Apu kelpaa,minä en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksin"

Vieras
Miksi tämä menee aina näin? Kyselen kavereilta että koska nähtäis,juuri koskaan ei sovi. Voitko ilmoittaa kun teille sopisi,nähdään sitten..Koskaan ei sitä puhelua tule. Mutta. Kun joku tarvitsee apua,niin silloin mulle soitetaan. Ja totta kai autan.

Huomaan vaan olevani päivä päivältä surullisempi. Kun minun apu kyllä kelpaa,mutta minä en.

Sun täytyy löytää ympärille ihmisiä joilla on aikaa tavatakkin ja jotka oikeasti haluaa sut nähdä. Nykyises kuuluu luottavan siihen että sulla on aina aikaa kun he jotain tarvitsee.

[QUOTE="vihreä";30736862]Sun täytyy löytää ympärille ihmisiä joilla on aikaa tavatakkin ja jotka oikeasti haluaa sut nähdä. Nykyises kuuluu luottavan siihen että sulla on aina aikaa kun he jotain tarvitsee.[/QUOTE]

Näinhän se on.
En vaan ymmärrä että eivätkö he itse huomaa asiaa?

[QUOTE="yksin";30736870]Näinhän se on.
En vaan ymmärrä että eivätkö he itse huomaa asiaa?[/QUOTE]

Jos oma napa on ainoa mikä heitä kiinnostaa niin eivät huomaa niin kauan kuin siihen suostut.

[QUOTE="yksin";30736870]Näinhän se on.
En vaan ymmärrä että eivätkö he itse huomaa asiaa?[/QUOTE]

Ne on "minäminäminä"-ihmisiä. Ei semmoset huomaa muita.

Mulla on kans "ystävä", jolle kelpaa apu... Autoin muutossa omalla pakulla pelkillä polttoaineilla, meitä ei kuitenkaan voitu tulla muuttamaan. Sit vähän aikaa sit soitti, et pitäs päästä neuvolaan ja oma auto ei pysy käynnissä. Pakkasin sit vauvan suoraa pinnasängystä autoon, ja heitin 120 kilsan reissun. Sain siitä 20 e. Kävi selväksi, että on aika niukka korvaus, mut ehdotti sit et lähtee mun kans käymään kaupungissa. Sit kotona sen äiti ei enää muka viitsinytkään hoitaa sen lasta eikä se halunnut ottaa sitä mukaankaan. Luulen, ettei se ees ottanu asiaa esille äitinsä kanssa. Vaikka toisaalta sillä äidilläkin on jotain mua vastaan.

Ajattelin ens kerralla sanoa, et soita taksi. :D Tsemppailen tässä itseäni jatkuvasti siltä varalta, et se soittaa.

Se, jonka apua käytetään hyväksi, ei ole arvoton, vaan se joka käyttää hyväksi!

Noinhan se menee. Ilmeisesti sulla on jotain semmosta osaamista ja olet kiltti. Kannattaa pistää mieleen ne kaverit, jotka haluaa nähdä sua ilman taka-ajatuksia, ne on sun oikeita ystäviä. Ja ala kieltäytyä avun antamisesta. Sano että olet väsynyt ja että on muuta menoa. Tai sano jopa, että olisi kyllä kiva nähdä muutenkin kuin vaan silloin kun kaveri tarvitsee jotain. Tosin tämä jälkimmäinen saattaa katkoa välit.

Voi myös vastata puhelimeen että mitä olet tällä kertaa vailla. Tai viimeistään avunpyyntöön vastata, että ai tämmöinen asia nyt tällä kertaa, arvelinkin että et ilman aihetta mulle soittele.

Mutta siis. Ei on ihan hyvä suomenkielinen sana, eikä kovin pitkäkään. Ei pitäisi olla kovin vaikea lausua.

Minulla oli juuri tuollainen ystävä, ja yhtenä päivänä kysyin häneltä asiasta. Hän myönsi ihan suoraan, että ottaa minuun vain yhteyttä silloin, kun hän tarvitsee jotain (esim. autokyytiä, lainaa, tms.) tai jos kukaan muu hänen ystävistään ei ole saatavilla. Kysyin häneltä, eikö se tunnu yhtään väärältä, ja hän sanoi, ettei se tunnu hänestä ollenkaan väärältä -- ilmiselvästi minäkin saan tältä ystävyyssuhteelta jotakin, kun edelleen haen hänen seuraansa, eikä ole hänen asiansa miettiä, mitä minä tästä ystävyydestä saan.

Katkaisin välit häneen tuon keskustelun jälkeen, enkä ole katunut päivääkään.

