Täytyykö kh-tuki erikseen perua kun alkaa uus ä-loma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kun siis tällä hetkellä saan kotihoidontukea ja hain äitiysrahaa sillä alle kolme vee säännöllä, niin tarviiko nyt vielä erikseen ilmoittaa Kelaan, että lopettavat kh-tuen maksamisen kun äitiysloma alkaa?

Itsellä ihan sama tilanne ja viime viikolla tuli kaksi kelan kuorta. Toisessa oli päätös myönnetystä äitiys/vanhempainrahasta ja tiedot milloin maksetaan. Ja toisessa oli tarkistushakemus kotihoidontukea varten. Jotain siinä luki että niitä maksetaan jotenkin yhdistettynä että kotihoidontuesta vähennetään äitiysraha ja kotihoidontukea maksetaan sen verran mitä siitä erotuksesta jää. Eli minun tapauksessa sitä ei makseta yhtään koska äitiysraha on isompi kuin kh-tuki niin eipä siitä paljon jää maksettavaa.
Silti pitää lähettää se tarkastushakemus kaikkine liitteineen vaikkei sieltä enää mitään kh-tukea makseta, typerää paperisotaa kelan kanssa mutta pakko laittaa. Odota niitä päätöksiä, niistä selviää.

Ilmota vaan ni ei tu epäselvyyksiä. Mä oon ainakin todennu varmemmaks ilmottaa kun luottaa, että ne huomaa nuo kaikki asiat... Sen ilmotuksen voi tehdä sähköpostilla omaan Kelaan. Siihen laitetaan, että mistä alkaen ja mikä on syy.

Just tätä kelasta kyselin ja sanoivat että pitää ilmottaa, jos haluaa olla varma kht:n katkeamisesta. (=varma siitä ettei tuu takasinmaksettavaa...) Joissain tapauksissahan näitä tukia voi saada samanaikaisestikin.

Kyllä se pitää peruuttaa. Kyselin sitä moneen otteeseen kelalta ja aina eri vastaus. Sieltä kyllä tulee laput kotihoidon tuen tarkistusta varten ja sen jälkeen kielteinen päätös tuen jatkumisesta :)

Yhteistyössä