Antakaa vinkkejä miten me eletään 0?:lla lapsilisiin asti??

  • Viestiketjun aloittaja HYVIÄ VINKKEJÄ OTETAAN VASTAAN
  • Ensimmäinen viesti
HAh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mii-mustana:
Olisko sulla mitään myytävää, mä ostan. Silloin sä et saa lahjoitusta ja mä saan vastinetta rahalleni ja sä pääset vanhoista kamoista eroon.
Minkä kokoisia sun lapsen pieneksi jääneet vaatteet on?
56-74cm
Vo röhnä, meille ei tuu enää vauvaa..
Mutta, jos sulla on musta nikki, laita mulle yvtä, mä voin ostaa noita kaikkein pienimpiä. Sukulaisilla on vauvoja tulossa.
en millään kehtaa... :(
Ei helevata!! Kyllä nyt olis jo aika nöyrtyä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
no meillä on pennittömän tilanteen pelastanut pari kertaa erilaiset pizzeriat ja ruokapaikat joissa saa tilata kännykällä.

eli kassalla näppäillään tietty numero ja pizzan hinta laskutetaan puhelinlaskussa.

onneksi meilläkin on ollut aina muutama päivä lapsilisään, palkkaan, asumistukeen tms. ettei ole tarvinnut hakea kuin yhden kerran sen yhden pizzan.

koska sehän kostautuu myöhemmin kun sen maksaa. mutta toisaalta, meillä ei pikaruokaa muuten sitten harrastetakaan.

tiedän että tilanne on inhottava, mutta jatkossa mietitte paremmin miten rahat riittää.

meillä on listat mitä syödään ja ostetaan. samoin rahat on jaettu mihin ne käytetään. huutonetissä on koko ajan vanhat vaatteet, toppahaalarit, kengät myytävänä. herkut leivotaan itse, tulee halvemmaksi. ostan itselleni paljon kirppariostoksia jne.

mutta... eihän sitä rahaa tietenkään puussa kasva vaikka kaikkensa tekisi.


koittakaa pärjätä, ja miettikää käyttekö tilaamassa pizzat puhelimella

=)
näin saisitte ainakin yhden lämpimän ruoan.. aikuiset ja isommat lapset?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mii-mustana:
Olisko sulla mitään myytävää, mä ostan. Silloin sä et saa lahjoitusta ja mä saan vastinetta rahalleni ja sä pääset vanhoista kamoista eroon.
Minkä kokoisia sun lapsen pieneksi jääneet vaatteet on?
56-74cm
Vo röhnä, meille ei tuu enää vauvaa..
Mutta, jos sulla on musta nikki, laita mulle yvtä, mä voin ostaa noita kaikkein pienimpiä. Sukulaisilla on vauvoja tulossa.
en millään kehtaa... :(
Muhun voit luottaa, mä en paljon edes palstaile, eikä tulis mieleenkään kertoa sun nikkiä kenellekään. Eikä me voida olla tuttujakaan, koska kenelläkään mun tutulla ei ole noin pientä lasta ku sulla.
 
jonna
aikuinen pärjää muutaman päivän vedellä,mutta kun kuviossa on lapsi niin se on nöyrryttävä apua pyytämään ja vastaanottamaan.ei oma kunnia saa lapsen perus tarpeiden edelle mennä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ah, niin joo... ehkä sitä sitten voisi viikonloppuna käydä ruokailemassa mummulassa..
Itse ehdottaisin, että menette oikein yövierailulle sinne! :) Taatusti tykkää kun saa oikein lapsenlapsensa yövierailulle ja näin viikonlopun ruokahuolet on ohitse.
no ei oikein yövierailulle viitsi, kun tuossa ihan lähellä asuvat ja ahtaamsti kuin me itse...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
no meillä on pennittömän tilanteen pelastanut pari kertaa erilaiset pizzeriat ja ruokapaikat joissa saa tilata kännykällä.

eli kassalla näppäillään tietty numero ja pizzan hinta laskutetaan puhelinlaskussa.

onneksi meilläkin on ollut aina muutama päivä lapsilisään, palkkaan, asumistukeen tms. ettei ole tarvinnut hakea kuin yhden kerran sen yhden pizzan.

koska sehän kostautuu myöhemmin kun sen maksaa. mutta toisaalta, meillä ei pikaruokaa muuten sitten harrastetakaan.

tiedän että tilanne on inhottava, mutta jatkossa mietitte paremmin miten rahat riittää.

meillä on listat mitä syödään ja ostetaan. samoin rahat on jaettu mihin ne käytetään. huutonetissä on koko ajan vanhat vaatteet, toppahaalarit, kengät myytävänä. herkut leivotaan itse, tulee halvemmaksi. ostan itselleni paljon kirppariostoksia jne.

mutta... eihän sitä rahaa tietenkään puussa kasva vaikka kaikkensa tekisi.


koittakaa pärjätä, ja miettikää käyttekö tilaamassa pizzat puhelimella

=)
näin saisitte ainakin yhden lämpimän ruoan.. aikuiset ja isommat lapset?

meillä vain yksi lapsi. ja täällä ei tietääkseni tuollaisia pizzapaikkoja...
 
