Apteekin erityiskorvikkeiden antaminen reissussa ym.

persvakoonasana

Aktiivinen jäsen
19.06.2007
16 180
0
36
Hei,

en tiedä muistaako kukaan, kun täällä joitain kuukausia sitten pohdiskelin allergiapohjaisen refluksin mahdollisuutta nyt 4,5kk vanhalla tyttärellämme. Refluksioireet sitten katosivat, ja taisinkin täällä kertoa sitten peruneeni jo varattuna olleen ajan allergologi/lastenlääkäri Tuomelalle. No, nyt tytön ihottumaoireet ovat pahentuneet. Ihottumaa on tosin vain jonkin verran kasvoissa, joten tilanne on sikäli ihan ok, etenkin kun tyttö on perustyytyväinen, eikä hänestä ainakaan huomaa "pahaa oloa" muuten kuin silloin kun haluaisi raapia kasvojaan. Kävimmekin sitten viime viikon keskiviikkona terveysaseman lääkärillä, joka laittoi samantien lähetteen iho- ja allergiasairaalaan maitoallergiatesteihin. Lääkäri soitti tänään kotiin, kertoi, että vastaus on tullut ja aika tulossa meille kotiin. Lääkäri neuvoi myös aloittamaan apteekin erityiskorvikkeen antamisen ruoaksi. Päätimme sitten kokeilla Nutrisoijaa lähinnä sen vuoksi, että se oli edullisin vaihtoehto.

Kysymykseni nyt onkin, että miten olette toimineet jauheesta sekoitettavien korvikkeiden kanssa reissussa, kaupungilla, kahvilassa tms. ollessanne? :attn: Oletteko kuljettaneet jauhetta mukana rasiassa, keitettyä vettä huoneenlämpöisenä ja sitten lämmittäneet uudelleen veden sekoitusta varten? Vai miten olette toimineet? Sekoittuuko korvikejauhe huoneenlämpöiseen veteen vai onko lämpimän veden ohjeistuksen syynä jokin muu, kuin sekoittuvuus? Tähän astihan se on meillä ollut helppoa, kun on ollut NAN-tetra mukana ja tyttö on juonut jo pitkään huoneenlämpöistä maitoa, joten ei ole tarvinnut edes liiemmin lämmitellä maitoja. :/ Entäpä sitten kotona ollessanne; oletteko keittäneet veden erikseen joka syöttöä varten? Meillä tuo tyttö on toisinaan melkoisen kärsimätön ruoan suhteen, joten :o jos joutuu aina ensin keittämään veden, jäähdyttämään ja sitten sheikkaamaan. Entäpä kuinka kauan olette antaneet ko. pullosta? NANia olen antanut n. tunnin verran samaa, jos ei ole kerralla maistunut koko annos, mutta ovatko nämä erityiskorvikkeet pilaantumisherkempiä? :/

Mä en suosittele kenellekkään aloittamaan Nutri- Soijaa alle 1 vuotiaalle. Koska se allergisoi melkein yhtä paljon kuin maitokin. Me tehtiin se virhe meidän pojalle kun poika oli 5kk ja loppu oli katastrofi. Nutri- Soijalle allergiositumisen seurauksena pojalta tippui monta hyvää ruoka ainetta listalta pois. Emme saaneet tarpeeksi hyviä ohjeita silloin lääkäriltä. Nykyinen allergologimme ei olisi missän nimessä antanut meidän silloin kokeilla tota soijaa. Toki se aina houkuttelee kun se on kovin edullista muihin verrattuna mutta voi tulla jälkeen päin tosi kalliiksi. Niin meillä tosiaan kävi ja sitä virhettä kiroan vielä kauan.

Mutta tuohon valmistukseen. Mulla oli aina keitetty vesi pullossa mukana ja siihen tietty määrä jauhetta tyhjässä pilttipurkissa tai jossain muussa pikku purkissa ja kaikki korvikkeet mitä meillä on ollut käytössä on sekoittunut hyvin huoneen lämpöiseen veteen. Nykyään en enää keitä vettä tietenkään kun poika on jo 1v4kk, vaan pistän ihan kylmää hanavettä pulloihin. Neocatea olen tarjonnut seuraavan tunnin sen valmistuiksesta ja tämä on lääkärin ohje että näin voi tehdä. Mä opetin aika nopeasti meidän pojan juomaan korvikkeen huoneen lämpöisenä koska me liikutaan päivisin tosi paljon eikä mikrossa lämmittäminen ole aina mahdollista. Niin ja se että aina kannattaa lämmittää mikrossa pelkkä vesi ja sitten vasta sekoittaa jauhe siihen koska mikro voi muuttaa korvikkeen molekyylirakennetta ja siten aihettaa vatsaoireita ym. oireita.