Vanhempani olivat huomauttaneet minulle moneen kertaan tämän ystävän olevan hyväksikäyttäjä, mutta en halunnut uskoa asiaa ennen kuin ystäväni myönsi sen minulle.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Kokemuksesta tiedän että kieltäytyminen on todella vaikeaa, etenkin kun jotkut esittävät asiansa siten, että ensin kysyvät oletko vapaana silloin ja silloin. Jotenkin aina sitä erehtyy luulemaan että meinaa kutsua kylään.:D kun on kertonut, ettei sille päivälle ole menoa, on jo astetta vaikeampi kieltäytyä.

Kokemuksesta tiedän että kieltäytyminen on todella vaikeaa, etenkin kun jotkut esittävät asiansa siten, että ensin kysyvät oletko vapaana silloin ja silloin. Jotenkin aina sitä erehtyy luulemaan että meinaa kutsua kylään.:D kun on kertonut, ettei sille päivälle ole menoa, on jo astetta vaikeampi kieltäytyä.
Joo, hyväksikäyttäjät ovat himpun verran manipulatiivisia...mutta voishan tuossa tilanteessa yrittää hoksata kysyä vaikkapa, että vapaa mitä tarkoitusta varten? Kahvittelua? Leffaa?tms. Vai muuttokeikkaa....
Pitää varmaan tehdä jotain mielikuvaharjoituksia että pystyy olemaan jämpti.

Joo, hyväksikäyttäjät ovat himpun verran manipulatiivisia...mutta voishan tuossa tilanteessa yrittää hoksata kysyä vaikkapa, että vapaa mitä tarkoitusta varten? Kahvittelua? Leffaa?tms. Vai muuttokeikkaa....
Pitää varmaan tehdä jotain mielikuvaharjoituksia että pystyy olemaan jämpti.

Hyvä neuvo! En muuten usko, että tälläinen kaveri itse useinkaan tajuaa käytöstään.

Tai sitten voi vastata tuohon oletko vapaa -kysymykseen, että olen varannut päivän itseni hemmotteluun, mutta en ole vielä päättänyt millä tavalla hauskuuttaisin itseäni. Jos toinen sitten jotain apua on vailla niin voi sanoa että ei tuo ihan kuulosta siltä mitä tarkoitin...

No joo, ehkä se on kiltille ja nuorella vaikeaa (mulle olis ollut kilttinä ja nuorena vaikeaa menetellä noin. Mutta onneksi ikä opettaa.)

Voi myös antaa epämääräisen ympäripyöreitä vastauksia. Oletko vapaa? jaa, ehkä, en ole ihan varma... tuutko auttamaan? jaa, en osaa vielä sanoa, täytyy miettiä ja jutskailla yhden tyypin kanssa,kattellaan, soitan jos tuun auttaan. Etkä tietenkään sitte soita ikinä.

Tai sitten voi vastata tuohon oletko vapaa -kysymykseen, että olen varannut päivän itseni hemmotteluun, mutta en ole vielä päättänyt millä tavalla hauskuuttaisin itseäni. Jos toinen sitten jotain apua on vailla niin voi sanoa että ei tuo ihan kuulosta siltä mitä tarkoitin...

No joo, ehkä se on kiltille ja nuorella vaikeaa (mulle olis ollut kilttinä ja nuorena vaikeaa menetellä noin. Mutta onneksi ikä opettaa.)

Voi myös antaa epämääräisen ympäripyöreitä vastauksia. Oletko vapaa? jaa, ehkä, en ole ihan varma... tuutko auttamaan? jaa, en osaa vielä sanoa, täytyy miettiä ja jutskailla yhden tyypin kanssa,kattellaan, soitan jos tuun auttaan. Etkä tietenkään sitte soita ikinä.

Mahtavia neuvoja!! Etenkin toi itsensähauskuuttamuspäivä, se on peräti julma! :D

Kysyykö ystävä apua yekstarilla vai ihan rehellisesti soittamalla? Mitäs jos et vaan vastaa...jos nimittäin tuntuu kurjalta. Tekstariin vastatessa voi aina miettiä vastauksen paremmin..

Mahtavia neuvoja!! Etenkin toi itsensähauskuuttamuspäivä, se on peräti julma! :D

Eikö vain! Tässä siis puhuu entinen hyväksikäytetty, nykyinen paskiaisnarsisti (ehkä jonkun mielestä :D ?)

Myös se, että ryhtyy tekemään tylyjä ohareita, korjaa asioita. Eli lupaa (ehkä sentään vähän varauksella) tulla, ja sitten viime tingassa ilmoittaa että sorry en millään pääse, tulikin muuta (esim. vielä suuremmassa avuntarpeessa oleva joku muu...) Näitä kun toistelee muutaman kerran, niin johan oppivat olemaan pyytelemäti.