Katriina
Ihan ensimmäiseksi, heitä tuo ylpeys pois...se ei lastasi ruoki. Jos olette oikeasti hädässä, pitää silloin ajatella lasta. En sano tätä pahalla enkä loukataakseni teitä.
Itse tekisin melkeimpä mitä vaan tuossa tilanteessa.

Pyytäisin rahaa lainaksi vanhemmiltani, sehän on ihan ymmärrettävää tuossa tilanteessa. Eikä ne teidän sukulaisetkaan varmana tyhmiä ole, varmasti ovat mielessään kelanneet tuota tilannettanne. Eihän sitä rahaa voi olla hirveästi jos lainat yms on päällä. Kaikki maksaa, se on aina jostain pois.

Jatkossa suosittelen keittoruokia, makoroonilaatikoita...kaikkea mitä voi syödä parina päivänä viikossa. Ostakaa jauhelihaa pakkaseen, tulee halvemmaksi tehdä siitä kuin ostaa eineksiä. Kun rahapäivä koittaa, suunnitelkaa aina seuraavaan rahapäivään saakka ruuat etukäteen ja ostakaa aineet samalla kertaa.

Meillä on myös ollut tiukkaa joskus. Suunnittelin ruuat aina etukäteen, vähällä rahalla saa myös hyvää kotiruokaa tehtyä. Suosimme keittoja ja erilaisia makarooniruokia. Tein jauhelihasta kastikkeita, mureketta, lihapullia yms isomman satsin ja pakastin loput.
Jälkkäriksi/välipalaksi oli kiisseleitä. Ne ovat hyviä ja helppo tehdä mehustakin tai vauvan sosepurkista. Sain tavallaan jatkettua sosetta kun teki kiisseliä. Tein myös sämpylät yms itse, niistäkin säästi jonkun verran. Lisäsin joukkoon esim porkkanaraastetta...

 
sosiaalityöntekijä
En jaksanut lukea koko viestiketjua enkä tiedä, onko tämä "satuilua" tai muuta vastaavaa. Toisaalta olen sosiaalityöntekijän nähnyt niin monenlaista tiukkaa taloudellsita tilannetta, että en ihmettele, vaikka totta olisikin. Nyt yksi neuvo: ota mukaan pankin "aidot" tiliotteet (sellaiset, jossa näkyy palkat ja sosiaalietuudet) viimeiseltä 2 kuukaudelta ja pikatiliote pankkiautomaatilta ja kipin kapin sossuun. Itse olen akuuteissa tilanteissa auttanut aina lapsiperheitä pahimman yli. Maksusitoumuksia ruovaan voi ainaa sosiaalityöntekijä myöntää harkinnalla. Harkinnalla ehkäistään pahemmat kriisti. Ja kun kerran aloitin, niin annanpa toisenkin neuvon: ja sitten pikainen yhteys myös velkaneuvontaan. Mitä nopeammin haette apua, sitä pienemmin vaurioin tästä selviätte. Ja kotona teidän kyllä kannattaisi käydä vakava keskustelu ja uudelleenarviointi taloustilanteestanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ah, niin joo... ehkä sitä sitten voisi viikonloppuna käydä ruokailemassa mummulassa..
Itse ehdottaisin, että menette oikein yövierailulle sinne! :) Taatusti tykkää kun saa oikein lapsenlapsensa yövierailulle ja näin viikonlopun ruokahuolet on ohitse.
no ei oikein yövierailulle viitsi, kun tuossa ihan lähellä asuvat ja ahtaamsti kuin me itse...
No sitt käytte siellä syömässä, tai lainaatte sen kympin. Ei se nyt niin kamalaa ole, oikeasti.
 
