antibiootti ja penisilliini sama asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikö niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin sitä sanotaan, mutta joka kerta kun mulla on flunssa ja saan poskiontelontulehduksen (siis virusperäisen) niin saan siihen penisiliinikuurin. Antibioottia taas vastaavasti bakteeri-peräisiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Penisilliini

"Penisilliini on beetalaktaamiryhmään kuuluva antibiootti. Sen vaikutusmekanismina on muiden beetalaktaamien tapaan bakteerin soluseinän rakentamisessa tarvittavan peptidoglykaanin synteesin esto. Penisilliiniä käytetään sille alttiiden, yleensä grampositiivisten bakteerien aiheuttamien sairauksien hoidossa."

Eli ei auta viruksiin yhtään sen paremmin kuin mikään mukaan antibiootti, sillä virus ei ole bakteeri. Ja viruksen soluseinämälle antibiootti ei tee yhtään mitään. Ihan sama vaikka heittelisit viruksia vaahtokarkeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
Niin sitä sanotaan, mutta joka kerta kun mulla on flunssa ja saan poskiontelontulehduksen (siis virusperäisen) niin saan siihen penisiliinikuurin. Antibioottia taas vastaavasti bakteeri-peräisiin.

On ihan turha kuuri tuo. Virusperäisiin tulehduksiin on joitain harvoja lääkkeitä, mutta niitä käytetään vain todella riskiryhmillä esim. syöpäpotilaat ym. sairaat.

Penisilliini on yksi antibioottiryhmän lääkkeistä. Yksi vanhimmista, sulfa taitaa kyllä olla ensimmäinen keksitty.

Ja antibiootit ei (eivät edes laajakirjoiset = monia eri bakteereita tuhoavat sellaiset) tehoa virustauteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On ihan turha kuuri tuo. Virusperäisiin tulehduksiin on joitain harvoja lääkkeitä, mutta niitä käytetään vain todella riskiryhmillä esim. syöpäpotilaat ym. sairaat.

ai mulla se on kyllä auttanut joka kerta...

Joskus virustaudin jälkiseurauksena on bakteerin aiheuttama poskiontelontulehdus. Silloin saattaa tehota. Tosin juuri oli uusi tutkimus esillä että suurimpaan osaan poskiontelon tulehduksia ei tarvitsisi antibiootteja syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:

Joskus virustaudin jälkiseurauksena on bakteerin aiheuttama poskiontelontulehdus. Silloin saattaa tehota. Tosin juuri oli uusi tutkimus esillä että suurimpaan osaan poskiontelon tulehduksia ei tarvitsisi antibiootteja syödä.

mie en ookaan lääkäri...mutta mulla ei vaan ole mennyt noi poskiontelontulehdukset koskaan itekseen ohi..päinvastoin. Mulla menee yleiskunto tosi huonoksi, en pysty tekee mitään, pää on kuin lekalla hakattais jne. Eli siis bakteerin aiheuttama tuo tulehdus, kiitos tiedosta :)

mie en ookaan lääkäri...mutta mulla ei vaan ole mennyt noi poskiontelontulehdukset koskaan itekseen ohi..päinvastoin. Mulla menee yleiskunto tosi huonoksi, en pysty tekee mitään, pää on kuin lekalla hakattais jne. Eli siis bakteerin aiheuttama tuo tulehdus, kiitos tiedosta :)

Millä kaikilla keinoilla yritit sitä poskiontelontulehdusta ohi? onko sulla esim. sarvikuonoa?

En useinkaan viitti mainostaa täällä että olen lääkäri. Mutta kun nyt on niin ihmeellistä "tietoa" täällä. Kuten jotkut jo kertoivatkin, PENISILLIINI on yhden tyypin antibiootti. Antibiootit tehoaa vaan bakteereihin, niillä ei ole mitään vaikutusta viruksiin. Useimmat flunssat esim virustauteja, ja vaikka niihin monet kollegat kirjoittavat antibiootteja jostain kumman syystä, ovat ne kuurit täysin turhia. Uskomus, että "KYLLÄ SE KUURI MINUT PARANSI", johtuu vain siitä, että samassa ajassa virustauti olisi parantunut joka tapauksessa ilman antibiottiakin. Viruksia vastaan on olemassa ns. antiviraalisia lääkkeitä, mutta niitä ei tosiaan käytetä, kuin juuri esim syöpäpotilaille, joiden puolustuskyky heikko, ja sitten esim lintuinfluenssan aikaan puhuttiin ns Tamiflusta, joka on antiviraalinen lääke, ja valtioilla varalla uusia hengenvaarallisia epidemioita varten.
Eri asia on, tuleeko virustaudin seurauksena jokin bakteerin aiheuttama jälkitauti, kuten korvatulehdus, keuhkokuume, tonsilliitti eli nielutulehdus, poskiontelotulehdus jne. Niihin tarvitaan antibioottia. Monesti esim viikon-kaksi kestäneeseen hengitystieinfektioon kirjoitetaan kokeilumielessä myös antibiootti, silloin ajatuksena on että virusken lisäksi mukana voi olla esim mykobakteerin aiheuttamaa tautia, joka monesti tarvitsee kuurin.

Kuulkaas tyypit... ennen ku kirjotteletta maallikkotietojanne tänne nettiin niin tarkistakaa tietonne. VIRUKSIA vastaan EI ole lääkeainetta keksitty. Penisilliini on Penisillicun Notatumista eristetty aine joka estää BAKTEERIN solukalvon kasvattamisen jolloin se BAKTEERI kuolee. Yhdyn "Hohhoijaa" vierailijaan.

Vittu mitä jauhosäkkejä.

Viruksia vastaan on antiviraalisia läkkeitä mutta niiden teho on rajallinen, ne perustuvat esim. viruksen polymeraasin homolegeihin tai ne sitoituvat viruksen kapsidiin estäen genomin vapautumisen. Mutta kuten sanoin, näitä on vähän ja vain tiettyihin sairauksiin kuten AIDS.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö niin;12061110:
kun kerroin yhdelle tutulle että poika antibioottikuurilla, niin se meinas että penisilliini auttais paremmin?? häh!!!? nehän on sama asia, eikö niin..

Varmaan jo vastattu, mutta penisilliini on antibioottia. Penisilliiniä annetaan yleensä lapsille, ilmeisesti sen vähäisen bakteeritappavuuden vuoksi. Niitäkin on laajakirjoisia ja kapeakirjoisia, kapeakirjoiset tappavat siinä sivussa vähemmän bakteereja kun laajat.

kyllä penisiliini on eräs antibiotti ja ensin keksitty . Antibiotti ryhmiä on monenlaisia ja aina bakteeri määrää mikä mihikin puree, bakteeri viljelyn mukaisesti . Viirukseen ei antipiotit tehoa. Syö aina kuuri loppuun niin ei tule niitä bakteeri resistententejä.

Yhteistyössä