äp-rahakysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen opiskelija, ja valmistun ensi talvena. Olen nyt kesäajan töissä. Jos saisin lapsen ensi keväänä valmistumiseni jälkeen, ilman että ehtisin olemaan töissä, vaikuttaisiko tämän kesän työt lainkaan äp-rahaan? Ehdin nyt siis olla töissä 3 kuukautta. Vai saisinko minimi-äp-rahaa? Jos taas ehtisin olla töissä valmistumiseni jälkeen esim. muutaman kuukauden, vaikuttaisiko se äp-rahaani? Vai pitäisikö mun ehtiä olla töissä 6 kk jos haluan isompaa äp-rahaa kuin minimi?

Jos tulosi viim. 6 kk:n aikana ovat olleet vähintään 20% suuremmat kuin edellisessä valmistuneessa verotuksessa, voit hakea ä-rahaa viim. 6 kk:n tulojen perusteella. Sinun ei tarvitse olla ollut töissä sitä 6 kk:tta, voit olla ollut töissä vähemmänkin, riittää, että tuo 20% korotusta tulee täyteen. Näin oli ainakin silloin, kun itse ä-rahoja hain, ja käsittääkseni edelleen. Muistelen kuulleeni, että siinä olisi myös joku uusi sääntö, että lyhyemmänkin ajan perusteella voi hakea, mutta en ole varma. Kelan sivuille surffailemaan vaan!

Yhteistyössä