Uusioäiti
Eikö ihmiset tajua!!! Miten nöyryyttävää voi olla aikuisena myöntää että ei osaa raha-asioita hoitaa! Sitä pitää tapahtua paljon että sanoo en osannu hoitaa asioitani oikein.
Sympatiaa ap:lle.
Mie tekisin niin että soittaisin pankkiin tai laittaisin viestiä netin kautta ja selittäisin tilanteen, pankki tulee mielellään vastaa. Kokemusta asiassa on! Tämä vastaisuuden varalle että elämä helpottuu kamalaa on elää koko ajan raha pulassa.
Tälle hetkelle mummolaan, anoppilaan tai hyvälle ystävälle syömään!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä:
En jaksanut lukea koko viestiketjua enkä tiedä, onko tämä "satuilua" tai muuta vastaavaa. Toisaalta olen sosiaalityöntekijän nähnyt niin monenlaista tiukkaa taloudellsita tilannetta, että en ihmettele, vaikka totta olisikin. Nyt yksi neuvo: ota mukaan pankin "aidot" tiliotteet (sellaiset, jossa näkyy palkat ja sosiaalietuudet) viimeiseltä 2 kuukaudelta ja pikatiliote pankkiautomaatilta ja kipin kapin sossuun. Itse olen akuuteissa tilanteissa auttanut aina lapsiperheitä pahimman yli. Maksusitoumuksia ruovaan voi ainaa sosiaalityöntekijä myöntää harkinnalla. Harkinnalla ehkäistään pahemmat kriisti. Ja kun kerran aloitin, niin annanpa toisenkin neuvon: ja sitten pikainen yhteys myös velkaneuvontaan. Mitä nopeammin haette apua, sitä pienemmin vaurioin tästä selviätte. Ja kotona teidän kyllä kannattaisi käydä vakava keskustelu ja uudelleenarviointi taloustilanteestanne.

Kerran on tuolla sossussa käyty, mutta vastaus oli tyly: kyllä näillä tuloilla olisi pitänyt pärjätä :(

Ja tapaus on totta, vaikka jotkut ei sitä uskokaan.. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ah, niin joo... ehkä sitä sitten voisi viikonloppuna käydä ruokailemassa mummulassa..
Itse ehdottaisin, että menette oikein yövierailulle sinne! :) Taatusti tykkää kun saa oikein lapsenlapsensa yövierailulle ja näin viikonlopun ruokahuolet on ohitse.
no ei oikein yövierailulle viitsi, kun tuossa ihan lähellä asuvat ja ahtaamsti kuin me itse...
No sitt käytte siellä syömässä, tai lainaatte sen kympin. Ei se nyt niin kamalaa ole, oikeasti.

kyllä mullakin on tosi vaikea lainata isältäni rahaa, mutta ole kuitenkin lainanut sen 20e jos oikin iso tarve on ollut.
Kyllä hän on ymmärtänyt tilanteen.itsekin on käyhästi joutunut elämään silloin kun oltiin lapsia.

Varmasti vanhempasi ymmärtävät, ovathan hekin joskus ollet pienten lasten vanhempia (voi olla etteivät pyydä edes rahoja takaisin)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kerran on tuolla sossussa käyty, mutta vastaus oli tyly: kyllä näillä tuloilla olisi pitänyt pärjätä :(

Ja tapaus on totta, vaikka jotkut ei sitä uskokaan.. :(
Ymmärrän kyllä että voi tehdä tiukkaa mutta MIHIN ne teidän rahat menee? Jos rempparahatkin on menneet elämiseen niin kertoo kyllä että ETTE osaa hoitaa asioitanne! Kuulostaa varmasti pahalta, ei ole tarkoitus mutta minusta on turha hakea myötätuntoa jos tuhlaa rahansa turhuuksiin eikä edes sitten ota apua vastaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä:
En jaksanut lukea koko viestiketjua enkä tiedä, onko tämä "satuilua" tai muuta vastaavaa. Toisaalta olen sosiaalityöntekijän nähnyt niin monenlaista tiukkaa taloudellsita tilannetta, että en ihmettele, vaikka totta olisikin. Nyt yksi neuvo: ota mukaan pankin "aidot" tiliotteet (sellaiset, jossa näkyy palkat ja sosiaalietuudet) viimeiseltä 2 kuukaudelta ja pikatiliote pankkiautomaatilta ja kipin kapin sossuun. Itse olen akuuteissa tilanteissa auttanut aina lapsiperheitä pahimman yli. Maksusitoumuksia ruovaan voi ainaa sosiaalityöntekijä myöntää harkinnalla. Harkinnalla ehkäistään pahemmat kriisti. Ja kun kerran aloitin, niin annanpa toisenkin neuvon: ja sitten pikainen yhteys myös velkaneuvontaan. Mitä nopeammin haette apua, sitä pienemmin vaurioin tästä selviätte. Ja kotona teidän kyllä kannattaisi käydä vakava keskustelu ja uudelleenarviointi taloustilanteestanne.
Toisaalta tajuan: eihän se ole sosiaalitoimiston huolenaihe, jos rahaa paperilla on, mutta ihminen ei osaa sitä käyttää.... Pitäisi itse ottaa ohjat ja opetella niiden menojen hallinta. Ei se ketään loppupeleissä auta, että sossu pelastaa aina, kun joutuu pulaan... :ashamed:

Kerran on tuolla sossussa käyty, mutta vastaus oli tyly: kyllä näillä tuloilla olisi pitänyt pärjätä :(

Ja tapaus on totta, vaikka jotkut ei sitä uskokaan.. :(

Sori tuli väärään kohtaan..
 

Yhteistyössä