytää jonkun hyvän asennon.
Olen sitä maitoa hieronut rinnanpäihin aina lopuksi mutta nyt on olleet nännit kuivat, ja kipeät.. Olen rasvannut kyllä.

Eli ehkä kokeilen tuota, että eka imetän kivutonta rintaa, ja sitten vaihdan tuohon toiseen, ja otan rintakumin mukaan.. Mutta ongelmana vaan on, että sitä rintakumia vauva imee väärin, imee vain sillon sitä nänniä eikä "haukkaa" tissiä kunnolla suuhun.. Noh jos ei onnistu yritän käsin lypsää rintaa tyhjemmäksi, tuntuu jo nyt aika täydeltä, koska oon viimeiset 2 kertaa imettäny kivutonta rintaa..

Jos ei yllä olevilla ohjeilla suju, osta rintapumppu ja tyhjennä sillä. Sitten se vasta onkin kipeä jos pääsee tulehtumaan.
Luultavasti tarviit pumppua myöhemminkin. Voit sillä lypsää maitoa pakkaseen ja sitten olla pidempään omissa menoissa. Aloita pumppaaminen imettämällä tervettä rintaa ja sitten samalla tai heti perään lypsämällä toinen. Pumpulle heruminen ilman vauvaa ottaa hetken oppia.

Mulle kävi samoin, mutta onneksi olin jo raskaana ollessa ostanut kirpparilta pumpun, joten pumppasin pari päivää aina sen kipeän tyhjäksi ja annoin pullosta (pulloon sellainen tutti, joka tukee imetystä). Yöllä tosin annoin syödä, kun en jaksanut ruveta pumppailemaan. Pari päivää ja helpotti.

Käsin lypsäminen kannattaa, koska silloin ei haave repeä yhtä helposti ja samalla näkee tuleeko maidon joukkoon verta. Jos tulee, ei kannata imettää kyseisestä rinnasta. Vauva kun oksentaa verisen maidon.

Annoin yöllä parin syötön ajan kipeän rinnan levätä.. Aamulla tuntui että tissi on ihan räjähdyspisteessä. No imetin sillä sitten ja sattui, mutta kipu helpotti jo kun sai maitoakin vähemmäksi. Rasvannut olen vähän väliä ja alkaa helpottaa ja pystyy imettäänkin.. Onneksi..

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Muistan tuon tunteen. Itsellä oli myös nännit ihan haavoilla ensimmäiset viikot ja sattui aivan saatanasti, mutta pakkohan se oli silti imettää ja kyllä ne siitä sitten suht. nopeasti asettuikin.
Jos kovin verta tuli, niin pumppasin verimaidon pois ja imetin vasta kun verentulo tyrehtyi.

Synnärillä imettäessä tuli pari kertaa verta ja vauva lopetti syömisen heti siihen, varmaan se veren maku pilas maidon maun. Nyt ei oo tullu verta sentään.. Ja tänäänkin on toi toinen tissi jomotellut mutta oon vaan purru hammasta ja imettäny, ja vähän korjaillu vauvan suun asentoa jos on meinannu liian pienellä pitää suuta. Ja se kipukin on helpottanu kun muutaman min imettää.. Mut on se kyllä alussa semmonen välillä että vedet tirskahtaa silmiin ja meinaa tulla rääkäsy suusta..

nännejä kannattaa alkuun rasvata joka imetyskerran jälkeen, niin haavoja ei pääse syntymään ja kivut siltä osin pysyy poissa hankaloittamasta asiaa. Kyllä se siitä pian alkaa sujua miellyttävämmin :). Tsemppiä ja onnea vauvasta!

Imetystä molemmista ja paljon Lansinoh-voidetta.
Sattuu, mutta ei tule tulehduksia niin helposti.

Suosittelen liittymään Facebookissa ryhmään Imetyksen tuki ry. Siellä on tukiäitejä vastaamassa ja vertaistukea myös.