Anteeksi nyt, mutta Dominicus pojan nimeksi...?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Että näin

Vieras
Tämän päivän Hesarissa oli pojan nimeksi annettu Dominicus. Ja sukunimenä tietenkin joku Korhonen (en nyt muista mutta -nen päätteinen kuitenkin)

On siinä jumalallinen nimi annettu pojalle. Mitä on liikkunut vanhempien päässä?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Turun Sanomissa oli vissiin myös :), velipojan nimi Maximillian?

Taitavat olla erään Turun varakkaimman suvun lapsia, mikäli tunnistin isän ja kummisedän nimet oikein.

No on siinä ainakin perilliselle annettu sitten mahtipontinen nimi ; )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Sunnuntai

Kyllä se jumalasta tulee se sunnuntain nimitys latinaksi
Anno Domini

Joo, kyllä tiedän. Domine tarkoittaa Herraa. Deus ois Jumala.

Herra=jumala, eikö?

Riippuu varmaan siitä, kenestä puhutaan. Herra Miettinen sitä tuskin on. Mä en nyt ollenkaan ymmärrä, miksi sinä aloitit tämän vääntämisen. Annoin yhden merkityksen sanalle Dominicus = sunnuntai. Lapsi on voinut syntyä sunnuntaina ja perhe olla uskonnollinen. Kyllä mä latinaa jonkin verran osaan ja tiedän, että seemiläisten Jumalalla on monta nimeä. Dominesta annoin sanatarkan käännöksen, sillä tuo sunnuntai ei tuntunut sinulle riittävän, vaikka se onkin ihan oikein.

Sunnuntai

Kyllä se jumalasta tulee se sunnuntain nimitys latinaksi
Anno Domini

Joo, kyllä tiedän. Domine tarkoittaa Herraa. Deus ois Jumala.

Herra=jumala, eikö?

Riippuu varmaan siitä, kenestä puhutaan. Herra Miettinen sitä tuskin on. Mä en nyt ollenkaan ymmärrä, miksi sinä aloitit tämän vääntämisen. Annoin yhden merkityksen sanalle Dominicus = sunnuntai. Lapsi on voinut syntyä sunnuntaina ja perhe olla uskonnollinen. Kyllä mä latinaa jonkin verran osaan ja tiedän, että seemiläisten Jumalalla on monta nimeä. Dominesta annoin sanatarkan käännöksen, sillä tuo sunnuntai ei tuntunut sinulle riittävän, vaikka se onkin ihan oikein.

Käytettäisiinkö sinusta latinaksi Herra Miettisestä nimitystä Domine Miettinen? Tuskin kuitenkaan.

Enkä minä mitään väännä, sinähän tässä väännät...

Alkuperäinen kirjoittaja **:
siis mikä sulla on tuota nimeä vastaan, mä en tajunnut? Eikö se saisi olla suomalaisella, vai eikö sitä pitäisi olla olemassakaan koska liittyy Jumalaan?

Ei mulla mitään sitä nimeä vastaan ole. Kunhan kuulostaa hölmöltä tuohon sukunimeen yhdistettynä. Mutta jos halutaan nimenomaan kasvattaa lapsesta pikkujumalaa, niin kai se on ok.

Ja jos aletaan nimien uskonnollisuudesta vääntämään, niin aika moni suomalainenkin kantaa heprealaista alkuperää olevaa nimeä, johon Jumala/jumala liittyy tavalla tai toisella. Esim. vaikka nimi Jussi/Johannes.

Ja jos aletaan nimien uskonnollisuudesta vääntämään, niin aika moni suomalainenkin kantaa heprealaista alkuperää olevaa nimeä, johon Jumala/jumala liittyy tavalla tai toisella. Esim. vaikka nimi Jussi/Johannes.

Miten jumala liittyy Johannekseen, muuta kuin siis toki raamatun yhteys. Eihän Johannes ollut jumala.
Aika huono vertaus.

Miten jumala liittyy Johannekseen, muuta kuin siis toki raamatun yhteys. Eihän Johannes ollut jumala.
Aika huono vertaus.

Meillä on kahdella pojalla kuusi nimeä yhteensä, niistä viidellä on kristillinen alkuperä.

Yhteistyössä