Alle 6-kk:lle ei suositella eikä mielellään edes alle 1 vuotiaallekaan soijamaitoa. Edes Kela ei edellytä soijamaidon altistusta alle 6 kk:n iässä todetulle maitoallergikolle vaan korvaa kalliimpia korvikkeita ilman soijamaidon altistusta.

Meillä kyseinen Tuomela halusi poikamme kohdalla pitkittää soijamaidon altistusta mahdollisimman pitkälle juuri tuosta allergisoitumissyystä. Maito ja soija ristiinreagoivat ja eriyisesti pikkuvauvat, jotka ovat allergisoituneet maidolle, allergisoituva herkästi myös soijalle. Kerran soijalle allergisoiduttuaan siitä parantuminen kestää usein pitkään. Meillä juotiin Neocatea 1-vuotiaaksi. Pilkottu maito Almiron Pepti ei hänelle sopinut. Kelan vaatimuksesta Nutri Soija altistettiin/kokeiltiin 1 vuoden iässä, jolloin se sopi =) Hyvä näin. En usko että juuri silloin kun maitoallergiaa diagnosoitiin puolen vuoden iässä, maidolle herkistystynyt elimistö olisi soijaa pystynyt vastaanottamaan.

Suosittelen kokeilemaan jotain pilkottua maitoa esim. Almiron Peptiä tai aminohappopohjaista Neocatea, koska vauva on vielä niin pieni. Noita purkkeja voi huhuilla Kela-alennettuun hintaan esim. www.histamiini.comissa tai täällä tai jossain muussa allergiasivustolla. Jotkut myy, koska oma lapsi on esim. parantunut maitoallergiastaan.

Itse keitän vettä 2-3 kertaa päivässä (en siis erikseen joka syötölle). Veden kaadan tuttipulloihin, kun se on jäähtynyt. Poika juo huoneenlämpöistä korviketta. Jos on menoa, otan tuttipulloon valmiiksi laitetun veden ja pikkuruiseen minigrip-pussiin valmiiksi sopivaksi annostellun jauheen mukaan. Kätevää =) Max. tunnin ajan olen pitänyt korviketta juomakelpoisena (tällainen ohje on Neocate-purkissa). Hellesäässä esim. on toki säilyvyysaika lyhyempi.

Kiitos tuhannesti ahmutar ja Leinikki! :flower: Itsekin pähkäilin jo apteekissa, että otanko Almironia, kun olin lukenut siitä paljon, mutta vastaavasti NutriSoijasta en ollut kuullut mitään. :/ Onneksi en ehtinyt antaa kuin parilla syötöllä NutriSoijaa. Nyt on mies apteekissa hakemassa tytölle aamuksi Almironia. =)

nutrisoija jää paakkuiseksi tosi helpolla, tai sitten en osannut sekoitella. reissun pituudesta riippuen, esim tyhjään 0,5l vesipulloon otin keitettyä vettä mukaan, jauhetta minigrip-pussiin aina yksi annos per pussi. nyt kun tyttö on vajaa 8kk, en kuljeta keitettyä vettä enää mukana, kun saa kiinteitä. kotona sitä tulee vaistomaisesti aina keiteltyä litran verran aamusin =)

Mäkin olen huomannut, että Nutri Soija vaatii hiukka ennemmän pullon "sheikkausta" kuin esim. Neocate. Mutta kyllä Nutri Soijakin hyvin sekoittuu. Korvike näyttäisi sekoittuvan paremmin, kun pullossa on "tyhjääkin" tilaa / ilmaa (sekoittumiselle tilaa).

Joskus jos teen iltapulloa, jossa on paljon korviketta kerralla, korvikejauheen lisäämisen puolivälissä hieman pyöräytän pulloa vaakatasossa ilman tuttiosaa "välisekoituksena". Jauheet valuvat alaspäin pullon suulta.

Yhteistyössä