Tätä en ole kyllä kokeillut, mutta eksäni oli tuossa mestari. Teki sitä mullekin, sitten hänestä tulikin eksä...

Kysyykö ystävä apua yekstarilla vai ihan rehellisesti soittamalla? Mitäs jos et vaan vastaa...jos nimittäin tuntuu kurjalta. Tekstariin vastatessa voi aina miettiä vastauksen paremmin..

Tekstiviesti tai puhelu.

Hyviä kommentteja täällä,kiitos!

Mä kyllä tykkään auttaa muita. Mutta en tykkää että yhteyttä pidetään vaan jos ollaan vailla jotain.

Olen huono sanomaan ei. Jos ei ole syytä kieltäytyä,niin en kieltäydy.

Tykkään kyllä auttaa muita. Mutta en pidä siitä että minuun pidetään yhteyttä vain jos halutaan jotain.
En kieltäydy,jos ei ole syytä kieltäytyä. Ja olen kyllä huono sanomaan ei.

Hyviä kommentteja,kiitos :)

[QUOTE="yksin";30737416]Tykkään kyllä auttaa muita. Mutta en pidä siitä että minuun pidetään yhteyttä vain jos halutaan jotain.
En kieltäydy,jos ei ole syytä kieltäytyä. Ja olen kyllä huono sanomaan ei.

Hyviä kommentteja,kiitos :)[/QUOTE]

Auttaminen on jees, kunnes huomaa, että yhteydenotot koskeekin pelkkää auttamista eikä nähdä muulloin. Hyviä ystäviä, joita muutenkin tapaa, auttaa mielellään.

Myös se, että ryhtyy tekemään tylyjä ohareita, korjaa asioita. Eli lupaa (ehkä sentään vähän varauksella) tulla, ja sitten viime tingassa ilmoittaa että sorry en millään pääse, tulikin muuta (esim. vielä suuremmassa avuntarpeessa oleva joku muu...)
Tämä toimii. Huomasin pikkuhiljaa että yksi kaveri oli yhteydessä vain kun ei muuta seuraa löytänyt tai kun tarvitsi jotain. Samalla tyypillä oli tapana tehdä myös törkeitä ohareita, eli usein piti minua "varalla" jos haluaisikin lähteä jonnekin (eli pyysi mukaan esim. jonnekin tapahtumaan) ja sitten perui viime tipassa.

Viime kerralla hän aloitti kysymällä kiinnostaisiko minua lähteä paikkaan y, ja vastasin että joo, voisin lähteä. Seuraava vastakysymys olikin "voitko mennä autolla, tarvitsisin kyytiä". Jaa, selvisi sitten sekin miksi kelpasin seuraksi. Koska en viitsinyt enää kieltäytyä kun jo lupauduin lähtemään, niin vastasin vaan että ok. MUTTA, peruin sitten lähdön muutama tunti ennen sovittua aikaa, sanoin vaan että nukuin huonosti enkä jaksakaan (samaa syytä on exkaveri käyttänyt ties kuinka monta kertaa, jopa päiviä ennen sovittua tapahtumaa!).

Eli suostu johonkin jos et osaa/hoksaa heti kieltäytyä, mutta peru myöhemmin - tuollaisten "kaverien" repertuaarista varmaan löytyy noita ohareitakin, joten sun ei tartte keksiä edes hyvää syytä, käytät vaan jotain jota hän on aimmin itsekin käyttänyt :D.

Voit myös asettaa mielessäsi tiettyjä sääntöjä, joita sitten noudatat. Esim. toisen tyypin kanssa huomasin, että hän ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee terapeuttia. Kysyy kyllä "moi mitä kuuluu" mutta ei kunnolla edes kuuntele vastaustani vaan sen jälkeen alkaa loppumaton puhe "minäminäminä ja minun tälläkertainen ongelma". Sovin itseni kanssa että seuraavan kerran kun näin käy, en enää "terapioi" vaan vastailen vain lyhyesti enkä sen kummemmin lohduttele tai yritä etsiä ratkaisuja, vaan siirrän puheen takaisin itseeni. Näin tein, ja kas kummaa sen jälkeen ei ole tuostakaan kuulunut mitään. Hyvin kävi ilmi mikä minun arvoni on, jos tuo "hyödyke" eli hyvä kuuntelija ja neuvoja poistetaan yhtälöstä.

Jostain tällaisista ajatuksista kuin aapeella alkoi minunkin sosiaalinen alamäkeni. Kauan sitten. Nyt olen totaalisen yksin enkä voi luottaa ihmisiin. Älä ap anna ajatustesi valua näin pitkälle. Pidä kiinni hyvistä ihmisistä. Niitäkin on pakko olla. Jossain.

Yhteistyössä