Apua 6,5kk vauvan yöheräilyihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Vinkkiä mitä voisin yrittää tehdä, ettei vauva heräilisi niin usein... Aivan mahdottomiksi menneet yöt. 3 ekaa kuukautta nukkui kuin unelma, sitten räjähti. Heräilee 1-2h välein tai jopa tiheämmin. Tyyntyy vain rinnalle. Enää ei oikeastaan syö kunnolla kertaakaan yön aikana.

Päivisin meillä menee jo viisi ateriaa ja on todella tyytyväinen vauva päivisin. Nukkuu aamuisin 45min - 1,5h, päivällä 1,5h ja alkuillasta 45min.

Ei syö tuttia. Ja en uskalla ottaa viereen nukkumaan, koska ryömii jo melko vauhdikkaasti ja itse olen kovin sikeäuninen...

Mitä voisin kokeilla? Yövieroittamista olen suunnitellut tuonne joulukuun alkuun. Silloin olis miehellä saumaa auttaa.

No meillä poika aikanaan aloitti yöheräilyt 7kk iässä eikä siihen auttanut mikään. Kehitystä alkoi tulla kovasti ja ne vaikuttivat yöuniin. Sitä kesti kuukausi tolkulla. Vieläkin yöllä saattaa höpistä unissaan ja itkeä yms. Käy läpi päivän juttuja unissaan. Kaverin poika valvotti 7kk - 1v 5kk. Joka ikinen yö ja monta monta kertaa. Ei auttanut mikään.

Joten aina ei vain ole apua. Toiset lapset heräilevät vanhempana, kun toisten lapset alkavat nukkua hyvin (nämä lapset ovat sitten heräilleen useasti pikku vauvana paljon).

Ja mä en näe järkeä missään unikouluissa ja muissa lapsen huudattamisjutuissa. Meidän poika ei ainakaan ole ikinä ilkeyttään meitä yöllä herättänyt, vaan aina ollut joku oma hätä (paha uni tms.). Nyt nukkuu jo aika hyvin.

Täällä samat jutut.. onkohan meillä samasta vauvasta kysymys? :) tyttö on heräillyt n. 2-3 tunnin välein elokuun alusta lähtien.. imee rintaa n. 5-10 minuuttia ja nukahtaa saman tien (kuten minäkin). Täysimetyksellä mentiin 5 kk:n ikäiseksi ja nyt syö jo sen viisi ateriaa päivässä +rintaa päälle kun ei suostu juomaan muulla tavalla (on kokeiltu kaikkea mahdollista).. tuttia ei ole huolinut koskaan.

Toissa yönä nukkui jopa 4 tuntia yhteen putkeen, mutta viime yönä heräsi 1,5 tunnin välein kiljumaan. Meillä onneksi nukkuu keskessä, joten syöttäminen on helppoa. Ryöminyt on jo 5 kk:n ikäisestä lähtien, joten nukkuu milloin missäkin asennossa minun ja miehen välissä (onneksi ollaan sen verran sikeä unisia, niin ei herätä joka potkaisuun). :D Minulla kans suunnitteilla yövieroitus tämän kuun loppuun. Ajattelin seurata vielä miten tuo kiinteiden jatkuvasti kasvava syönti vaikuttaa uniin. Onneksi en koe hirmu rasittavaksi tuota jatkuvaa heräilyä öisin, että on vielä malttia odottaa..

Toiveissa taas kuukautisten alkaminen ja raskautuminen uudelleen.. :)

Meillä lapsi 7 kk, syö päivisin erittäin hyvin ja samanlainen päiväunirytmi kuin ap:n lapsella. Muutenkin tyytyväinen vauva päiväsaikaan.

Viime yönä heräiltiin tunnin välein klo 20-01, sen jälkeen viisi tuntia sikeää unta, ja loppuyö taas tunnin välein heräilyä. Isä ei kelpaa, tutti ei enää kelpaa, vain minä ja rinta kelpaavat. Olen ottanut viereen nukkumaan ja ajatellut, että lapsi pelkää menettävänsä minut. Nyt annetaan ajan kulua.

