Apua 3-vuotiaan suihkussa käyntiin ja hiukan muuhunkin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annutiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annutiia

Vieras
Tervehdys!

Kyselenpä tätä kautta muutamia vinkkejä/ keinoja, jotka olette hyväksi havainneet lapsen suihkussa käynnin aikana. Tai oikeastaan kyse onkin, millä ilveellä siitä saisi mukavan ja rentouttavan pesutapahtuman pelonsekaisen karjumisen tilalle?

Meillä siis vajaa kolme vuotias neito, (täyttää tammikuussa 3) ja hiusten pesu tai oikeammin huuhteluvaihe on raastavaa...hän kyllä tykkää käydä suihkussa ja nauttii vedestä, ja shampoonkin antaa hieroa päähänsä, mutta huuhtelu...voi jessus, vaikka kuinka hitaasti/nopeasti /vähän /paljon laittaisi vettä, niin seurauksena on poikkeuksetta huuto: ei, ei, ei , eeeei, äiti, äläääää...!! Ei saa, ei, ei!

Ihan kamalaa..olen yritännyt lyhyesti selittää, että sukelletaan ym (vauvauinnissa rakasti sukeltelua, ja on ollut kova uimaankin) ja huuhdotaan vain shampoo pois ja laita silmät kiinni,ettei mene silmiin..juteltu on ja mitään helpotusta ei tunnu olevan.

Pitäisikä jättää shampoo toistaseksi pois vai mitä?!

Ja sitten toinen, "pikkujuttu".. mikä auttaisi mustasukkaisuuteen puolivuotiaan sisaruksen (nyt siis puoli vuotias) syntymän jälkeen...seura, mukaan ottaminen hoitoon ym.. aina vaan täytyy tuuppia veikkaa poskeen ym, sillä seurauksella että veikka alkaa itkeä ja tyttö "lentää" jäähylle..pyytää sen jälkeen anteeksi ja kohta sama alkaa uudestaan...?

Niin ja kyllä, olemme itse lapset halunneet ja saaneet ja heistä sydänjuuriamme myöten kiitollisia. Jotain vinkkiä ja tukea tähän nyt kuitenkin tarvittaisiin, kiitos teille jotka viitsitte jotain rakentavaa heittää
- perhe voittaa

Ei niin kuulu huuhtoa, että naamaan menee vettä. Opeta lapsi olemaan huuhtomisen aikana pää alaspäin ja anna joku pieni pyyhe käteen, että voi kuivata naamansa, jos menee vettä kasvoille.

jos tukka huuhdellaan niin, että lapsi katsoo kattoon? Se auttoi meillä. lapsi katsoo ylöspäin ja minä huuhtelen niin, että vesi valuu taakse, ei silmille.

No, tohon suihkujuttuun... meillä molemmat on muistaakseni tuon ikäisinä jo käyneet itse suihkussa ja hoitaneet aineiden levittelyt ja huuhtelut. Eli siis itse olen vaan vieressä annostelemassa saippuat käteen ja katsomassa, ettei satu mitään...Eli innostuisko teidänkin tyttö, jos saisi ihan itse hoitaa huuhtelut suihkun alla.

Meillä on auttanut se, että välillä saa suihkuttaa sillä samalla suihkulla äidin jalkoja. Jotenkin ei muka tunnu niin kurjalta kun äiti huuhtoo hiuksia että välillä pidetään taukoa niin että lapsi suihkuttaa äidin jalkoja. Meillä on suihkussa myös aina pesuvadissa vettä ja pari lelua millä saa leikkiä silläaikaa kun saippuoidaan hiuksia jne.

[QUOTE="vieras";24957545]Tää toimii meilläkin. Muuten meidänkin "sukellusvene" kiljuu niin että kaakelit meinaa tippua seiniltä.[/QUOTE]

:) Huutoa meilläkin oli ensin.. :D Nyt on jo edetty siihen pisteeseen, että melkein 6-vuotias pesee itse oman tukkansa (huuhtelee) sitten että katsoo lattiaan ja huuhtelee, siinäkään ei varmaan naamalle mene vettä. Meillä myös ehdoton juttu on ollut se, että lapsi saa istua tukan pesun ajan, seisten ei siitä tule mitään.

Pyydä lasta katsomaan kattoa/lamppua. Pidät itse toisen käden otsalla, niin ettei vettä pääse valumaan kasvoille ja vakuutat, ettei näin tule tapahtumaa, jos vain lapsi muistaa katsoa sinne kattoon. Näin vaan suihkutat äkkiä otsalta taaksepäin. Takatukan saakin sitten huuhdeltua ilman mitään temppuja, kun sieltä ei valu silmille.

Minä kehotin tyttöä katsomaan onko katossa kärpäsiä. Hyvin toimi. Ja mainion mielikuvituksen omaavana tyllerönä löysikin sieltä katosta timantteja, joita olikin sitten paljon mukavampi katsella :D

Meillä ei ole koskaan ollut suihkukammoja, mikä johtuu varmaan siitä, että molemmat on vauvasta lähtien käyneet joka ilta mun kanssa suihkussa.

Mutta neidillä oli havaittavissa n. vuosi sitten vaihe, jolloin alkoi pelätä veden tuloa kasvoille. Siitä päästiin, kun aloin pestä kasvot niin, että otan vettä omaan käteeni ja sitten vasta pesen kasvot (sitä ennen neiti iloissaan kastoi suoraan suihkuun kasvonsa).

Tukan pesussa meillä ei yleensä käytetä shampoota, mutta joskus tarvitaan sitäkin. Mutta tukka pestään aina samalla tavalla: niin, ettei mitään tule kasvoille. Joko otan tytön syliin polvieni päälle selälleen (istun itse jakkaralla) ja huuhdon otsalta alaspäin (samaan tapaan menee kampaamoissa). Tai sitten neiti ottaa mua reidestä kiinni molemmin käsin (siksi, että pysyy pystyssä), nostaa leuan ylös, sulkee silmät ja huuhdon siitä niin, että käsisuihkulla vien veden ihan tuohon otsan hiusrajaan ja toisella kädellä vielä varmistan, ettei vesi tule kasvoille. Kun leuka pysyy ylöspäin, eipä se helposti edes tule. Meidän tyttö on alta 3 v. mutta hyvin se osaa tuon jo, oppi heti ekalla kerralla. :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24957650]Ei tuon ikäinen tarvi shamppoota.[/QUOTE]
Joskus tarvitsee. :) Meidän neidillä on pitkä tukka ja esim. kesäaikaan, kun käytetään aurinkorasvaa, tukka menee väistämättä myös rasvaiseksi aurinkovoiteesta. Se ei lähde pelkällä vedellä. Joskus on käynyt niinkin, että tukkaan on hierottu käsistä voita leipää voidellessa. Sekään ei lähde vedellä pitkästä tukasta.

Meillä samanikäinen tyttö ja pulikoi kyllä mielellään. Anna huuhtoa itse shampoot suihkulla, jolloin pääsee kontrolloimaan tilannetta. Kannattaa myös hankkia lasten shampoota, joka ei kirvele ja tuoksuu hyvältä. Eikä shampoota varmaan edes tarvita joka kerta - hiuslaadusta ym. riippuen.

Yhteistyössä