Appivanhempien käytöstavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiukkapipo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiukkapipo

Vieras
Mieheni vanhemmat ovat melko paljon lastemme kanssa tekemisissä, mikä on musta tosi hyvä asia, mutta usein ottaa päähän heidän suorastaan moukkamaiset käytöstapansa. Inhottaa, että lapsiinkin tarttuvat nuo huonot käytöstavat.

Olimme mm. eilen yhdessä tilaisuudessa isovanhempien kanssa ja he saattavat kesken tilaisuuden kommentoida kovaan ääneen jotain epäasiallista niin että muutkin varmasti kuulevat. Tilaisuudessa oli myös yhteislauluja ja pappa hoilotti kauhealla äänellään aina niin lujaa, ettei muiden ääntä juurikaan kuulu. Tilaisuuden päätteksi oli kahvit, joissa maksu oli vapaaaehtoinen, eivät tietenkään maksaneet koska ovat niin pihejä, mutta rohmusivat kunnon satsit pullaa, keksejä ja kakkua. Yksi lapsistamme lähti ennen kahvia omille teilleen ja kun sitten tuli, sanoin että menee sitten itse kiltisti jonottamaan. No, mummi sitten kävi jonon ohi hakemassa lapselle mehua ja pullaa. Sitten tietysti toinen lapsemme alkoi vinkua lisää ja taas mummi aikoi mennä tosta vaan jonon ohi santsaamaan lapselle herkkuja. Sanoimme mieheni kanssa, että nyt kyllä riittää,kun pitää iltapalakin syödä, mitä mummo ei meinannut millään uskoa.

Papalla on tapana myös kahvipöydässä kommentoida minun mielestäni tosi epäasiallisesti, kuten että tämä kakku on hänen mielestään tosi pahaa. Kerran kysyi multa kahvipöydässä, jossa oli muitakin vieraita, että onks nämä teidän kahvikupit jotain kakkoslaatua vai, kun reunat ei ole hänen mielestään ihan suorat. Kesällä olin yksissä häissä aivan nolona, kun isovanhemmat halusivat välttämättä eturiviin nuorimman lapsemme kanssa ja päästivät sen tietysti kesken toimituksen hyppimään sinne eteen, eivätkä tehneet elettäkään hakeakseen lapsen pois, koska heidän mielestään se oli vaan hauskaa.

Ovat kommentoineet miehelleni joskus, että taidan olla aika tiukkapipo kasvatusasioissa. Ehkä sitten olenkin, mutta kyllä mun mielestä niin lasten kuin aikuistenkin pitäisi pystyä jonkinlaiset käytöstavat säilyttämään varsinkin esim. juhlissa. Mitä mieltä olette?

kun itse opetan lapsilleni käytöstavat ja osaamme miehen kanssa käyttäytyä, niin se minulle riittää. En huolehdi muiden käytöstavoista, eikä ne minua myöskään nolota.

mä just totesinkin toisessa ketjussa, että joidenkin kohdalla pätee tämä "viisaus": mitä enemmän tulee vuosia mittariin, sitä enemmän käytöstavat unohtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kun itse opetan lapsilleni käytöstavat ja osaamme miehen kanssa käyttäytyä, niin se minulle riittää. En huolehdi muiden käytöstavoista, eikä ne minua myöskään nolota.

niin ehkä tässä häiritseekin se että isovanhemmat tartuttavat omia tapojaan lasten lapsiin välittämättä äidin ja isän tavoista kasvattaa.

Juuri näin ajattelen, että jos isovanhemmat viettävät suht paljon aikaa lasten kanssa, niin kyllä varmaan heidän tavoistaan jotain tarttuu, vaikka kuinka kasvattaisimme itse toiseen tapaan. Kamalaa ajatella millaisia kauhukakaroita lapset ovat silloin, kun ovat isovanhempien kanssa keskenään jossain, kun isovanhempien mielestä kaikki huono käytös on vaan hauskaa ja siihen oikein kannustetaan. Ja tietävät ihan hyvin, että meidän kasvatustavat ovat toisenlaiset, mutta joskus tuntuu, että tahallaan haluavat jyrätä ne.

Yhteistyössä