"hyvä" kuulla, ettei olla ainoita.... Minäkin vielä jaksan nämä heräilyt - välillä tulee itselle pahoja päiviä. Mutta pelottaa, että jos tämä kovinkin jatkuu tällaisena, niin miten jaksamisen kanssa käy... 3-vuotiasta esikoistakin pitäisi jaksaa päivisin hoitaa ja olla äksyilemättä hänelle...

Pidettiin esikoisellekin unikoulutus 7kk ikäisenä. Ja se sujui täydellisesti. Itki oikeastaan vain kerran (pidettiin sylissä ) ja sen jälkeen nukkunut tosi hyvin. Hän söi tuttia, joten se ero tähän uuteen vauvaan. Ja vielä se ero, että esikoinen oli paaaaaaaljon rauhallisempi tapaus kuin tämä vauva.

Meillä lapsi jo 1v2kk, mutta yöheräilyjä ollut koko hänen pienen ikänsä. 0-8kk iässä yössä heräiltiin 30min-90min välein, läpi vuorokauden. Päiväunia alkoi yks kaks nukkumaan tuossa 8kk iässä 1-2h putkeen, joka sitten helpotti öitäkin. Öisin heräili myös sen 1-2h välein joka jatkuu vieläkin.
Mutta ajan kanssa siis meillä on univälit pidentyneet. Tuttia on syönyt, mutta se ei auttanut yöllä. Silitellään ja sylitellään yöheräämisien kanssa ja odotetaan kunnes nukahtaa uudestaan.

Oikeen mitkään poppakonstit ei ole öihin auttanut. On aina syönyt ja juonut hyvin, päivisin on tyytyväinen ym. Yöt vaan kauhean rikkonaisia. Ehkä meidän tyttö ajan kanssa nukkuu joskus kokonaisen yönsä vielä.

Siis vauvalla on tissi uniassosiaationa. Ei osaa nukahtaa ilman luputtamista. Fiksu vanhempi ohjaa lasta oppimaan jatkamaan uniaan unisyklien välissä vaikkapa tassutellen.

[QUOTE="vieras";24959592]Siis vauvalla on tissi uniassosiaationa. Ei osaa nukahtaa ilman luputtamista. Fiksu vanhempi ohjaa lasta oppimaan jatkamaan uniaan unisyklien välissä vaikkapa tassutellen.[/QUOTE]

Arvaappas olenko yrittänyt. Tosiaan 3kk asti heräsi 1-3 krt yössä, joka kerta imetin, koska kasvoi huonosti. Sitten alkoi hulinat ja tassuttelut eivät ole auttaneet - tulee vain huutoa kahta kauhiammin.

Tuota maitoallergiaa olen miettinyt. Sitä ei ole testattu, mutta sairaalassa käytetty "arviolla" ja lastenlääkärin mielestä poissuljettu vaihtoehto...

Meillä ollut sama kuvio kaikkien kolmen kanssa. Eli ensin nukutaan hyvin 3-4 kk ja sitten alkavat yöheräilyt jopa yli 10 kertaa yössä.

Enpä noihin osaa muuta sanoa, kuin että aika auttaa. Reilu 1-vuotiaana ovat yöunet alkaneet rauhoittua ja 2-vuotiaana ovat yöunet olleet jo usein katkottomia. Yletöntä stressiä ei kannata ottaa asiasta, jolle on vain vähän tehtävissä. Stressaaminen lisää väsymystä hirveästi.

Jos pelkäät ottaa viereen sängyssä, niin laita patja lattialle ja nukkukaa yhdessä siinä. Kaikki kannattaa tehdä omien yöunien takia.

Meillä 6kk ikäinen poika ja nukkui ensimmäiset 4kk uin unelma eikä edes syönyt usein yöllä. Viimeiset 2kk on heräillyt 3-8 kertaa yössä rinnalle. otan viereen nukkumaan. Tuttia ei meilläkään ole huolinut ja kaikki mallit käyty läpi.