ÄP-raha ja KH-tuki...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyttävää

Vieras
Jään pian äitiyspäivärahalle ja minulla on esikoinen alle 3v ja kotihoidossa. Saan siis kotihoidontukea. Mites nyt kun alan saada äprahaa, tuleeko tuo kotihoidontuki siihen päälle vai...?

ei tule, mutta jos äp raha on pieni, niin voit saada sitä hoitolisää... Yleensä äp raha on niin suuri että estää kotihoidon tuen saamisen kokonaan... käyppä kelassa niin saat tarkan vastauksen, sivuilta sitä tietoa ei meinaan löydy... mä tiedän :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
ei tule, mutta jos äp raha on pieni, niin voit saada sitä hoitolisää... Yleensä äp raha on niin suuri että estää kotihoidon tuen saamisen kokonaan... käyppä kelassa niin saat tarkan vastauksen, sivuilta sitä tietoa ei meinaan löydy... mä tiedän :)

Kuntalisän voit saada.

Alkuperäinen kirjoittaja linnu:
kuntalisää ei saa,soitin eilen kelaan samasta asiasta kun mulla on sama tilanne,sanottiin vaan että 2v en saa mitään paitsi tietty lapsilisän

Siis tuo kuntalisähän on ihan kuntakohtaista. Kannattaa kysyä omasta kunnasta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei:

Kuntalisän voit saada.

Kuntalisähän on tarkoitettu kotihoidontukilaisille ja jos on äitiyslomalla, niin ei silloin saa kuntalisää.

niin se on naurettavaa,kyllä muaki ärsytti että sanotaan vaan "kun hoidat alle 3-vuotiaan kotona saat kodinhoidontukea"mutta kukaan ei puhu mitään että kun jäät äitiyslomalle et saa mitään alle 3-vuotiaasta,mulla on 1,5v poika ja toinen tulossa et sama tilanne ku sulla...

niin se on naurettavaa,kyllä muaki ärsytti että sanotaan vaan "kun hoidat alle 3-vuotiaan kotona saat kodinhoidontukea"mutta kukaan ei puhu mitään että kun jäät äitiyslomalle et saa mitään alle 3-vuotiaasta,mulla on 1,5v poika ja toinen tulossa et sama tilanne ku sulla...

No saahan siitä :headwall:

ja sisaruslisää saa ku o kodinhoidontuella kaksi tai useampi lapsi,ei kun on äitiyslomalla,näin mulle kelasta sanottiin,ainoastaan jos äp-raha on pienempi ku kodinhoidontuki,kela maksaa erotuksen ja näin harvoin on

siis mitä saa alle 3-vuotiaasta?kun olet äitiyslomalla

Hoitolisää, riippuen tuloista. Mä saan minimi ärahaa (ja kotona yksi alle 3v ja kaksi yli 3v), miehen tulot hiukka yli 3000e, niin saan noin kympin.

Kotihoidontuen aikaan saa sit alle 3veestä 94e/kk ja yli 3-vuotiaista 60e/kk ja sit tietty siitä lapsesta ne tuet josta on hoitovapaalla.

Yhteistyössä